In ‘bewogen Jumbo’-jaar doet La Place het goed


La Place deed het met een omzet van 107 miljoen euro goed afgelopen jaar

Jaarcijfers – Het overlijden van Jumbo-grondlegger Karel van Eerd, de gebeurtenissen rondom algemeen directeur en medeaandeelhouder Frits van Eerd en de perikelen rondom de supermarktprijzen, mede door inflatie, zorgden voor een bewogen Jumbo-jaar. De gebeurtenissen hadden veel impact, zo laat Jumbo weten in een toelichting op de jaarcijfers. La Place vormde een goede uitzondering. Met een omzet van €107 miljoen zit de restaurantketen weer bijna op niveau van ‘vóór corona’.

In een toelichting op de jaarcijfers gaat de Directie en Raad van Commissarissen van Koninklijke Jumbo Food Groep in Veghel in op alle gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Gebeurtenissen die van invloed zijn geweest op de resultaten van 2022 en het daarom tot een uitzonderlijk en bewogen jaar heeft gemaakt. De rol van Karel van Eerd binnen het bedrijf is altijd groot geweest en het bedrijf spreekt daarom dankbaarheid uit voor zijn inbreng. Jumbo schrijft: ‘Zijn unieke retailfilosofie zal altijd blijven doorklinken binnen Jumbo. Wij zullen met overtuiging en geheel in zijn geest en visie verdergaan op de door hem en de familie Van Eerd ingeslagen weg’.

Impact

Over de gang van zaken rondom topman Frits Van Eerd meldt Jumbo dat dat die situatie veel impact heeft gehad op de Jumbo-organisatie. En hoewel het onderzoek van het Openbaar Ministerie zich niet op Jumbo richt, maar op de persoonlijke activiteiten van Van Eerd, heeft de Raad van Commissarissen in het najaar van 2022 wel opdracht gegeven een eigen onderzoek uit te voeren naar de sponsoractiviteiten in de motorsport en een deel van de autosport. ‘Een onderzoek dat inmiddels is afgerond en waaruit geen strafbare feiten of onregelmatigheden naar voren zijn gekomen,’ aldus Jumbo.

10 miljard euro

Ondanks de turbulente omstandigheden, heeft Jumbo wel een consumentenomzet van meer dan 10 miljard euro (€10,3 miljard) weten te realiseren. Niet alleen deden de supermarkten het goed, ook was er een stabiele omzetgroei in de online verkopen en wist het bedrijf ook in de zakelijke markt een forse groei te realiseren. Voor de komende periode zal Jumbo zich op deze terreinen dan ook nog meer gaan focussen. Ton van Veen, die als gedelegeerd commissaris tijdelijk leiding geeft aan de directie van Jumbo: “Het is bijzonder dat we voor het eerst de grens van 10 miljard euro omzet zijn gepasseerd. Tegelijkertijd zien we ook dat steeds meer mensen door de fors gestegen prijzen van energie en levensmiddelen moeite hebben om rond te komen. Dat is zorgwekkend, en daarom doen we er alles aan om prijsstijgingen te bedwingen en boodschappen doen voor iedereen toegankelijk te houden.”

Winkelbestand

Het winkelbestand van Jumbo is met 685 locaties op peil gebleven, zo meldt Jumbo. Afgelopen jaar zijn er twee Jumbo Foodmarkten bijgekomen, in Dordrecht en Naaldwijk, die beide door zelfstandige franchise-ondernemers worden geëxploiteerd. Dit format bestaat uit een combinatie van een grote verswinkel met uitgebreide horeca met La Place keukens. Daarnaast zijn afgelopen jaar 13 van de 18 Jumbo City winkels omgebouwd naar een reguliere Jumbo winkel. “We zien het Jumbo City format en de reguliere Jumbo winkels steeds meer naar elkaar toegroeien. Zo zijn er Jumbo City winkels ontstaan met een ruimer assortiment voor dagelijkse boodschappen. Tegelijkertijd hebben we het specifieke aanbod van de Jumbo City winkels, zoals de versbereide producten en maaltijden voor thuis en onderweg, ook steeds meer in de reguliere Jumbo winkels geïntroduceerd,” aldus Van Veen.

La Place

Sinds het wegvallen van de coronamaatregelen begin maart vorig jaar, konden mensen ook weer als vanouds terecht bij de restaurants van La Place. De foodserviceformule wist hierdoor een omzetbijdrage te leveren van €107 miljoen. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van het ‘tweede coronajaar’ 2021. Gedurende 2022 zijn drie nieuwe locaties toegevoegd aan het bestand, een in Groningen en twee in het buitenland, op de luchthaven van Kopenhagen en op de Google Campus in Sunny Vale, Californië.

Vooruitzichten

Maar ondanks de fraaie cijfers blijft Jumbo voorzichtig als het gaat om de toekomst. Ton van Veen: “Ook in 2023 blijven we koersvast uitvoering geven aan onze meerjarenstrategie. Vanzelfsprekend doen we dit geheel in het licht van de huidige ontwikkelingen en alle veranderingen die ons te wachten staan. De onzekerheid in de markt blijft groot, waardoor het lastig te voorspellen is óf en wanneer de prijzen stabiliseren. Het is onoverkomelijk dat de huidige marktsituatie een opwaarts effect heeft op onze bedrijfskosten. Onze ambitie om euro’s goedkoper te zijn blijft onverminderd van kracht. Onze missie om de klant centraal te stellen en duurzame groei voor de toekomst te realiseren, blijft voorop staan.”

Bron: Jumbo/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Opsplitsen ZorgTotaal in Zorg & food en Zorg & ICT goede zet

Vakbeurzen - Eigenlijk is er maar relatief weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar van 8 tot en met 11 april worden voor de eerste keer de drie vakevents Zorg & food, Zorg & facility en Zorg ICT gezamenlijk gehouden als opvolger van de vroegere beurs ZorgTotaal. Dat wil niet zeggen dat belangstellenden de weg naar de Jaarbeurs in Utrecht niet wisten te vinden. In tegenstelling....

Lees bericht

{if '1' == '1'}

‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht

{if '2' == '1'}

La Place heropent op nieuwe locatie vliegveld Madrid Barajas

Formulenieuws - La Place, de Nederlandse foodserviceformule, heeft een nieuwe locatie gekregen op het vliegveld Madrid Barajas. Terminal T4 heeft een aanpassing ondergaan om de groeiende aantallen reizigers op de luchthaven nu en in de toekomst beter van dienst te kunnen zijn. Als onderdeel van de renovatie heeft La Place een nieuwe vestiging geopend in de terminal.

Lees bericht

{if '3' == '1'}

Al 45 Jumbo-locaties gestopt met tabaksverkoop

Supermarkt -  Jumbo bouwt de tabaksverkoop bij de servicebalies in de supermarkten langzaam verder af. Inmiddels zijn er zo’n 45 servicepunten zonder tabak, waarvan zo’n 25 verkooppunten bij franchisers. Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak verkopen. Daarna moeten alle vestigingen vanwege een wettelijk verbod zijn gestopt.

Lees bericht

{if '4' == '1'}


Jumbo wil met impactfonds vaart maken met verduurzaming

Duurzamheid - Jumbo heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen. De supermarktketen wil de eigen CO2-uitstoot – de zogenaamde scope 1 en 2 – in 2030 met 85% hebben gereduceerd (ten opzichte van 2022). Ook wil Jumbo de CO2-uitstoot in de productketens (scope 3) met 50% terugbrengen. Om versnelling in verduurzaming te realiseren heeft Jumbo zelfs een Impactfonds opgezet.

Lees bericht

{if '5' == '1'}

Mirjam Karmiggelt (GS1) wil foodservicesector aan tafel hebben

Achtergrond - Twee op drie Nederlandse MKB-bedrijven zijn onbekend met richtlijn om vanaf 2024 te rapporteren over duurzaamheid, meldde ABNAMRO onlangs. Het gaat bij deze rapportage over de invoering van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), die met ingang van 1 januari 2024 voor zowel grote als beursgenoteerde middelgrote bedrijven verplicht is. Ook voor foodservicebedrijven. De overheid wil met de rapportage het zogenaamde â€...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid