Horecasector zwaar getroffen in eerste kwartaal 2020


Omzetcijfers - De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De omzetdaling was de eerste in zeven jaar tijd. Dat meldt het CBS.

Als gevolg van de coronamaatregelen daalden volume en omzet het hardst in maart. Die ontwikkeling deed zich in alle sectoren van de horeca voor. Zo hebben de eet- en drinkgelegenheden, zoals restaurants, cafés en fastfoodrestaurants, in het eerste kwartaal van dit jaar 13,6 procent minder omgezet dan het kwartaal daarvoor. Het volume daalde met 14,4 procent.

Met een daling van 16,8 procent nam de omzet van restaurants het sterkst af. Hier nam het volume met 17,2 procent af. Dar was meer ook dan bij de cafés waar omzet en volume afnamen met respectievelijk 16,3 en 16,9 procent. De omzet van fastfoodrestaurants en kantines en catering daalde minder sterk, maar nog altijd met respectievelijk 8,9 en 9 procent.

Vakantieparken en hotels

De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, daalde met 14,9 procent, aldus het CBS. Het volume daalde in het eerste kwartaal van dit jaar in vergelijk met dezelfde periode vorig jaar met hetzelfde percentage. Een kwartaal eerder nam de omzet van logiesverstrekkers nog toe met 1,1 procent. De omzet van hotels nam in het eerste kwartaal van 2020 met 16,9 procent af.

Kantines en catering

In alle sectoren deed de grootste daling zich voor in de maand maart. Ook kantines en catering en fastfoodrestaurants hebben in maart 2020 flink minder omgezet. Niet verwonderlijk dus dat ook het ondernemersvertrouwen in het tweede kwartaal daalde. Door de vele bedrijfssluitingen vanwege de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus was het pessimisme veruit het grootst bij ondernemers in de horeca, zo laat het CBS weten.

Bron: CBS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid