Consumptiemomenten tussendoor groeien met 53%
Analyse - De coronacrisis heeft enorme gevolgen voor de verschuivingen in de eet- en drinkgewoontes van de Nederlandse consument. Opvallende uitschieter naar boven zijn de tussendoortjes met meer dan 50 procent.
Dat blijkt uit een analyse van het Rotterdamse bureau Datlinq. Door die enorme groei van 53% van het aantal consumptiemomenten thuis en de marktconforme daling van de tussendoortjes buitenshuis (- 69%) resulteert dat in per saldo 19% meer tussendoor consumptiemomenten in het tweede kwartaal. Opvallend was dat er niet meer alcoholische dranken bij werden gedronken en ook de warme dranken een lichte daling kenden.
De daling van alcoholische dranken geldt voor bier, wijn en gedistilleerd. En naast alcoholische dranken zijn het cake/taart en de warme maaltijd die op een daling van -80% of meer staan in de buitenshuis consumptie. Zuiveldranken, water en brood(beleg) houden relatief beter stand met een daling van rond de 50%. Ook binnenshuis neemt wijn af tegenover de sterkste stijgers zoals gedistilleerd, frisdrank, zoetwaren en cake/taart.
De Out of Home Shopper Monitor is een gezamenlijk initiatief van Datlinq en Rien de Koning De Monitor brengt de bezoeken en bestedingen op het gebied van eten en drinken in kaart per moment, regio en doelgroep.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Martijn de Bruin verlaat Datlinq
Persoonlijk - Insights Development Manager out of home bij Datlinq, Martijn de Bruin gaat een nieuwe uitdaging aan.
Lees berichtAlcoholvrij bier steeds beter verkrijgbaar in horeca
Analyse – De beschikbaarheid van alcoholvrije bier varianten in de foodservice segmenten: eten, drinken, sporten, gemak, slapen en evenementen nemen toe. Inmiddels heeft 57 procent van de locaties in deze segmenten alcoholvrij bier beschikbaar, voor pils met alcohol ligt dit op 68 procent. Dat schrijft het Rotterdamse databedrijf Datlinq in een analyse.
Lees berichtNederlandse horeca groeit met 2.500 locaties in 2,5 jaar
Analyse - Het aantal horecazaken neemt al jaren toe en daar is in de afgelopen 2,5 jaar geen einde aan gekomen. Wel is er een afname te zien van bars en cafés die geen eten serveren, mobiele verkooppunten en discotheken. Dat blijkt uit gegevens van Datlinq.
Lees berichtThuisbezorging in 4 weken tijd met 20% gestegen
Analyse – De horeca is deze zomer minder hard gestegen dan in de zomer van vorig jaar. Anders ligt dat bij thuisbezorging. Dat blijft maar doorstijgen. De afgelopen 4 weken wederom met 20 procent (van 6,5% van de avondmaaltijden thuis naar 7,9%).
Lees berichtHorecabezoek groeit sterk door deze zomer
Analyse – De groei in horeca zet deze zomer door, terwijl thuisbezorging lijkt te stabiliseren. Die twee conclusies zijn te trekken uit het meest recente Visit Report van Datlinq.
Lees berichtEffecten versoepelingen teken zich af in foodservice
Analyse - Hoewel de effecten van de versoepelingen in de horeca op 28 april zich in P5 nog niet volledig laten zien, zijn al wel de eerste signalen zichtbaar. Helemaal met het mooie weer van de afgelopen dagen gaat de volgende periode er nog beter uitzien, maar P5 was al een opsteker, zij het dat er nog wel veel werk aan...
Lees bericht