Afhalen en bezorgen groeien fors tijdens coronacrises


Analyse – Dat de lockdown enorme gevolgen heeft voor de verschuivingen in de eet- en drinkgewoonten van de Nederlandse consument mag duidelijk zijn. Terwijl de supermarkten de druk niet aankunnen, moeten de buitenshuislocaties zien te overleven met afhalen en bezorgen. En dat wordt met veel verve gedaan. De afhaal- en bezorgmomenten zijn respectievelijk gestegen met 25 en 75 procent.

De verschuivingen als gevolg van de ‘lockdown’ zijn in kaart gebracht door de Out-of-Home Shopper Monitor in samenwerking met het Rotterdamse databedrijf Datlinq. De komende maanden wordt elke twee weken de ontwikkeling van het aantal bezoeken in Out of Home in kaart gebracht.

Uit de gegevens blijkt dat tijdens eerste periode (week 12 en 13) van de ‘lockdown’ weken de bestedingen aan eten en drinken 3 procent per week lager uitkomen vergeleken met gemiddeld per week vorig jaar. Dat is gezien de omstandigheden nog niet eens zo heel veel lager, wordt in de analyse geconcludeerd. De verschillen in kanalen zijn echter groot. Mede als gevolg van het feit dat mensen nauwelijks reizen en veel minder op kantoor verschijnen worden veel kanalen momenteel minder of helemaal niet meer bezocht.

Aanbod afhalen steeg fors

Het gemiddelde weekbezoek aan eetgelegenheden is in de periode van week 12 en 13 fors gedaald met bijna 5 miljoen bezoeken naar 3,2 miljoen. Dat betekent dat er wekelijks 3,2 miljoen keer een maaltijd is afgehaald, een groei van bijna 25% ten opzichte van de afgelopen jaren in dezelfde periode. Volgens een inventarisatie van Datlinq onder Nederlandse eetgelegenheden steeg het aanbod van de mogelijkheid van afhalen van 33% naar bijna 50% van alle eetgelegenheden.

Supers plussen 13%

Dat veel producten zijn aangeschaft in de supermarkt heeft iedereen kunnen waarnemen. Lege schappen en overvolle winkels. Het bezoek aan supermarkten is met 13 procent gestegen. In week 11 lag dit percentage zelfs nog hoger vanwege het hamstergedrag van consumenten.

Bezorging groeit

Het percentage Nederlanders dat online of telefonisch een avondmaaltijd bestelde lag in week 12 en 13 van 2019 op 2,7%. In de lockdown periode week 12/13 werden 4,8 % van de maaltijden buitenshuis besteld, een stijging van maar liefst ruim 75%.

Online op 11%

Het percentage Nederlanders dat nu online boodschappen doet ligt ‘slechts’8% hoger, in bestedingen is de stijging overigens hoger. Online boodschappen hebben inmiddels een penetratie van 11%.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Alcoholvrij bier steeds beter verkrijgbaar in horeca

Analyse – De beschikbaarheid van alcoholvrije bier varianten in de foodservice segmenten: eten, drinken, sporten, gemak, slapen en evenementen nemen toe. Inmiddels heeft 57 procent van de locaties in deze segmenten alcoholvrij bier beschikbaar, voor pils met alcohol ligt dit op 68 procent. Dat schrijft het Rotterdamse databedrijf Datlinq in een analyse.

Lees bericht


‘Opnieuw dreun voor de horeca, ondernemers woedend’

Coronamaatregelen - De berichten die in de media verschijnen over de verplichte dagelijkse sluiting van de horeca om 19.00 uur leiden tot veel woede bij horecaondernemers. Dat laat althans de Horeca Alliantie weten. Ook Koninklijke Horeca Nederland KHN) riep vandaag in paginagrote krantenadvertenties het kabinet op de horeca niet het kind van de rekening te laten zijn bij het nemen van...

Lees bericht


Thuisbezorging in 4 weken tijd met 20% gestegen

Analyse – De horeca is deze zomer minder hard gestegen dan in de zomer van vorig jaar. Anders ligt dat bij thuisbezorging. Dat blijft maar doorstijgen. De afgelopen 4 weken wederom met 20 procent (van 6,5% van de avondmaaltijden thuis naar 7,9%).

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid