FSIN: ‘Strijd om gemaksconsument gaat losbarsten’


Consument zoekt meer en meer naar gemak de komende jaren

Analyse - De komende tien jaar verhevigt de strijd om het maagaandeel van de gemaksconsument. Traditionele foodservicekanalen zoals de horeca krijgen te maken met felle concurrentie van supermarkten, die zich op het terrein van de directe consumptie storten. Die voorspelling is te lezen in de nieuwe Beleidsmonitor 2030 van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN).

In de beleidsmonitor wordt door het FSIN aan de hand van een cijfermatige prognose én een achttal essays over de belangrijkste maatschappelijke thema’s een voorblik gegeven naar 2030. In die periode is, volgens het FSIN, gemak voor de consument het belangrijkste motief om eten te kopen. In 2019, het laatste jaar vóór corona, was routine met een marktaandeel van 40% nog veruit het belangrijkste aankoopmotief, aldus het kennisinstituut.

Routine-aandeel

In 2030 is het routine-aandeel gekrompen naar 33%. Het uitstelgedrag van de consument, demografische ontwikkelingen en de opmars van digitale bestelplatforms in combinatie met sommige blijvende effecten van corona, zijn oorzaken van deze wisseling van de wacht. Van de €80 miljard die de consument in 2030 aan eten besteedt, valt €27,5 miljard onder de noemer van gemak, dat is 34%.

Directe consumptie

Door uitstelgedrag van de gemaksconsument stijgt het aandeel van de directe consumptie in de totale foodomzet. Directe consumptie - dat wat iemand koopt en direct of iets later op de dag consumeert - stijgt van 53% in 2019 naar 60,3% in 2030. Dat is een omzetstijging van bijna €17 miljard, aldus het FSIN in hun analyse.

De omzet van de totale foodsector is in 2030 ruim €80 miljard. Daarmee groeit de markt met meer dan 40% ten opzichte van het coronajaar2020. Foodservice groeit in 2030 naar een omzet van €25,6 miljard (2020: €12,3 miljard), de omzet van Foodretail groeit naar €54,7 miljard (2020: €44,5 miljard).

Herstel corona

Dat corona heeft ingegrepen in de verhoudingen tussen retail en foodservice is duidelijk. Maar ook de gevolgen zijn volgens het FSIN nog groot. Het instituut verwacht dat de marktaandelen van Foodservice en Foodretail binnen de totale foodmarkt in 2030 voor Foodservice nog altijd niet volledig zijn hersteld van de coronaperiode. Als belangrijkste reden wordt genoemd de achterblijvende omzetontwikkeling in de (bedrijfs)cateringsector. Het FSIN ziet wel het marktaandeel van thuisconsumptie licht stijgen, door de groei van bezorging en de toenemende concurrentie van supermarkten op het gebied van foodservice-oplossingen voor thuis.

Bron: FSIN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

FSIN: ‘Invloed gemaksgeneraties op foodmarkt wordt groter’

Analyse - De invloed van de Gemaksgeneraties (Millennials en Generatie Z) op de foodmarkt wordt steeds groter. Het aandeel van deze twee generaties in de buitenshuis consumptie schiet omhoog. Dat blijkt uit de Foodshopper Monitor 2024 die op dinsdag door het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het brunchcongres is gepresenteerd.

Lees bericht


FSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’

Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.

Lees bericht

FSIN: Duurzaamheid is ‘langetermijn-waardecreatie’

Foodservice – Duurzaamheid wordt te vaak gezien als synoniem voor milieumaatregelen, volgens het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Maar dat is het niet. Het instituut geeft daarom de voorkeur om duurzaamheid te definiëren als waardecreatie in het vinden van een evenwicht tussen economische, sociale en ecologische prestaties op de lange termijn.

Lees bericht

Swijtink (McDonald’s) en Slootweg (Bidfood) in bestuur FSIN

Benoeming - Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) heeft twee nieuwe bestuursleden benoemd in het bestuur. Het zijn Annemarie Swijtink van McDonald’s Nederland en Dick Slootweg van Bidfood. Zij vervangen de vertrokken bestuursleden Henri Froeling (Vital Food Group) en Freek van Beek (Lekkerland Nederland). Het bestuur onder leiding van voorzitter Walter Seib van HMSHost is nu weer voltallig.

Lees bericht


FSIN: ‘Nederland geeft meer geld uit aan eten en drinken’

Analyse - Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken. In 2023 groeit de foodmarkt naar een omzet €68,9 miljard; dat is een toename van 3,9%. De omzetstijging komt niet alleen door de prijsverhogingen. Consumenten eten en drinken ook vaker buiten de deur en kiezen in de supermarkt steeds meer voor luxe en gemak. Dat blijkt uit de FSIN Beleidsmonitor 2023 die...

Lees bericht

‘Horeca gedwongen tot accepteren lagere marge’

Onderzoek - Driekwart van de horecaondernemers kan de gestegen inkoopkosten en energieprijzen niet doorberekenen aan klanten. Ze voelen zich gedwongen een lagere marge te accepteren. Dat blijkt uit onderzoek van GROUP7 in opdracht van Foodservice Instituut Nederland (FSIN).

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid