CIRFOOD eerste foodservicebedrijf met EcoVadis Platinum
Catering - Als eerste horecabedrijf in Nederland heeft cateraar CIRFOOD afgelopen week een Platinum-certificaat van EcoVadis ontvangen. Daarmee slaat het bedrijf goud over en gaat het versneld van zilver naar Platinum.
De cateraar uit Hoofddorp behoort daarmee tot de 1 procent meest duurzame bedrijven ter wereld met deze EcoVadis-beoordeling. CIRFOOD zette het afgelopen jaar belangrijke stappen op het gebied van verduurzaming. Samen met adviesbureau Nexio Projects stelde het een ambitieus duurzaamheidsprogramma op. Gasten kunnen op de verschillende locaties genieten van een gezond en lekker aanbod dat bovendien maatschappelijk verantwoord is. Daarnaast heeft CIRFOOD de ambitie om CO2 neutrale catering te leveren. “We zijn uiteraard supertrots op de erkenning met de EcoVadis-Platinum score”, zegt Stefano Teatini , International Head of Procurement van CIRFOOD.
Familiebedrijf
Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen behoren tot de kernwaarden van het van oorsprong Italiaanse familiebedrijf. Dat komt ook doordat CIRFOOD is ontstaan als een coöperatie van kleine lokale ondernemers. Zij hechten veel belang aan samenwerken, duurzaam omgaan met grondstoffen, zorg voor het landschap, stimulering van de regionale economie en eerlijke prijzen. Het nieuwe, ambitieuze duurzaamheidsprogramma van CIRFOOD Nederland sluit hierop aan. Het oorspronkelijke doel hiervan was om in 2023 EcoVadis-Goud te behalen en in 2024 EcoVadis-Platinum. Dat is dus nu eerder gebeurd.
Duurzame inkoopstrategie
Om te verduurzamen heeft CIRFOOD een robuust stappenplan. Alle processen zijn nu zo ingericht dat dit makkelijk kan. Teatini: “Dat merk je ten eerste aan onze inkoopstrategie. Die is nu expliciet op vijf pijlers gebaseerd: biologisch, lokaal, duurzaam geproduceerd, eerlijke prijs en veganistisch/vegetarisch. Een groot gedeelte van onze producten valt al onder een van deze pijlers. Zo is onze melk 100 procent biologisch en zijn al onze wegwerpartikelen FSC-gecertificeerd. De komende vijf jaar implementeren we ons ‘CIRFOOD five pillar procurement plan’ steeds verder. Stap voor stap gaan we over naar een volledig duurzaam inkoopassortiment.” Dit doet het bedrijf zonder dat het ten koste gaat van smaak.
Bron: Cirfood/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Paardekooper presenteert tweede Duurzaamheidsverslag
Verpakkingen - Als aanjager van duurzaamheid binnen de verpakkingsindustrie zet Koninklijke Paardekooper Group in op een duurzamere toekomst. Het familiebedrijf presenteert daarom de tweede editie van het Duurzaamheidsverslag, waarin de organisatie aangeeft niet alleen de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie te verminderen, maar ook die van hun klanten en partners.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtHalf-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip
Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees berichtSodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart
Catering - Vanaf maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees bericht