Huismerken winnen verder terrein in de foodservice


Groothandels hebben in alle stilte hun huismerkassortiment sterk verbeterd volgens GROUP7 / Foto bij: GROUP7

Onderzoek - Huismerken zijn bezig aan een stille opmars binnen de Nederlandse foodservice. Niet alleen in de keuken, maar steeds vaker ook zichtbaar aan de voorkant van het horecabedrijf. Uit de meest recente editie van de GROUP7 Professional Community Scan blijkt dat inmiddels 28% van de horecaondernemers, cateraars en instellingen huismerkproducten inzet die direct zichtbaar zijn voor de gast.

Opvallend is het veranderde kwaliteitsbeeld ten aanzien van huismerken. De helft van de professionals beoordeelt de kwaliteit van huismerken namelijk als gelijk aan A-merken, en ruim een derde vindt ze zelfs beter. Kostenbewuste horeca-ondernemers grijpen daarom steeds vaker naar het huismerk, zonder in te leveren op kwaliteit.

Prijs-kwaliteitverhouding

De belangrijkste drijfveren voor de overstap naar huismerken zijn de lagere prijs (58%) en een sterke prijs-kwaliteitverhouding (57%). Veel ondernemers baseren hun keuze op eerdere ervaringen (56%) of demonstraties en proeverijen (43%). Toch blijven A-merken dominant in specifieke productgroepen, zoals frisdrank (78%), koffie en thee (53%) en friet (49%), waar smaak en merkvertrouwen zwaarder wegen.

Groothandel

De afhankelijkheid van een vaste groothandel wordt gezien als belangrijkste beperking: 31% noemt productwisselingen bij een overstap als nadeel. Ook een beperkter assortiment (22%) en lagere merkbekendheid onder klanten (25%) worden als obstakels genoemd.

Groei

Ruim 30% van de ondervraagden verwacht het gebruik van huismerken binnen hun bedrijf verder te verhogen in de komende jaren. Slechts een klein deel voorziet geen groei, maar een afname. “Als zoveel professionals huismerken als even goed of zelfs beter beoordelen dan A-merken, dan zegt dat veel,” zegt Carolien Plevier van GROUP7. “Misschien waren fabrikanten wel te druk met hun merkverhaal, in plaats van echt te luisteren naar wat chefs en inkopers nodig hebben. Ondertussen hebben groothandels in alle stilte hun huismerkassortiment zó sterk verbeterd, dat ze de lat ongemerkt flink hoger hebben gelegd. Dit onderstreept hoe belangrijk het is om continu te blijven luisteren naar de praktijk.”

Bron: GROUP7/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Horecava en Wine Professional bundelen opnieuw de krachten

Vakbeurzen - Tijdens Horecava 2026 slaan Horecava en Wine Professional opnieuw de handen ineen. De grootste horecabeurs van Nederland en de vooraanstaande wijnbeurs van de Benelux presenteren samen Taste of Wine Professional met een programma dat wijn laat aansluiten bij het thema van dit jaar: Betaalbare luxe.

Lees bericht


Nieuw platform maakt voortgang eiwittransitie inzichtelijk

Platform - ProVeg Nederland lanceert het nieuwe platform Eiwitstand.nl, dat laat zien welke doelen Nederlandse organisaties hebben gesteld voor de overstap naar een meer plantaardig voedingspatroon en hoe ver zij daarin zijn. Het is voor het eerst dat de eiwittransitie zo uitgebreid en transparant in kaart is gebracht.

Lees bericht


Combigro Helmink Foodservice sluit zich aan bij VHC Groep

Samenwerking - Combigro Helmink Foodservice in Zutphen treedt per 1 januari 2026 officieel toe als volwaardig lid van de VHC Groep. Met deze stap bundelen beide organisaties hun krachten om hun marktpositie te versterken en gezamenlijk te bouwen aan een toekomstbestendige foodserviceorganisatie.

Lees bericht






© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid