YB bespaart 20% CO2 en lanceert tweede Impact Report
Formulenieuws – YB lanceert vrijdag zijn tweede Impact Report op zijn website waarin resultaten, doelen en obstakels aangehaald en toegelicht worden. Grootste resultaat een CO2e-uitstoot reducering van 20% in 2021.
Op 22 april 2020 is YB (voorheen Yoghurt Barn, red.) klimaatpositief gaan opereren. Dit betekent voor de plantaardige zuivelketen dat alle broeikasgassen (CO2e) worden gemeten, zoveel mogelijk worden gereduceerd en dat tegelijkertijd de resterende uitstoot wordt gecompenseerd.
1% for the Planet
Vanaf Earth Day 2022 is YB gecertificeerd voor 1% for the Planet, een wereldwijde organisatie die bedrijven en particulieren inspireert om non-profitorganisaties te steunen voor het welzijn van onze planeet en toekomstige generaties. 1% van alle omzet uit de retailproducten van YB zal geschonken worden aan deze non-profitorganisaties.
100% plantaardig
De afgelopen jaren heeft bij YB een sterke verschuiving plaatsgevonden van biologische zuivel naar een bijna volledig plantaardig aanbod. Wouter Staal, CEO van YB; ‘Boter, slagroom, cakes en gebak, frozen yoghurt, koffiekoekjes en chocolade. Alles werd de afgelopen periode al naar plantaardig omgezet. En met ons 10-jarig bestaan in september zullen we zelfs 100% plantaardig gaan opereren, omdat de laatste drie dierlijke producten dan ook uit het assortiment zullen verdwijnen.” Zo wil YB de consument inspireren en bewust maken van duurzame eetgewoontes en laten zien dat plantaardige voeding toegankelijk en net zo lekker of zelfs lekkerder kan zijn dan dierlijke producten. Door te laten zien hoe YB hiermee positieve impact maakt, hoopt het gasten te inspireren om zelf ook een stap te zetten.
Bron: YB/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Karma Kebab-oprichter Hidde Stolkwijk legt taken neer
Persoonlijk - Hidde Stolkwijk, één van de oprichters van vegan foodconcept Karma Kebab, heeft besloten zijn taken per eind mei neer te leggen. Wat hij hierna gaat doen is niet bekend. Stolkwijk maakt zijn vertrek bekend op Linkedin.
Lees berichtREWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt
Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees berichtAvolta start pilot om footprint van F&B-aanbod te meten
Duurzaamheid – Avolta, wereldleider op het gebied van reiservaringen waar HMSHost onderdeel vanuit maakt, start een pilot in samenwerking met duurzaamheidsbedrijven HowGood en PS in Foodservice. Deze pilot richt zich op het meten van de CO2-voetafdruk van de Nederlandse toeleveringsketen in F&B.
Lees berichtSfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten
Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.
Lees berichtOrbisk bestaat 5 jaar en heeft inmiddels 737.520 kilo voedsel gered
Voedselverspilling - Orbisk, een Nederlandse scale-up die zich inzet voor een duurzamer voedselsysteem, bestaat vijf jaar. Het jubileum wordt gevierd met de lancering van een Impact Report. Uit dit eerste rapport blijkt onder andere dat Orbisk wereldwijd 737.520 kilo voedsel heeft gered uit de afvalbak, wat neerkomt op zo'n 1,6 miljoen maaltijden.
Lees bericht