ABN AMRO: Retail groeit met 2 procent in 2020 en 2021
Analyse – Hoewel de groei in retail afgelopen jaar iets afvlakte, verwacht ABN AMRO dat er dit jaar voor de zevende keer op rij sprake zal zijn van groei. Dat geldt ook voor het jaar er op, want voor zowel 2020 als 2021 voorziet de bank een groei van 2 procent. De sector retail presteert redelijk goed door de hoogconjunctuur en stijgende consumentenbestedingen, zo geeft de bank aan. In 2019 steeg de omzet met 2,5 procent: het zesde achtereenvolgende jaar van groei. Sinds 2013 is de omzet in de sector met ruim 15 procent toegenomen. Dat de omzetgroei vorig jaar 2,9 procent bedroeg en daarmee iets afvlakte lag volgens ABN AMRO aan de verhoging van het btw-tarief. Hierdoor werd met name de omzetgroei van supermarkten afgeremd: van 2,8 procent in 2018 naar 0,5 procent in 2019. Online De explosieve stijging in online aankopen vormen voor veel bedrijven binnen de retailsector wel een bedreiging en vragen om veranderingen van het verdienmodel, zo waarschuwt de bank. Sinds 2013 is de waarde van alle online verkochte consumentenartikelen volgens ABN AMRO zo’n 270 procent toegenomen. Het aandeel online bedraagt nu ruim 20 procent van de binnenlandse non-food retail omzet en zelfs tegen 25 procent als buitenlandse webwinkels worden meegerekend. Het betreft hier wel voornamelijk non-foodartikelen. Maar het feit dat er meer online wordt gekocht betekent ook dat er minder vaak een bezoek wordt gebracht aan de fysieke winkels. Vooral mode- en elektronicazaken hebben hier last van, want het internet biedt gemak, snelle prijsvergelijking en gratis verzending, aldus Paul Metzemakers, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO in zijn analyse. Vergrijzing Volgens Metzemaker dienen winkeliers vanwege de vergrijzing ook rekening te houden met een veranderend uitgavenpatroon van consumenten. De komende tien jaar stijgt het aantal 65-plussers naar schatting van het CBS met zo’n 860.000, terwijl de rest van de bevolking nauwelijks toeneemt. Ouderen hebben na pensionering vaak een lager besteedbaar inkomen, maar ook andere behoeften dan jongere generaties. Zo besteden zij een groter deel van hun inkomen aan huishoudelijke apparaten, gezondheid, voedings- en genotmiddelen en minder aan elektronica, kleding en schoenen. Bron: ABN AMRO/@FoodClicks
Analyse – Hoewel de groei in retail afgelopen jaar iets afvlakte, verwacht ABN AMRO dat er dit jaar voor de zevende keer op rij sprake zal zijn van groei. Dat geldt ook voor het jaar er op, want voor zowel 2020 als 2021 voorziet de bank een groei van 2 procent. De sector retail presteert redelijk goed door de hoogconjunctuur en stijgende consumentenbestedingen, zo geeft de bank aan. In 2019 steeg de omzet met 2,5 procent: het zesde achtereenvolgende jaar van groei. Sinds 2013 is de omzet in de sector met ruim 15 procent toegenomen. Dat de omzetgroei vorig jaar 2,9 procent bedroeg en daarmee iets afvlakte lag volgens ABN AMRO aan de verhoging van het btw-tarief. Hierdoor werd met name de omzetgroei van supermarkten afgeremd: van 2,8 procent in 2018 naar 0,5 procent in 2019. Online De explosieve stijging in online aankopen vormen voor veel bedrijven binnen de retailsector wel een bedreiging en vragen om veranderingen van het verdienmodel, zo waarschuwt de bank. Sinds 2013 is de waarde van alle online verkochte consumentenartikelen volgens ABN AMRO zo’n 270 procent toegenomen. Het aandeel online bedraagt nu ruim 20 procent van de binnenlandse non-food retail omzet en zelfs tegen 25 procent als buitenlandse webwinkels worden meegerekend. Het betreft hier wel voornamelijk non-foodartikelen. Maar het feit dat er meer online wordt gekocht betekent ook dat er minder vaak een bezoek wordt gebracht aan de fysieke winkels. Vooral mode- en elektronicazaken hebben hier last van, want het internet biedt gemak, snelle prijsvergelijking en gratis verzending, aldus Paul Metzemakers, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO in zijn analyse. Vergrijzing Volgens Metzemaker dienen winkeliers vanwege de vergrijzing ook rekening te houden met een veranderend uitgavenpatroon van consumenten. De komende tien jaar stijgt het aantal 65-plussers naar schatting van het CBS met zo’n 860.000, terwijl de rest van de bevolking nauwelijks toeneemt. Ouderen hebben na pensionering vaak een lager besteedbaar inkomen, maar ook andere behoeften dan jongere generaties. Zo besteden zij een groter deel van hun inkomen aan huishoudelijke apparaten, gezondheid, voedings- en genotmiddelen en minder aan elektronica, kleding en schoenen. Bron: ABN AMRO/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Prijsontwikkeling cafetaria’s in 2024 stabiel
Analyse - Na 2 jaar van substantiële prijsstijgingen is het beeld over de eerste maanden van 2024 nu veel constanter. De prijsstijgingen zoals uit het verleden doen zich nu niet meer zo sterk voor.
Lees berichtCafetariaomzet groeit in februari met 2,4%
Cafetaria – De omzetten in de cafetariasector zijn in januari en februari dit jaar enigszins toegenomen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar, met 2,8% in totaal. In de maand februari nam de omzet met 2,4% toe in vergelijking met dezelfde maand in 2023.
Lees berichtABN AMRO: ‘grootste crises voor foodsector lijkt voorbij’
Analyse – Een lichte stijging van het volume van zo’n 0,5 procent in 2024, maar met oplopende personeelskosten, grondstoffen en energie, zorgen gezamenlijk voor verdere druk op de marges in de foodsector. Toch lijkt daarmee de grootste crises voorbij, aldus een analyse van ABN AMRO. De bank heeft de verwachting dat het in de foodsector in de tweede helft van 2024 allemaal wat...
Lees berichtBOER&NLekker en platform Lokalist bundelen krachten
Samenwerken - Het korte ketenconcept BOER&NLekker, een initiatief van boerencoöperatie Agrifirm, en bestel- en transportplatform voor lokaal eten Lokalist bundelen hun krachten, met een nieuwe focus op de zakelijke markt. Beide partijen willen met de samenwerking een ‘one-stop shop’ inrichten voor retail, catering en horeca voor directe inkoop bij lokale duurzame boeren.
Lees berichtTomra introduceert de ‘slimme prullenbak’ SmartBin
Introductie – Emballagefabrikant Tomra en Tikkie introduceren op de Horecava de SmartBin. Bij deze ‘slimme prullenbak’ kunnen gasten van horeca- en fastfoodketens zelf hun herbruikbare bekers inleveren en het betaalde statiegeld via een Tikkie QR-code direct op hun rekening laten storten.
Lees berichtCafetariaomzet in 2023 met 6% gegroeid
Analyse – De omzet in de Nederlandse cafetaria’s is in het afgelopen kalenderjaar met 6,2% toegenomen. Dat is exact hetzelfde groeicijfer als dat van 2022 ten opzichte van 2021. De omzetten in de laatste drie maanden van 2023 waren zelfs gelijk aan die van 2022 dus omzetgroei van 0%.
Lees bericht