Appèl Catering kiest voor korte keten-initiatief ‘Mijn Melk’


Corina van Mourik, sales manager van Lely Orbiter (l) en Sylvio De Bruijn, Horecamanager Appèl Catering met het eerste flesje Mijn Melk bij Appèl Catering / Foto bij: Ernie Buts

Catering - Appèl Catering in Den Bosch neemt als eerste landelijke cateraar Mijn Melk op in haar assortiment. De melk die vanaf de zuivelboerderij binnen 24 uur in een fles zit, wordt via een korte logistieke keten direct van de boerderij aan het bedrijfsrestaurant geleverd. TU Eindhoven en de Fontys Hogeschool in Eindhoven zijn de eerste onderwijslocaties waar vanaf begin oktober Mijn Melk verkrijgbaar is.

De opname van Mijn Melk past in de duurzaamheidsstrategie van Appèl Catering. De cateraar kiest er namelijk voor om gebruik te maken van pure ingrediënten en producten in het assortiment op te nemen die passen binnen een korte keten. Mijn Melk sluit volledig aan bij deze missie. Het inkoopteam van Appèl Catering was bij het zien en horen van de unieke korte zuivelketen bij Mijn Melk dan ook meteen verkocht. Mijn Melk wordt op de boerderij direct na het melken verwerkt en verpakt in een mini-zuivelfabriek op het erf. De mini-zuivelfabriek is een ontwikkeling van Lely, een Nederlands bedrijf voor de melkveehouderij. De Orbiter, zoals de mini-melkfabriek heet, zorgt in combinatie met de melkrobot ervoor dat de melk sneller verwerkt kan worden. Bovendien is de melk minder lang onderweg, omdat het direct van de boerderij naar de cateringlocaties gaat. De distributie van het zuivelproduct wordt verzorgd door Truffelz.

Minder ‘foodmiles’

Door de samenwerking is het product snel op de cateringlocatie, waardoor er een verser product wordt aangeboden. Bovendien is het een product met aanzienlijk minder ‘foodmiles’. Allemaal elementen die passen binnen het duurzaamheidbeleid ‘Be Conscious’ van Appèl Catering en de onderwijstak Markies. “Veel van onze opdrachtgevers en gasten eten en drinken graag zuivelproducten. Tegelijkertijd zijn we bezig om ons menu plantaardiger te maken”, vertelt menu engineer Floris Gerrits van de Bossche cateraar. “Dus als we dierlijke producten aanbieden, overwegen we die goed. Met Mijn Melk kunnen we zuivel blijven aanbieden, maar dan op een onderscheidende en duurzame manier. Bovendien is de smaak veel beter.” En dat laatste is niet onbelangrijk, want naast een goed en transparant verhaal is een goede smaak minstens even belangrijk.

Lange houdbaarheid

De melk die wordt geleverd bij de TU Eindhoven en Fontys Hogeschool Eindhoven is afkomstig van Mijn Melk-maker boer Guus uit Udenhout. In totaal zijn er vier melkproducenten van Mijn Melk verspreid over het land. Deze produceren tevens voor een aantal retailers, waaronder Albert Heijn. Bij deze laatste ligt Mijn Melk vanaf 4 oktober bij ruim 650 locaties. Op de Mijn Melk-fles staat duidelijk vermeld waar de melk vandaan komt, wanneer de koe is gemolken en wanneer de melk is gebotteld. Op deze manier wordt het hele proces van het zuivelproduct zichtbaar gemaakt. Door de snelle verwerking en distributie heeft Mijn Melk een houdbaarheidsperiode van twee weken. Ook dat is in het kader van voedselverspilling en derving op de locatie een duidelijk pluspunt.

Meerdere variaties

Gerrits: “Wij als cateraar hechten belang aan het verhaal van de korte keten en het feit dat de boer meer terugkrijgt voor zijn product.” Inmiddels is Mijn Melk verkrijgbaar in de variaties volle melk, halfvolle melk, barista special, room en sinds kort yoghurt. De melk op de catering locaties in Eindhoven zit in 300 ml flesjes, maar is ook verkrijgbaar in 800ml en 1000ml. “Recyclebare plastic flesjes is wat de milieu-impact betreft op dit moment de meest logische verpakking voor Mijn Melk”, laat Corina van Mourik, sales manager van Lely Orbiter, weten. “Glas kan ook, maar dat is vanuit het gewicht en handling op cateringlocaties niet aan te raden.”

Smaak van vroeger

“Mijn Melk is eigenlijk de kwaliteit van nu met de smaak van vroeger”, laat Gerrits tot slot weten. “Doordat de boer zichtbaar op de verpakking staat, wordt de zichtbaarheid van de veehouders verder vergroot. Dat maakt het tegelijkertijd mogelijk om met mensen het gesprek aan te gaan over lokale productie en de herkomst van producten. Dat is niet onbelangrijk, want de studenten van nu zijn de toekomstige generatie in het bedrijfsleven.”

Bron: @FoodClicks

Binnen 24 uur zit de melk in de fles Foto's: Ernie Buts
De Mijn Melk presentatie, war het verhaal er achter wordt uitgelegd
Alle informatie over het verwerkingsproces van Mijn Melk staat op het label van de fles

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Private Labelbeurs PLMA vult negen RAI-hallen met food

Vakbeurzen - Ruim 2.950 exposanten uit 70 landen gaan op 28 en 29 mei de beurshallen vullen van de RAI in Amsterdam. Negen hallen van het Amsterdam Convention Centre worden in beslag genomen door de foodbedrijven. De PLMA is daarmee de grootste foodvakbeurs in Nederland.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht

Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht

Inspirerend Amsterdam Coffee Festival 2024

Vakbeurzen - Klein, overzichtelijk, maar vooral inspirerend. Zo kunnen we het Amsterdam Coffee Festival in de Amsterdamse Gasfabriek wel samenvatten, die van 4 tot en met 6 april werd gehouden. Op dit driedaagse vakevent staan koffie en thee centraal en alles wat daarbij komt kijken op het gebied van techniek, verpakking en hulpmiddelen om de smaak en de beleving verder te vergroten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid