Marit van Egmond Foodmanager van het Jaar 2022

Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres (NFC) in het Scheveningse Kurhaus is Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn, gekozen tot Foodmanager van het Jaar. Marit van Egmond is de eerste vrouw die de titel mag dragen. Het is dit jaar voor de 25e keer dat er een Foodmanager van het Jaar wordt uitgeroepen.
De jury motiveerde de keuze voor Van Egmond als volgt: “Marit van Egmond heeft een lange en bijzondere staat van dienst bij Albert Heijn. Kijken we nu terug – vanaf het moment waarop zij stopte als algemeen directeur van Gall & Gall en weer terugkeerde naar Albert Heijn – dan zien we een bijzondere vernieuwingsdrang, eerst in haar rol als verantwoordelijke voor het versassortiment, vervolgens in haar rol van commercieel directeur en sinds 2019 in haar rol van ceo.”
Joost Manassen, voorzitter van de raad van advies van het Nationaal Food Congres, sprak de nieuwbakken Foodmanager van het Jaar toe met de woorden: “Met Marit van Egmond als boegbeeld heeft Albert Heijn zich tot een marktleider ontwikkeld die de evenwichtskunst tussen duurzaam en prijsattractief en tussen online en offline tot in de puntjes beheerst.” Ton van Veen, Foodmanager van het Jaar 2021 en tijdelijk bestuurder van Jumbo, reikte de award uit.
De FoodManager van het Jaar wordt gekozen in drie beoordelingsronden. De raad van advies van het Nationaal Food Congres (het evenement waarop de bekendmaking plaatsvindt) stelt een ‘shortlist’ samen of kiest één kandidaat. Vervolgens buigt een andere jury zich over deze shortlist/kandidatuur, namelijk de vijf laatste gekozen FoodManagers van het Jaar, voor zover zij in de gelegenheid zijn. Dit jaar zijn dat (met daarbij de functies die zij op dit moment vervullen):
• Erik Bras, ceo Signature Foods
• Leo Linders, lid raad van commissarissen Jan Linders Supermarkten
• Laurens Sloot, algemeen directeur EFMI Business School
• Ton van Veen, gedelegeerd commissaris Kon. Jumbo Food Groep
• hieraan is Joost Manassen toegevoegd, voorzitter van de raad van advies van het Nationaal Food Congres .
De verkiezing van de FoodManager van het Jaar is een initiatief van FoodPersonality, mediaplatform voor de levensmiddelensector.
Bron: FoodPersonality/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Jumbo op zoek naar nieuwe CEO na aankondiging vertrek Ton van Veen
Supermarkt - Koninklijke Jumbo Food Groep moet op zoek naar een nieuwe CEO, nu de huidige CEO, Ton van Veen, heeft besloten Jumbo binnen enkele maanden te gaan verlaten. Nog voor het van het jaar wil Van Veen zijn functie neerleggen.
Lees berichtVeel retailers worstelen met onderscheidend vermogen
Onderzoek – Veel retailers hebben moeite met het creëren van onderscheidend vermogen en een sterke en loyale fanbase. Dat blijkt uit onderzoek dat elke twee jaar wordt uitgevoerd door Q&A Retail. Slechts 11% van de retailers wordt door consumenten op alle fronten goed beoordeeld.
Lees berichtRobert ten Brink speelt rol in kerstcommercial Jumbo
Supermarkt - Hoe je de feestdagen ook doorbrengt, het gaat erom dat je samen bent en kunt genieten. Die boodschap stelt familiebedrijf Jumbo Supermarkten centraal in haar nieuwe kerstcampagne.
Lees berichtAH trapt kerst af met commercial en gerechtentoren
Supermarkten - Albert Heijn is vrijdagochtend de kerstperiode gestart met de bekendmaking van de nieuwe kerstcommercial en door een toelichting te geven op de belangrijkste kerstartikelen. Het kerstnummer ‘Last Christmas van Wham! vormt de basis voor de nieuwe kerstcommercial en als het gaat om het assortiment dan spelen gemaksproducten, die in de gerechtentoren kunnen worden opgenomen een belangrijke rol bij...
Lees berichtBas Roelofs volgt Eric Bras op bij Signature Foods
Persoonlijk - Erik Bras gaat terugtreden als ceo van Signature Foods, een bedrijf met de merken Johma, Heks’nkaas en Topking in Nederland. Begin volgend jaar zal hij worden opgevolgd door Bas Roelofs en Herman de Boer als cfo. Dat meldt FoodPersonality op basis van een brief van Bras aan relaties.
Lees berichtAlbert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering
Duurzaamheid - Albert Heijn Nederland heeft de B Corp certificering ontvangen. Dat heeft het Zaanse retailbedrijf maandag bekendgemaakt. Het behalen van de B Corp certificering ziet AH als een aanmoediging om op de ingeslagen weg naar verdere verduurzaming in te gaan.
Lees bericht