Meer dan de helft van horecabedrijven signaleert kokstekort


Onderzoek – 53 procent van de cateraars en horecabedrijven signaleert een kokstekort. Van deze groep is 23% ook(bewust) anders gaan koken. Dat meldt Group 7 dat onderzoek heeft gedaan onder horeca- en cateringbedrijven om duidelijkheid te krijgen wat deze bedrijven bezighoudt. Naast het kokstekort wordt ook gebrek aan tijd als belangrijk item genoemd door de bedrijven. In de praktijk blijken die in belangrijke mate ook met elkaar te maken te hebben. Want gebrek aan tijd wordt als belangrijkste beperking gezien voor succes. Dit is ongeacht het segment waarin men werkzaam is, namelijk 43%. Om het kokstekort op te vangen en tijd te winnen, gaan sommige bedrijven bewust anders koken. Leveranciers zouden hierop nog beter kunnen inspelen, door producten aan te bieden waarmee koks gemakkelijker mee uit de voeten kunnen. Verschillen Grotere verschillen tussen horecabedrijven en cateraars zitten in de uitdagingen die de bedrijven zien. Hoewel bij beide segmenten de uitdagingen financieel gedreven zijn, is er ook een verschil. De uitdagingen in horeca zijn vooral financieel, terwijl catering de uitdaging veel meer ziet in de veeleisende gast. Meer klanten Group 7, die het onderzoek uitvoerde onder het kokspanel, concludeerde ook nog een aantal andere zaken onder de cateraars en horecabedrijven. Respondenten gaven bijvoorbeeld aan dat het rendement verhoogd kan worden door actieve verkoop (37%) en efficiëntere inzet (29%) van personeel. Ook ziet men in het beperken van derving (28%) een kans om het rendement te verhogen. Belangrijke sleutel voor succes is ook het aantrekken van meer klanten. Hoe er meer klanten binnengehaald kunnen worden blijkt wel te verschillen tussen beide horecasegmenten. Daar waar de horeca dat vooral online (vooral via Facebook) doet, vindt men binnen catering vooral de uitstraling van het restaurant belangrijk en het promotiemateriaal. Juiste werksfeer Maar bij alles blijkt toch personeel de cruciale factor te zijn. Bedrijven moeten daarom inspelen op het behouden van goede mensen. Het creëren van een goede werksfeer met een juiste balans in werk en privé is daarvoor van essentieel belang. Door de respondenten wordt dit door 80 procent beaamd. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nieuw Smaakmakers-label bestemd voor duurzame horecazaken

Duurzaamheid – Energieleverancier Vattenfall en HorecaNederland.TV introduceren een label dat horecazaken moet motiveren energiebewust en duurzaam te gaan ondernemen. “Met het Smaakmakers-label kunnen horecazaken laten zien dat ze hun steentje bijdragen,” zegt Roderick Glerum, commercieel directeur Vattenfall.

Lees bericht

Duitse Kannelloni to-go concept komt naar Nederland

Horeca – Ze stonden opvallend onopvallend op de vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer in Jaarbeurs Utrecht met een bescheiden, maar smaakvol ingerichte stand: Kannelloni Food Market. Met het nieuwe to-go concept wil het bedrijf, dat onderdeel is van de Duitse Kanne Group, zich onder andere richten op de gezondheidszorgmarkt bijvoorbeeld in ziekenhuizen. Maar het concept heeft ook kracht als stand alone locatie.

Lees bericht

Derde Amsterdam Food Pitch deze week van start

Verkiezing  – Amsterdam Food Pitch gaat opnieuw op zoek naar het Lekkerste Product van 2020. De verkiezing start vrijdag 31 januari. De competitie biedt kleine ondernemers en thuiskoks een platform en geeft hen ondersteuning in het productieproces van keuken tot schap. Het initiatief van De Kweker wordt voor de derde keer georganiseerd. De winnaars van de Amsterdam Food Pitch komen ook daadwerkelijk in...

Lees bericht

Leisure groeit matig, fastfood met 3,5 procent

Analyse – Volgens berekeningen van ABN AMRO vlakt de omzet in leisure licht af: van 4,1 procent in 2018 naar 1,5 procent in 2019. Fastfood daarentegen liet juist een forse groei zien van 3,5 procent, met name door een groeiende behoefte bij jongeren naar gemak. De groei in leisure heeft de afgelopen jaren hoog gelegen, maar neemt nu af. Vooral bij restaurants (+0,6 procent) en cafés ...

Lees bericht


‘Zolang er geen crisis komt blijft buitenshuis eten fors groeien’

Analyse – “We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. En wat blijkt? Het zijn met name de jongeren die van de horeca gebruikmaken. Traditioneel voorafgaand aan de Horecava, de belangrijkste horecavakbeurs in de RAI te Amsterdam, geeft het FSIN een prognose over de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt.  Duidelijk...

Lees bericht

Horeca is afgelopen 8 jaar met 6.000 locaties gegroeid

Analyse - Bijna 6.000 eet- en drinkgelegenheden zijn er de afgelopen acht jaar in Nederland bijgekomen. Ten opzichte van 2012 steeg het aantal zaken met 16 procent tot ruim 42.000. Dat blijkt uit cijfers van Datlinq in Rotterdam. Sterkste groei zit bij de koffietentjes, gezonde to-go zaken met sushi of salades en afhaal-/bezorgrestaurants. Deze schoten als paddenstoelen uit de grond. Slachtoffer van die...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid