Afhalen en bezorgen groeien fors tijdens coronacrises


Analyse – Dat de lockdown enorme gevolgen heeft voor de verschuivingen in de eet- en drinkgewoonten van de Nederlandse consument mag duidelijk zijn. Terwijl de supermarkten de druk niet aankunnen, moeten de buitenshuislocaties zien te overleven met afhalen en bezorgen. En dat wordt met veel verve gedaan. De afhaal- en bezorgmomenten zijn respectievelijk gestegen met 25 en 75 procent.

De verschuivingen als gevolg van de ‘lockdown’ zijn in kaart gebracht door de Out-of-Home Shopper Monitor in samenwerking met het Rotterdamse databedrijf Datlinq. De komende maanden wordt elke twee weken de ontwikkeling van het aantal bezoeken in Out of Home in kaart gebracht.

Uit de gegevens blijkt dat tijdens eerste periode (week 12 en 13) van de ‘lockdown’ weken de bestedingen aan eten en drinken 3 procent per week lager uitkomen vergeleken met gemiddeld per week vorig jaar. Dat is gezien de omstandigheden nog niet eens zo heel veel lager, wordt in de analyse geconcludeerd. De verschillen in kanalen zijn echter groot. Mede als gevolg van het feit dat mensen nauwelijks reizen en veel minder op kantoor verschijnen worden veel kanalen momenteel minder of helemaal niet meer bezocht.

Aanbod afhalen steeg fors

Het gemiddelde weekbezoek aan eetgelegenheden is in de periode van week 12 en 13 fors gedaald met bijna 5 miljoen bezoeken naar 3,2 miljoen. Dat betekent dat er wekelijks 3,2 miljoen keer een maaltijd is afgehaald, een groei van bijna 25% ten opzichte van de afgelopen jaren in dezelfde periode. Volgens een inventarisatie van Datlinq onder Nederlandse eetgelegenheden steeg het aanbod van de mogelijkheid van afhalen van 33% naar bijna 50% van alle eetgelegenheden.

Supers plussen 13%

Dat veel producten zijn aangeschaft in de supermarkt heeft iedereen kunnen waarnemen. Lege schappen en overvolle winkels. Het bezoek aan supermarkten is met 13 procent gestegen. In week 11 lag dit percentage zelfs nog hoger vanwege het hamstergedrag van consumenten.

Bezorging groeit

Het percentage Nederlanders dat online of telefonisch een avondmaaltijd bestelde lag in week 12 en 13 van 2019 op 2,7%. In de lockdown periode week 12/13 werden 4,8 % van de maaltijden buitenshuis besteld, een stijging van maar liefst ruim 75%.

Online op 11%

Het percentage Nederlanders dat nu online boodschappen doet ligt ‘slechts’8% hoger, in bestedingen is de stijging overigens hoger. Online boodschappen hebben inmiddels een penetratie van 11%.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Kwart Nederlanders nuttigde niets in lockdown buitenhuis’

Onderzoek - Gedurende de lockdown periode heeft bijna een kwart van de Nederlanders geen enkele buitenshuislocatie (catering, supermarkt, horeca, sportkantine, treinstation, winkel, zorglocatie, etc.) bezocht om iets te nuttigen. Dat is het dubbele aantal van eerdere jaren. Met name mannen en ook jongeren kwamen verhoudingsgewijs minder vaak op een buitenshuislocatie.

Lees bericht

SVH en KHN komen met gratis e-learning Hygiëne & Veiligheid in coronatijd

Opleiding – Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) komen met een nieuwe gratis e-learning Hygiëne & Veiligheid in coronatijd. Nu de horeca vanaf 1 juni weer voorzichtig open mag, hebben de beide organisaties besloten om een speciale e-learning in coronatijd voor de bedrijfstak te ontwikkelen op het gebied van Hygiëne & Veiligheid.

Lees bericht

Supermarkten stoppen met desinfecteren van elk winkelwagentje

Coronamaatregelen – Supermarktketen Albert Heijn is gestopt met het desinfecteren van de winkelwagentjes na elk gebruik. Bij sommige locaties moeten klanten het voortaan zelf doen en bij andere locaties wordt gemeld dat dit nog maar vier keer per dag gebeurt. De nieuwe hygiënerichtlijn vanuit het hoofdkantoor zou al sinds gisteren zijn ingegaan. Ook andere supermarktketen versoepelen de hygiëne richtlijnen...

Lees bericht

1 op de 12 avondmaaltijden wordt nu afgehaald of bezorgd

Analyse – Het bezorgen en afhalen neemt een gigantische vlucht. In de afgelopen weken van de lockdown werden er maar liefst drie keer zoveel maaltijden thuisbezorgd, terwijl het afhalen van maaltijden lijkt af te vlakken. Afhalen en bezorgen van maaltijden is daarmee een fenomeen dat ook na heropening van de horeca een definitieve plek gaat veroveren in het consumentengedrag.

Lees bericht



KHN vindt 1,5 meter economie voor horeca onwerkbaar

Horeca – Het waren zorgwekkende mededelingen die Robèr Willemsen gisteravond deed bij het tv-programma Jinek. Volgens de voorman van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) gaat twee derde van de horeca de datum 1 juli niet te halen als er niet meer steun vanuit de overheid komt en wordt de voorgestelde 1,5 meter economie, om besmetting van het coronavirus te voorkomen, voor horeca onwerkbaar.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid