‘Fastservice, toerisme en thuisbezorging drivers achter foodservicegroei’


Marktonderzoek - De drivers achter de groei van foodservice zijn fastservice, toerisme en thuisbezorging. Dat blijkt uit de Out-of-Home Shopper Monitor van More2market van Rien de Koning en Uitgeverij Footprint, de uitgeverij van @FoodClicks. Tijdens een omlangs gehouden presentatie blijkt dat de fastservicesector voornamelijk wordt getrokken door twee formules, te weten restaurantketen McDonald’s en pizzaketen Domino’s. Beide partijen weten op geheel eigen wijze de consument aan zich te binden. Waarbij zij opgemerkt dat Domino’s de groei van de hamburger niet kan bijbenen, ook al is Domino’s McDonald’s in aantal locaties voorbijgestreefd. De groei van McDonald’s zit niet zozeer in het ontbijt of de lunch, maar vooral de avondmaaltijd, ook voor thuis. Ook het toerisme groeit in Nederland en dan vooral Amsterdam en de Randstad. Jaarlijks groeit de hotelsector met 7% meer overnachtingen, waarvan 50% in Amsterdam. Gezamenlijk besteden zij volgens de koperkengetallen uit het Out-of-Home Shopper onderzoek voor zo’n 2,7 miljard euro. Thuisbezorging booming Thuisbezorging spant echter de kroon met 1,5 miljard euro in 2018 (excl. 250 miljoen seniorenservice) en een groei van tegen de 20% (meer in maaltijden). Naast pizza worden dat ook steeds vaker buitenlandse maaltijden en patat, snacks en hamburgers. Producten en gerechten die ook steeds vaker worden afgehaald. Dit gaat vooral ten kosten van de avondmaaltijd thuis klaargemaakt, want deze daalt omdat de avondmaaltijd steeds vaker door buitenshuis thuis bezorgd word. Overigens groeit ook de avondmaaltijd buitenshuis ter plekke gegeten niet. Thuisbezorging en toerisme zijn zodanig van invloed op de cijfers dat die zorgen voor extra groei in out-of-home, ten koste van retail. Waren die twee er niet, dan was de groei tussen foodservice en foodretail gelijk geweest. Niet thuis lunchen Uit de cijfers blijkt ook dat we vaker buiten de deur lunchen. Hoofdzakelijk tijdens werk, waar de lunch vaak van huis wordt meegenomen. Voor bedrijfscatering is op dit terrein nog veel te winnen. Het ontbijt neemt ondanks een groei van 10% nog een zeer bescheiden positie in bij de totale bestedingen buitenshuis. Ook omdat veel van thuis juist naar het werk wordt meegenomen; binnen leisure, logies en benzinestations groeien de bestedingen aan het ontbijt. Van alle consumpties buitenhuis is de groei het grootst bij dranken, meer nog dan bij dan eten. Vooral koude dranken, maar ook bier en koffie. Binnen bier vallen de alcoholvrije varianten en ciders op, met een meer vrouwelijke jonge doelgroep, vooral voor thuis, naast ook ijsthee en energy/sportdranken en thee. Drank is ook een ‘trekker voor de gast’ tussendoor, afhankelijk van de locatie en het moment. Dat geldt zeker voor koffie en pils. Vooral voor de horecalocaties liggen hier kansen op bijverkoop. Vegetarisch Andere leuke wetenswaardigheden uit het onderzoek? Er is een snelle ontwikkeling van vegetarisch en flexitarisch vooral in West-Nederland en de groei van Hello Fresh en Picnic zitten juist binnen de AH-klantengroep. Meer weten over de veelzijdigheid van de Out-of-Home Shopper monitor? More2Market (Rien de Koning) tel. +31(0)629563296 of mail: rien@more2market.nl

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Maagaandeel van buitenshuis ligt op een 14% en groeit gestaag

Analyse – Het maagaandeel, waar marktpartijen graag hun marktposities in uitdrukken, ligt voor de totale buitenhuismarkt op 14 procent en groeit nog gestaag. Van de primaire supermarktklanten kennen Albert Heijn en Coop het hoogste maagaandeel in dit gebruiksmoment. Hiermee wordt de vraag van Ton van Veen, CFO Jumbo, beantwoord die hij tijdens het FSIN congres op de Horecava stelde. Een antwoord dat...

Lees bericht

Fresh2Go Sushi is beste bezorgrestaurant van Nederland

Verkiezing - Fresh2Go Sushi  in Amsterdam is voor de vijfde keer op rij uitgeroepen tot beste bezorgrestaurant van Nederland en ontvangt daarmee de Thuisbezorg.nl Award. De winkel werd geselecteerd uit 8.000 restaurants in Nederland, die bezorgen via Thuisbezorgd.nl. Het was voor de zesde keer dat bezorgservice Thuisbezorgd.nl de Thuisbezorgd.nl Awards bekend maakte. Nu vormde de Horecava...

Lees bericht


Jumbo gaat ook maaltijden bezorgen in Utrecht en Amsterdam

Thuisbezorging - In navolging van de succesvolle pilot met het thuisbezorgen van versbereide maaltijden vanuit de Groningse Jumbo Foodmarkt gaat Jumbo vanaf februari 2020 ook aan huis en op het werk leveren in Utrecht en Amsterdam. De supermarktketen doet dat in samenwerking met Thuisbezorgd.nl. De maaltijden en andere verse producten, van sushi en (maaltijd)salades tot belegde focaccia’s en...

Lees bericht

Takeaway troeft Prosus af in gevecht om Just Eat

Bezorgdienst – Takeaway heeft het miljardengevecht rondom Just Eat gewonnen van investeerder Prosus. Vandaag op 10 januari werd bekend gemaakt dat 80 procent van de aandelen is toegezegd door de aandeelhouders van Just Eat. Door de overname van Just Eat door het Nederlandse Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd ontstaat een van de grootste bezorgbedrijven ter wereld. Beide partijen hebben vooral ijzersterke posities...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid