Grote inhaalslag horeca in 2022 met ruim 30% volumegroei


Analyse - Gedurende dit jaar vindt er in de horeca een grote inhaalslag plaats met een verwachte volumegroei van 30% tot 35%. Ondanks de forse groei zal de horecasector naar verwachting pas in 2023 volledig zijn hersteld van de coronapandemie. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht horeca van ING Research.

Naast de nasleep van de coronacrisis kampt de sector met andere uitdagingen, zoals personeelstekorten en sterk oplopende kosten. Hogere personeels-, energie- en inkoopkosten zetten de winstmarges meer onder druk omdat het lang niet altijd mogelijk is de hogere kosten volledig bij de klant neer te leggen. Zeker niet nu ook het consumentenvertrouwen op een historisch dieptepunt ligt. Niettemin stijgen de prijzen in de horeca dit jaar naar verwachting met meer dan 3%.

Volumegroei

‘De vooruitzichten voor de horeca zijn voor 2022 rooskleuriger dan de afgelopen twee jaren’, stelt Katinka Jongkind, sectoreconoom Leisure bij ING Research. ‘Er vindt dit jaar naar verwachting een grote inhaalslag plaats van etentjes, cafébezoek en feesten buiten de deur’. In tegenstelling tot vorig jaar, toen de lockdown tot mei duurde, werden eind februari 2022 in Nederland vrijwel alle beperkende maatregelen opgeheven en mocht alles weer open. Daarnaast profiteert de sector van verschillende grote evenementen dit jaar in Nederland, zoals Koningsdag, het WK voetbal, de Formule 1 in Zandvoort en de eerste drie etappes van de Spaanse wielerronde Vuelta in Utrecht en Noord-Brabant. ‘Voor 2022 verwachten we voor de horeca dan ook een volumegroei tussen de 30% en 35%. Voorwaarde daarbij is wel dat er later dit jaar geen nieuwe lockdown voor de horeca komt’, aldus Jongkind.

Herstel

Binnen de horecasector zijn er grote verschillen in de mate van herstel. Zo werden bedrijven met veel afhaal- en bezorgomzet, zoals cafetaria’s en fastservice restaurants, relatief minder hard geraakt door de lockdowns. Deze bedrijven zaten eind 2021 dan ook weer op het niveau van 2019.

Bron: ING Research

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


Fastned opent eerste Belgische shop bij snellaadstation

Buitenland - Fastned, het Europese snellaadbedrijf, heeft vandaag zijn allereerste shop en restaurant geopend. De opening van de shop is een volgende stap in Fastneds ontwikkeling, die het elektrische laden nog aangenamer moet maken. De shop ligt aan de E19 tussen Antwerpen en Breda ter hoogte van Brecht.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid