Doggy bag-campagne tegen voedselverspilling


Horeca  - 80% van de Nederlanders die uit eten gaan, neemt nooit overgebleven eten mee naar huis uit restaurants. Schaamte (52%) en onbekendheid (55%) met de doggy bag spelen een grote rol. Terwijl 78% wel een hekel heeft aan voedselverspilling. Dit blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu in samenwerking met Panelwizard. Om restauranthouders en -gasten te helpen in het terugdringen van voedselverspilling, start Natuur & Milieu een doggy bag campagne: 50 duizend nieuw ontwikkelde doggy bags worden vanaf vandaag gratis verspreid richting restaurants en groothandels. Natuur & Milieu voert de doggy bag-campagne om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Jaarlijks verspilt de horeca 51.000 ton voedsel. Dit staat gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden. Olof van der Gaag: 'Niemand houdt van voedselverspilling. Met de doggy bag willen wij restaurants én gasten helpen om te genieten van al het eten - en zo te zorgen voor minder milieubelasting en lagere kosten.' De doggy bag past uitstekend bij de Nederlandse cultuur. 78% van de Nederlanders heeft een hekel aan voedselverspilling en 68% is opgevoed met de regel dat je altijd je bord moet leegeten. Voor restaurants die een doggy bag aanbieden, valt er een wereld te winnen, blijkt uit het onderzoek. 62% van de gasten neemt graag eten mee naar huis indien dit wordt aangeboden. 16% betaalt zelfs graag iets extra's als ze het eten meekrijgen als maaltijd voor de volgende dag. 30% van de mensen gaat eerder naar een restaurant dat iets doet tegen voedselverspilling. De campagne is opgezet in samenwerking met verpakkingsbedrijf Depa Disposables B.V., Oxfam Novib en de Rabobank. Bron: Natuur & Milieu

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid