Keurmerken belangrijk voor consumenten


Marktonderzoek – Dierenwelzijn keurmerken zijn belangrijk voor consumenten en Max Havelaar is het belangrijkste keurmerk. Bij zes op de tien (61%) Nederlanders spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Dat blijkt uit de Smart Food Monitor, een marktonderzoek van Multiscope. Bijna vier op de tien (37%) Nederlanders vinden keurenmerken voor dierenwelzijn belangrijk. Ze zijn het meest populair bij consumenten. Drie op de tien (32%) vinden keurmerken voor eerlijke handel belangrijk. Daarnaast vindt ruim een kwart (27%) keurmerken rondom natuur en milieu belangrijk. Wanneer producten met een keurmerk gekocht worden, betreft het vaak versproducten zoals vlees en vis. Van alle keurmerken is Max Havelaar de bekendste. Het keurmerk voor eerlijke handel dat sinds 1988 bestaat is bekend bij meer dan acht op de tien (84%) Nederlanders. Ruim zes op de tien consumenten zijn bekend met het EKO keurmerk en het Beter Leven Keurmerk is bij 56% bekend. Vrouwen zijn vaker bekend met keurmerken. Het EKO keurmerk is bij 71% bekend en zes op de tien kennen het Beter Leven Keurmerk. Bron: Multiscope Marktonderzoek – Dierenwelzijn keurmerken zijn belangrijk voor consumenten en Max Havelaar is het belangrijkste keurmerk. Bij zes op de tien (61%) Nederlanders spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Dat blijkt uit de Smart Food Monitor, een marktonderzoek van Multiscope. Bijna vier op de tien (37%) Nederlanders vinden keurenmerken voor dierenwelzijn belangrijk. Ze zijn het meest populair bij consumenten. Drie op de tien (32%) vinden keurmerken voor eerlijke handel belangrijk. Daarnaast vindt ruim een kwart (27%) keurmerken rondom natuur en milieu belangrijk. Wanneer producten met een keurmerk gekocht worden, betreft het vaak versproducten zoals vlees en vis. Van alle keurmerken is Max Havelaar de bekendste. Het keurmerk voor eerlijke handel dat sinds 1988 bestaat is bekend bij meer dan acht op de tien (84%) Nederlanders. Ruim zes op de tien consumenten zijn bekend met het EKO keurmerk en het Beter Leven Keurmerk is bij 56% bekend. Vrouwen zijn vaker bekend met keurmerken. Het EKO keurmerk is bij 71% bekend en zes op de tien kennen het Beter Leven Keurmerk. Bron: Multiscope

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

40% Nederlanders luncht achter bureau

Onderzoek - Uit onderzoek van Multiscope in opdracht van maaltijdbox Green Chef blijkt dat ruim 40 procent van de Nederlanders achter zijn of haar bureau luncht bij drukte. Als mensen thuiswerken ligt dat percentage nog hoger, namelijk op 49 procent. Bovendien blijkt dat bijna de helft van de ondervraagde vrouwen ongezonder eet door stress.

Lees bericht


Gemiddelde NPS Nederlandse koffie- en lunchketens is +57

Onderzoek – De grootste koffie- en lunchketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +57. Coffeelovers krijgt de hoogste score (+88). Bezoekers van koffie- en lunchketens met een hoge NPS nuttigen hun bestelling vaker ter plaatse dan dat ze deze afhalen.

Lees bericht


Aandeel duurzaam in voedselbestedingen daalt licht

Analyse - Het aandeel duurzaam voedsel in de voedselbestedingen is licht gedaald naar 18%. In 2021 was dit aandeel nog 19%. De belangrijkste oorzaken van deze daling zijn de verschuiving van de consumentenvraag van de detailhandel terug naar de foodservice (horeca en catering, zorginstellingen en recreatie), COVID-19 en de stijgende prijzen van voedsel.

Lees bericht


Gemiddelde NPS Nederlandse restaurantketens is +72

Onderzoek - De grootste restaurantketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +72. Proeflokaal Bregje krijgt de hoogste score (+91). Het is opvallend dat drie van de vijf meest bezochte ketens een NPS krijgen die lager is dan gemiddeld. De 18- tot 34-jarigen geven gemiddeld een lagere score dan oudere bezoekers.

Lees bericht

‘Meer uitgeven bij een hotel betekent hogere NPS-score’

Onderzoek - De grootste hotelketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +49. Bilderberg (+77) krijgt de hoogste score. Er bestaat een positief verband tussen de uitgaven van klanten bij een hotelketen en de NPS. Hogere uitgaven gaan samen met een hogere NPS en andersom. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid