GfK Panel Services komt in handen van YouGov


Door de nieuwe combinatie GfK Panel Service en YouGov worden de aankopen van consumenten nog beter in kaart gebracht / Foto bij: Hoogvliet

Overname - Het Britse onderzoeksbureau YouGov heeft de Consumer Panel Services-activiteiten van GfK overgenomen. YouGov wil haar positie in de FMCG-sector versterken en daar past de overname, waarmee een bedrag van € 315 miljoen mee gemoeid is, goed bij.

De verkoop van het bedrijfsonderdeel Consumer Panel Services (CPS) was een voorwaarde van de mededingingsautoriteiten voor de fusie tussen GfK en NielsenIQ. De overname zorgt volgens YouGov voor een standaard in gedrags- en attitudegegevens. Het gecombineerde aanbod van YouGov en GfK betekent dat klanten in staat zullen zijn om elke stap van het aankooptraject van hun klanten te begrijpen; van wat ze kopen en waar, tot waarom en hoe ze hun aankopen doen.

FMCG- en retailsectoren

De overname breidt het aanbod van YouGov in de Europese FMCG- en retailsectoren uit. GfK brengt panels uit 18 Europese landen samen die gegevens leveren van meer dan 100.000 huishoudens en 18 miljoen winkelbezoeken. YouGov zal de bestaande 1.100 klanten van CPS GfK toegang bieden tot een steeds groeiende, voortdurend bijgewerkte bron van consumenteninzichten en tot permanent publieksonderzoek van 26 miljoen geregistreerde eigen panelleden in 55 markten.

€ 315 miljoen

De aankoopprijs is € 315 miljoen en versnelt naar eigen zeggen de lange termijnstrategie van YouGov om te blijven investeren in technologie, producten en platformen. Tegelijkertijd breidt het haar panels uit en voltooit het overnames die haar geografische en gegevensverzamelingsmogelijkheden vergroten.

Bron: YouGov/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Consument kiest bewuster en vaker huismerken

Onderzoek - De Nederlandse consument verandert zijn koopgedrag in hoog tempo. Minder vaak naar de winkel, vollere mandjes en een duidelijke voorkeur voor huismerken kenmerken het supermarktlandschap van 2024. Dat blijkt uit het 2025 YouGov Brand Footprint Europe Report.

Lees bericht



NielsenIQ: Koreaanse keuken breekt door in Nederland

Analyse - De Koreaanse golf bereikt niet alleen de horeca, maar ook de supermarkten. Wat begon met K-pop en K-drama’s, vertaalt zich nu naar een stevige groei van Koreaanse producten in het Nederlandse retaillandschap. Korean BBQ, kimchi en gyoza zijn niet langer niche, maar mainstream aan het worden. Dat meldt Marten Suurmeijer, senior analist bij bureau NielsenIQ.

Lees bericht

PLMA wordt grootste private labelbeurs ooit

Vakbeurzen – De Private Label Manufacturers Association (PLMA) zal van 20 tot en met 21 mei haar grootste World of Private Label International Trade Show organiseren in de RAI Amsterdam Convention Centre. De vakbeurs belooft het grootste privatlabel- event ooit te worden, met een recordaantal exposanten en evenzeer veel retailers en fabrikanten. De beurs heeft daarmee haar positie als belangrijkste ontmoetingsplaats voor de...

Lees bericht


YouGov en Circana zetten nieuwe stap in samenwerking

Samenwerking - YouGov en Circana bundelen krachten door Point of Sale- en shopperdata te integreren. De samenwerking tussen de twee bedrijven biedt meer en betere marktinzichten in Nederland, Duitsland en Italië dankzij het gebruik van twee unieke consumenten/shopper datasets.

Lees bericht

‘Crisp geeft niet wenselijke producten uit kerstpakket tweede kans’

Voedselverspilling – De helft van de producten die mensen aantreffen in hun kerstpakket worden weggegooid of belanden voor eeuwig in de voorraadkasten. Dat blijkt uit een consumentenpeiling van onderzoeksbureau YouGov (voorheen GfK). %). Naar schatting van YouGov gaat het om honderdduizenden producten per jaar. Online supermarkt Crisp vindt dat zonde en gaat de producten verzamelen.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid