GS1 maakt zich op voor statiegeld op blikjes
_1024_768_90.jpg)
Inzameling - Vanaf 31 december 2022 gaan consumenten statiegeld betalen voor metalen drankverpakkingen met een inhoud van drie liter of minder. Het doel van de maatregel is het inzamelen en recyclen van de twee miljard blikjes, waarvan op dit moment een groot deel in de natuur belandt. GS1 treft de voorbereidingen om ervoor te zorgen dat data over de blikjes kan worden gedeeld via GS1 Data Source, een bron voor productdata waar retailers én leveranciers gebruik van maken in de sector levensmiddelen en drogisterij.
Van de twee miljard blikjes die elk jaar worden verkocht, eindigen er zo’n 150 miljoen als zwerfafval in parken, bermen en rivieren. Omdat de hoeveelheid zwerfafval alleen maar toeneemt, heeft de overheid begin vorig jaar al besloten om statiegeld op blikjes in te voeren. Net als nu al geldt voor kleine plastic flesjes gaan consumenten voor elk blikje straks 15 cent statiegeld betalen, dat ze terugkrijgen bij inlevering van de lege verpakkingen.
Gevolgen
De wettelijke statiegeldverplichting heeft gevolgen voor zowel leveranciers als supermarkten. Allereerst moeten alle metalen drankverpakkingen met een inhoud van drie liter of minder worden voorzien van een nieuw statiegeldlogo. Met metalen drankverpakkingen worden alle verpakkingen bedoeld waarvan het hoofdbestanddeel bestaat uit een metaalsoort of een mengsel van metaalsoorten. De verplichting geldt alleen voor metalen verpakkingen met een drank die bedoeld is om zonder verdere bereiding te drinken.
Voor supermarkten betekent de wettelijke verplichting dat ze vanaf 31 december lege statiegeldblikjes moeten inzamelen. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft besloten daarvoor zelf een innamesysteem op te zetten. Een groot deel van de blikjes wordt echter niet in supermarkten verkocht, maar via benzinestations, snackbars, sportkantines en bedrijfsrestaurants. Daarom werkt de Stichting Afvalfonds Verpakkingen in opdracht van het CBL en de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) aan een separaat innamesysteem buiten de supermarkten om.
Aanpassingen
Omdat leveranciers hun metalen drankverpakkingen moeten aanpassen, zullen ze aan die producten een nieuwe unieke GS1 artikelcode (GTIN/EAN) moeten toekennen. Bij significante wijzigingen van bijvoorbeeld de verpakking van een product, is volgens het GS1 identificatiesysteem afgesproken dat een nieuwe GTIN nodig is. Zo blijft ieder product wereldwijd uniek geïdentificeerd. Dat kan zoals leveranciers gewend zijn via GS1 Nederland.
Vanuit de sector is er de wens geuit om ook de data die hoort bij de statiegeldblikjes te delen via GS1 Data Source. In de datapool wordt nu al o.a. masterdata, allergeneninformatie en keurmerkeninformatie van producten gedeeld. Omdat statiegeldblikjes nu ook een emballageartikel worden, moeten leveranciers deze data ook met hun afnemers gaan delen.
Op dit moment worden voorbereidingen getroffen om ervoor te zorgen dat de data kan worden gedeeld via de datapool. Zo worden dit jaar nieuwe velden toegevoegd zodat data over het statiegeld dan efficiënt en snel kan worden gedeeld met afnemers.
Bron: GS1
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Tankstations doen goede zaken in tabak, fris en zoetwaren
Analyse - De Nederlandse tankstationmarkt start 2025 met een omzetgroei van maar liefst 28,4% ten opzichte van januari 2024. De groei zit met name in tabak, koude dranken en zoetwaren. Dat laat de verkoopanalyse zien van Orange Peak Company.
Lees berichtING Research positief over omzetgroei detailhandel in 2025
Analyse – ING Research verwacht voor dit jaar een omzetgroei van 3,5% voor de detailhandel. Die groei wordt veroorzaakt door een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen. Consumenten gaan daardoor meer uitgeven in de winkelstraten, zo is de verwachting van de bank. Ook supermarkten realiseren dit jaar weer omzetgroei volgens ING Research nadat deze vorig jaar voor het eerst in...
Lees berichtVan der Valk eerste hotelketen met statiegeldmachines
Hotels – De Horecava vormde het toneel voor de uitbreiding van de samenwerking tussen hotelketen Van der Valk Exclusief en Verpact. Van der Valk wordt de eerste hotelketen met een innamepunt voor statiegeldverpakkingen.
Lees bericht‘Ekoplaza beste positionering foodretail, supermarkt slechtste’
Onderzoek – Ekoplaza heeft de beste positionering in de foodretail. Speciaalzaken positioneren zich het best en supermarkten het slechtst. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Lees berichtKoen Slippens gekozen tot FoodManager van het Jaar
Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres is Koen Slippen, ceo van Sligro Food Group, uitgeroepen tot FoodManager van het Jaar. Het is voor het eerst dat de titel toevalt aan een manager uit het foodservicekanaal.
Lees berichtPrimeur Hansen Dranken met ‘multi-feed’-statiegeldautomaat
Statiegeld - Hansen Dranken in Linne heeft de primeur met de allereerste kiosk met TOMRA R2 ‘multi-feed’-statiegeldautomaat. De groothandel neemt al sinds medio 2021 zakken met lege PET-flessen en blikjes mee bij de klanten waar ze leveren. Nu kunnen particulieren in de regio ook zakken vol lege PET-flessen en blikjes ter plekke inleveren via een buitengeplaatste kiosk.
Lees bericht