‘Vooroordelen staat meer plantaardig eten in de weg’


Hokjesdenken staat meer plantaardig eten in de weg

Onderzoek - Onderzoek, uitgevoerd in opdracht van haverdrankmerk Oatly, laat zien dat Nederlanders veel vooroordelen hebben over elkaars eetgewoonten. Zo denkt 26 procent van de omnivoren in Nederland bijvoorbeeld dat veganisten betweters en ongezond zijn. Dit hokjesdenken staat meer plantaardig eten in de weg. Uit de survey onder een groep van 1062 consumenten verspreid over Nederland blijkt namelijk ook dat 58% van de mensen een duidelijk voorkeur hebben om te eten bij mensen met dezelfde eetpatroon.

Oatly wilde met het onderzoek kijken of labels als flexitariër, omnivoor of juist veganist effecten hebben op de manier waarop we met elkaar omgaan. En wat blijkt, een op de drie omnivoren denkt dat een vegan dieet ongezond is en 43 procent van dezelfde groep denkt dat men op deze manier niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Veganisten denken hetzelfde over een dieet mét vlees en dierlijke producten. In hun opvatting is dat arm aan plantaardige bouwstoffen en ongezond op de lange termijn.

Vanuit gedrags-psychologisch oogpunt is dit goed te verklaren, volgens Sabine Jansen, gedragspsycholoog bij D&B Gedrag. ‘Mensen die tot onze eigen groep behoren beoordelen we doorgaans als sympathieker. We delen bepaalde normen en waarden met deze mensen en hebben er dan ook een voorkeur voor om met hen om te gaan. Dit kan leiden tot een negatiever oordeel met als gevolg dat we minder met ze willen omgaan.' 

Water bij de wijn

Van alle ondervraagden die zich identificeren als veganist zeiden gemiddeld zes van de tien maaltijden volledig veganistisch te eten. Daarnaast geeft 53 procent van de ondervraagde veganisten aan dat ze vinden dat iedereen moet kunnen eten en drinken wat hij of zij wil. Zo streng is het leven van een Nederlandse veganist dus niet, aldus de onderzoekers. ‘De stap van volledig vlees eten naar volledig plantaardig is vaak te groot om in één keer te zetten’, aldus Jansen. Immers, mensen hebben bepaalde gewoontes, zijn sceptisch over dingen waar ze nog nooit mee in aanraking zijn gekomen, weten nog niet hoe ze op een voedzame manier hun maaltijden kunnen vervangen enzovoort.’

Een genuanceerder beeld van onze eetpatronen is hard nodig, zodat we de bestaande hokjes kunnen doorbreken. Dat is belangrijk omdat we, als we een transitie willen maken naar een meer plantaardig voedselsysteem, allemaal wat water bij de wijn moeten doen.

Flexitariër wint terrein

Uit de survey blijkt dat de flexitariër, iemand die bewust af en toe plantaardige opties aan zijn of haar eetpatroon toevoegt, een groep is die groeit. Afgelopen vijf jaar zijn zij structureel meer plantaardig gaan eten en 96 procent geeft aan dat in de afgelopen tien maaltijden er minstens één plantaardig was. De voornaamste redenen om meer plantaardig te eten is voor deze groep dierenwelzijn (73 procent) en het milieu (66 procent).  ‘Steeds meer mensen voegen plantaardige opties toe aan hun dieet om zo hun steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld,’ aldus Caroline Reid, Sustainability Director bij Oatly: ‘Het wordt gelukkig steeds normaler om ons dieet af en toe aan te passen.’

Bron: Oatly/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Private Labelbeurs PLMA vult negen RAI-hallen met food

Vakbeurzen - Ruim 2.950 exposanten uit 70 landen gaan op 28 en 29 mei de beurshallen vullen van de RAI in Amsterdam. Negen hallen van het Amsterdam Convention Centre worden in beslag genomen door de foodbedrijven. De PLMA is daarmee de grootste foodvakbeurs in Nederland.

Lees bericht



REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht

Oatly lanceert Oatgurt in Nederland

Introductie – Oatly, producent van haverdrank, lanceert de Oatgurt, een plantaardig alternatief voor yoghurt. Net als klassieke yoghurt, bevat Oatly’s Oatgurt miljoenen levende bacteriën, vitaminen en mineralen die zorgen voor een typische zure smaak.

Lees bericht



Eerste gezamenlijke meting eiwittransitie supermarkten

Supermarkten - In Nederland is 39,7% van de eiwitten die we kopen in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Dit blijkt uit de eerste gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus, in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid