ABN AMRO: Retail groeit met 2 procent in 2020 en 2021


Analyse – Hoewel de groei in retail afgelopen jaar iets afvlakte, verwacht ABN AMRO dat er dit jaar voor de zevende keer op rij sprake zal zijn van groei. Dat geldt ook voor het jaar er op, want voor zowel 2020 als 2021 voorziet de bank een groei van 2 procent. De sector retail presteert redelijk goed door de hoogconjunctuur en stijgende consumentenbestedingen, zo geeft de bank aan. In 2019 steeg de omzet met 2,5 procent: het zesde achtereenvolgende jaar van groei. Sinds 2013 is de omzet in de sector met ruim 15 procent toegenomen. Dat de omzetgroei vorig jaar 2,9 procent bedroeg en daarmee iets afvlakte lag volgens ABN AMRO aan de verhoging van het btw-tarief. Hierdoor werd met name de omzetgroei van supermarkten afgeremd: van 2,8 procent in 2018 naar 0,5 procent in 2019. Online De explosieve stijging in online aankopen vormen voor veel bedrijven binnen de retailsector wel een bedreiging en vragen om veranderingen van het verdienmodel, zo waarschuwt de bank. Sinds 2013 is de waarde van alle online verkochte consumentenartikelen volgens ABN AMRO zo’n 270 procent toegenomen. Het aandeel online bedraagt nu ruim 20 procent van de binnenlandse non-food retail omzet en zelfs tegen 25 procent als buitenlandse webwinkels worden meegerekend. Het betreft hier wel voornamelijk non-foodartikelen. Maar het feit dat er meer online wordt gekocht betekent ook dat er minder vaak een bezoek wordt gebracht aan de fysieke winkels. Vooral mode- en elektronicazaken hebben hier last van, want het internet biedt gemak, snelle prijsvergelijking en gratis verzending, aldus Paul Metzemakers, Sector Econoom Retail en Leisure van ABN AMRO in zijn analyse. Vergrijzing Volgens Metzemaker dienen winkeliers vanwege de vergrijzing ook rekening te houden met een veranderend uitgavenpatroon van consumenten. De komende tien jaar stijgt het aantal 65-plussers naar schatting van het CBS met zo’n 860.000, terwijl de rest van de bevolking nauwelijks toeneemt. Ouderen hebben na pensionering vaak een lager besteedbaar inkomen, maar ook andere behoeften dan jongere generaties. Zo besteden zij een groter deel van hun inkomen aan huishoudelijke apparaten, gezondheid, voedings- en genotmiddelen en minder aan elektronica, kleding en schoenen. Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Leisure groeit matig, fastfood met 3,5 procent

Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak. De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés ...

Lees bericht

App bindt strijd aan met personeelstekort in horeca, retail en Events

Technologie – Een app die horecaondernemers personeel moet aanbieden bij personeelstekort en werkzoekende  jongeren laat zien waar tijdelijk werk is. Dat is de app NOWJOBS, die House of HR eerst op de Belgische markt heeft geintroduceerd en nu in Nederland lanceert. De gratis app geeft werkzoekenden en werkgevers de mogelijkheid om dezelfde dag al aan het werk te gaan of mensen...

Lees bericht

Personeelsverloop kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

Analyse – De horeca betaalt een hoge prijs voor het personeelsverloop in de sector. Volgens berekeningen van ABN AMRO is het verloop van personeel jaarlijks 40 procent en kost het de sector 1,4 miljard euro per jaar, of te wel 6 procent van de totale horecaomzet. De horeca heeft traditioneel een grote arbeidsdynamiek, vanwege het grote aandeel jongeren dat actief is. Het werven en...

Lees bericht

Detailhandel plust bijna 3 procent in juni

Marktcijfers - De detailhandel heeft in juni 2,8 procent meer omgezet dan in dezelfde maand vorig jaar, laat het CBS weten. De groei deed zich voor in zowel de food- als de non-foodwinkels. Ook het verkoop lag 2,4 procent hoger. Online werd 16,8 procent meer omgezet. De groei bij de winkels in levensmiddelen was volgens het CBS in juni laag. De winkels in...

Lees bericht


‘Supermarkt wordt minder noodzakelijk voor consument’

Onderzoek - Drie op de tien consumenten zeggen bereid te zijn om boodschappen rechtstreeks, dus buiten de supermarkt of speciaalzaken om, bij (merk)producenten te bestellen, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van ABN AMRO, waarover de bank vandaag bericht. De helft van de consumenten wil zelfs rechtsreeks bestellen bij de producent als de boodschappen goedkoper zijn, of wanneer het...

Lees bericht

Foodservicebranche brengt eigen footprint in kaart

Duurzaamheid - Rob Morren, retailexpert van ABN AMRO, zei het onomwonden: ‘CO2-uitstoot wordt de nieuwe currency’. Het verminderen van de footprint bij het ene bedrijf kan als ruilmiddel worden ingezet bij de ander en op die manier help je elkaar. De door PS in foodservice georganiseerde bijeenkomst over duurzaamheid en MVO trok zo’n tachtig belangstellenden uit de foodservicewereld...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid