Groeiende zorgen over voldoende horecapersoneel
Onderzoek - Horecaondernemers hebben grote zorgen over personeelskrapte. Zeker met de lange weekenden met Hemelvaart en Pinksteren voor de deur, vragen horecaondernemers zich af of ze hun gasten wel op de juiste manier kunnen ontvangen door het personeelsprobleem in de sector, maar inzet techniek wordt nog niet gezien als oplossing. Dat laat onderzoek van GROUP7 Professional Community zien.
Uit het onderzoek blijkt dat zowel in België als in Nederland het vinden en het behouden van personeel in de top 5 van grootste uitdagingen staat. Alleen kosten onder controle houden vindt men op dit moment een nog grotere uitdaging. Zelf opleiden van personeel wordt in beide landen als de beste oplossing gezien van het personeelsprobleem. Opvallend is dat de inzet van technologie niet direct als oplossing wordt gezien. Het blijkt dat de horeca daarvoor nog niet echt warm loopt.
Deze resultaten zien we terug in de gehele foodservice van België en Nederland. Het vinden van personeel is voor de Nederlandse Horeca de grootste uitdaging, deze staat met 57% boven aan.
Het kwartaalonderzoek door GOUP7 werd gehouden in februari en maart 2022. De respondenten uit België (370) en Nederland (473) waren werkzaam in de segmenten Horeca, Fastservice en Catering. Vraag is welke oplossingen zien zij? De top 3 oplossingen van de horeca leden van deze Community:
België: Oplossingen personeelsprobleem
1. Zelf personeel opleiden (46%)
2. Meer flexibele arbeid inhuren (36%)
3. Inzetten op medewerker betrokkenheid (34%)
Nederland: Oplossingen personeelsprobleem
1. Zelf personeel opleiden (54%)
2. Werving vanuit netwerk huidige werknemers (44%)
3. Inzetten op medewerker betrokkenheid (35%)
Anders koken
In de Belgische horeca heeft 48% van de respondenten tekort aan personeel in de keuken. In de Nederlandse horeca ligt dit percentage zelfs op 58%. Aan deze respondenten is gevraagd of ze anders zijn gaan koken en dit blijkt zeker het geval. In België is 43% anders gaan koken en in Nederland 54%. Van de respondenten vult ongeveer 60% dit in door minder gerechten op de kaart te zetten. Daarnaast kiest men ook vaak voor minder handelingen per gerecht.
Slimme bestelsystemen
Uit het onderzoek komt naar voren dat er sprake is van een opkomst van QR-bestelsystemen. In de fastservice en op de luchthavens zijn deze systemen bijna niet meer weg te denken: bestellen via een informatiezuil of via een QR-code. De horeca blijft hierin achter. Binnen horeca in Nederland werkt 20% met een QR-code systeem voor het bekijken van de menukaart naast de traditionele menukaart. In België wordt dit al bij een derde in de horeca gebruikt. Echter er wordt nauwelijks (7%) gebruik gemaakt van een slimme koppeling met een bestelsysteem. Een gemiste kans, volgens GROUP7,immers zonder tussenkomst van de bediening kan het bestel- en betaalproces worden versneld en vereenvoudigd. Naast zelf personeel opleiden, zal de horeca daarom ook meer en meer moeten kijken naar inzet van technologie om het personeelstekort op te lossen, aldus het advies van GROUP7.
Bron: GROUP7/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Compass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees berichtSteeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd
Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.
Lees bericht