Cafetariasector laat tot mei groei zien van bijna 10%

Analyse – De cafetaria Nederland laat in de periode tot en met april een groei zien van bijna 10%. Dat groeicijfer is gebaseerd op kassadata van NTF, waar 360 cafetaria’s zijn aangesloten met een aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online.
De data vanuit de NTF-systemen worden maandelijks door Rien de Koning van More2Market verwerkt en geanalyseerd. Vanuit deze informatiebron met alle transacties tot op product niveau blijkt dat de verkopen van deze cafetaria’s met 9,5% zijn gegroeid in de eerste vier maanden van dit jaar vergeleken met dezelfde maanden vorig jaar.
Opvallend is dat offline met ruim 10% meer is toegenomen dan online met 7,5%. Voor offline is de groei vooral in de eerste twee maanden relatief hoog geweest, waar online juist de laatste twee maanden weer sterk aantrekt. Overigens wijkt het verkooppatroon online niet eens zo ver af van het offline patroon, met online een nog sterkere nadruk op de zaterdag en de zondag.
Net als in andere sectoren zijn ook de producten in de cafetaria’s duurder geworden. Per saldo kan gesteld worden dat de prijsontwikkeling op een 10% ligt, hoewel er nuanceverschillen zijn bij de verschillende productgroepen. Hieruit blijkt dat het cafetariavolume vrijwel stabiel is.
Voor specifiekere vragen per regio of over productgroepen: rien@more2markt.nl.
Bron: More2Market.nl/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
ProFri pleit bij VWS voor breed gedragen werkgroep overgewicht
Politiek - ProFri, de vakvereniging voor professionele frituurders, wil samen met andere foodbranches en belangenclubs op het gebied van voeding en gezondheid een werkgroep vormen om overgewicht in ons land in te dammen. Dit voorstel deed ProFri tijdens ambtelijk vooroverleg dat gisteren op het ministerie van volksgezondheid (VWS) is gevoerd.
Lees berichtKeurmerk Goed Gefrituurd voor Lekkerrr en De Daltons
Erkenning - Het vakmanschap en bakmanschap van Jan-Willem Voet is bekroond met het keurmerk Goed Gefrituurd van brancheorganisatie ProFri, de vakvereniging voor professionele frituurders. Voets bedrijf Lekkerrr Hoogzandveld in het gelijknamige winkelcentrum in Nieuwegein mag het bijbehorende keurmerkschildje nu uitdragen. Net als Robbert Jan de Veen van de Daltons in Voorthuizen.
Lees berichtSligro-formule Plaza na rebranding klaar voor verdere groei
Formulenieuws - Plaza , een soft-franchise formule van Sligro, heeft een flinke metamorfose ondergaan. Na een volledige rebranding gaan tientallen ondernemers, verspreid door het hele land, fris en eigentijds de toekomst tegemoet. De formule heeft ook een nieuwe slogan: ’Lekker bij ons. Plaza’.
Lees berichtNHN is nieuwe belangenbehartiger in de horeca
Cafetaria – ‘Een nieuwe stem in de horeca.’ Zo presenteert Nieuwe Horeca Nederland ‘(NHN) zich sinds dinsdag online. De nieuwe branchestichting in oprichting wil in eerste instantie de horecabedrijven in ons land perspectief bieden met hun ‘torenhoge energierekening. Maar NHN wil ook een eigentijds alternatief als belangenbehartiger in transitietijd.
Lees berichtHoreca Alliantie wil energiestress in kaart brengen
Energiecrisis - De Horeca Alliantie wil onder de noemer ‘Horeca In Nood’ de energiestress in de horecabranche in kaart brengen. Ondernemers kunnen via de Horeca Alliantie hun energienood delen. De binnengekomen reacties worden gepubliceerd en gebundeld voor politiek Den Haag.
Lees bericht’n Tip in Daarle sluit zich aan bij Eetwinkel
Formulenieuws – Cafetaria ’n Tip in Daarle heeft zich aangesloten bij Eetwinkel, de cafetariaformule van Chefs Culinar. Na een grondige verbouwing opende het eetcafé recent de deuren als Eetwinkel ’n Tip.
Lees bericht