Foodservicesector laat stevige groei zien
Analyse – De groei in foodservice zit er stevig in. Over periode 6 en 7, week 21 t/m 28, (23 mei t/m 17 juli 2022) laat de foodservicemonitor een stijging zien van respectievelijk 31% en 16,6%. Het betreft de groei in de toelevering van eten en drinken in Foodservice ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar staat het groeicijfer van periode 7 op een plus van 44,7%.
Dat blijkt uit de periodemonitor van Foodstep, waarover Foodservice XS maandelijks rapporteert. Foodstep schrijft dat de periode mei-juni 2022 in het teken staat van de relatief hoge inflatie in Nederland, het historisch lage consumentenvertrouwen en een daling van het ondernemersvertrouwen. Tegelijkertijd neemt zowel de vraag naar producten en diensten als het aantal nieuwe ondernemingen in heel Nederland toe. De voedselprijzen zijn wereldwijd gestegen met 26% jaar-op-jaar, als gevolg van een aantal ontwikkelingen in de wereld.
Segmenten
Horeca en Leisure laten in periode 7 een stijging zien van 14,1%, terwijl die in dezelfde periode vorig jaar op een stijging zat van 67,3%. Catering laat in de afgelopen periode een stijging zien van 31,1% tegen vorig jaar 19,5%. Ook on-the-go blijft het goed doen. Nam het vorig jaar in periode 7 toen met 27,6%, deze periode liet dit gemakssegment een stijging zien van 12,6% zien. Net als ont-the-go doet ook de Fastservicesector het goed. In periode 7 liet dit segment een stijging zien van 8,3%. Daarmee is Fastservice licht gegroeid versus pre corona.
Bron: Foodservicemonitor/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees berichtSteeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd
Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.
Lees berichtLa Place heropent op nieuwe locatie vliegveld Madrid Barajas
Formulenieuws - La Place, de Nederlandse foodserviceformule, heeft een nieuwe locatie gekregen op het vliegveld Madrid Barajas. Terminal T4 heeft een aanpassing ondergaan om de groeiende aantallen reizigers op de luchthaven nu en in de toekomst beter van dienst te kunnen zijn. Als onderdeel van de renovatie heeft La Place een nieuwe vestiging geopend in de terminal.
Lees berichtRestaurant Hemel & Aarde krijgt er een wijnbar bij
Horeca - Restaurant Hemel & Aarde in Utrecht krijgt er een bijdehand jong zusje bij. Half mei opent het team direct naast het restaurant een wijnbar.
Lees bericht