Horecasector zwaar getroffen in eerste kwartaal 2020


Omzetcijfers - De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De omzetdaling was de eerste in zeven jaar tijd. Dat meldt het CBS.

Als gevolg van de coronamaatregelen daalden volume en omzet het hardst in maart. Die ontwikkeling deed zich in alle sectoren van de horeca voor. Zo hebben de eet- en drinkgelegenheden, zoals restaurants, cafés en fastfoodrestaurants, in het eerste kwartaal van dit jaar 13,6 procent minder omgezet dan het kwartaal daarvoor. Het volume daalde met 14,4 procent.

Met een daling van 16,8 procent nam de omzet van restaurants het sterkst af. Hier nam het volume met 17,2 procent af. Dar was meer ook dan bij de cafés waar omzet en volume afnamen met respectievelijk 16,3 en 16,9 procent. De omzet van fastfoodrestaurants en kantines en catering daalde minder sterk, maar nog altijd met respectievelijk 8,9 en 9 procent.

Vakantieparken en hotels

De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, daalde met 14,9 procent, aldus het CBS. Het volume daalde in het eerste kwartaal van dit jaar in vergelijk met dezelfde periode vorig jaar met hetzelfde percentage. Een kwartaal eerder nam de omzet van logiesverstrekkers nog toe met 1,1 procent. De omzet van hotels nam in het eerste kwartaal van 2020 met 16,9 procent af.

Kantines en catering

In alle sectoren deed de grootste daling zich voor in de maand maart. Ook kantines en catering en fastfoodrestaurants hebben in maart 2020 flink minder omgezet. Niet verwonderlijk dus dat ook het ondernemersvertrouwen in het tweede kwartaal daalde. Door de vele bedrijfssluitingen vanwege de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus was het pessimisme veruit het grootst bij ondernemers in de horeca, zo laat het CBS weten.

Bron: CBS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws







Foodservicesector laat stevige groei zien

Analyse – De groei in foodservice zit er stevig in. Over periode 6 en 7, week 21 t/m 28, (23 mei t/m 17 juli 2022) laat de foodservicemonitor een stijging zien van respectievelijk 31% en 16,6%. Het betreft de groei in de toelevering van eten en drinken in Foodservice ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar staat het groeicijfer van periode 7 op een...

Lees bericht

Inzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling

Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid