AH maakt B-Corps-merken online beter zichtbaar


Duurzaamheid - Merken die zich inzetten voor een betere wereld krijgen vanaf vandaag binnen de webshop van Albert Heijn een beter podium. AH gaat als eerste supermarktketen online een aparte categorie aanmaken voor producten van B Corps.

De Zaanse supermarktketen hoopt op deze manier de vindbaarheid van producten die oog hebben voor mens, milieu en maatschappelijk ondernemen, te vergroten. Te denken valt aan merken als innocent, Holie, Tony’s Chocolonely en Naïf.

Op dit moment zijn 26 retailmerken met ruim 500 producten die bij Albert Heijn online worden verkocht gecertificeerd als B Corporation. “Hoewel dit keurmerk nog gematigd bekend is onder consumenten, begint bij een toenemend aantal merken en producenten de ambitie tot B Corp verwording op het verlanglijstje te staan,” zo wordt de stap naar een aparte categorie gemotiveerd.

Mijlpaal

Menzo de Muinck Keizer, B Corp Manager bij sap- en smoothiefabrikant innocent drinks, is verheugd met het initiatief van Albert Heijn: “Toen innocent in 2018 een B Corp werd, was dit voor ons een enorme overwinning. De certificering past volledig binnen ons gedachtegoed. Binnen ‘B2B’ heeft de certificering al tot veel zichtbaarheid geleid, maar bij consumenten is B Corp nog in geringe mate bekend”.

Nederland telt 125 B Corps

B Corp worden is door de vele eisen waaraan moet worden voldaan niet eenvoudig. Er zijn inmiddels 3800 bedrijven wereldwijd gecertificeerd, verdeeld over 150 industrieën en actief in 74 landen. Merken als The Body Shop en Ben & Jerry’s zijn hier bekende internationale voorbeelden van. In Nederland zijn er ruim 125 B Corps, waaronder innocent, Royal Auping, Triodos Bank, Tony’s Chocolonely en Olvarit, maar ook ‘new kids on the block’ Holie, Naïf en Seepje.

B Lab Foundation

Het B Corp keurmerk is een initiatief van de in 2006 opgerichte B Lab Foundation. Deze van oorsprong Amerikaanse non-profit organisatie certificeert bedrijven aan de hand van 5 strenge criteria op de onderwerpen, bestuur (governance), werknemers, gemeenschap, milieu en klant.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Tony’s Chocolonely lanceert chocobites Lil’Bits

Introductie – Tony's Chocolonely zoekt de categorie op van de chocobites en komt met Lil’Bits. Met een vijftal smaken gaat het merk, dat het streven heeft om alle chocolade vrij van kinderarbeid en moderne slavernij aan te bieden, de strijd aan met de M&M’s en Maltesers.

Lees bericht

innocent sap- en smoothieflessen voortaan in statiegeldsysteem

Statiegeld- De sap- en smoothieflessen van innocent maken voortaan deel uit van het Nederlandse statiegeldsysteem. Dat heeft het merk na veel lobbyen en campagne voeren voor elkaar gekregen. De flesjes van innocent waren al volledig recyclebaar, maar op deze manier hoopt het bedrijf dat nog meer flessen gerecycled worden.

Lees bericht




Tony’s Chocolonely beste werkgever in FMCG Retail

Verkiezing  – Op basis van een grootschalig onderzoek onder ruim 1 miljoen werknemers roept Effectory, een bureau in medewerkersonderzoek, Tony's Chocolonely uit tot World-class Workplace 2022 in de sector FMCG Retail. Het bedrijf ontvangt daarmee een Effectory World-class Workplace-keurmerk.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid