Meer dan de helft van horecabedrijven signaleert kokstekort


Onderzoek – 53 procent van de cateraars en horecabedrijven signaleert een kokstekort. Van deze groep is 23% ook(bewust) anders gaan koken. Dat meldt Group 7 dat onderzoek heeft gedaan onder horeca- en cateringbedrijven om duidelijkheid te krijgen wat deze bedrijven bezighoudt. Naast het kokstekort wordt ook gebrek aan tijd als belangrijk item genoemd door de bedrijven. In de praktijk blijken die in belangrijke mate ook met elkaar te maken te hebben. Want gebrek aan tijd wordt als belangrijkste beperking gezien voor succes. Dit is ongeacht het segment waarin men werkzaam is, namelijk 43%. Om het kokstekort op te vangen en tijd te winnen, gaan sommige bedrijven bewust anders koken. Leveranciers zouden hierop nog beter kunnen inspelen, door producten aan te bieden waarmee koks gemakkelijker mee uit de voeten kunnen. Verschillen Grotere verschillen tussen horecabedrijven en cateraars zitten in de uitdagingen die de bedrijven zien. Hoewel bij beide segmenten de uitdagingen financieel gedreven zijn, is er ook een verschil. De uitdagingen in horeca zijn vooral financieel, terwijl catering de uitdaging veel meer ziet in de veeleisende gast. Meer klanten Group 7, die het onderzoek uitvoerde onder het kokspanel, concludeerde ook nog een aantal andere zaken onder de cateraars en horecabedrijven. Respondenten gaven bijvoorbeeld aan dat het rendement verhoogd kan worden door actieve verkoop (37%) en efficiëntere inzet (29%) van personeel. Ook ziet men in het beperken van derving (28%) een kans om het rendement te verhogen. Belangrijke sleutel voor succes is ook het aantrekken van meer klanten. Hoe er meer klanten binnengehaald kunnen worden blijkt wel te verschillen tussen beide horecasegmenten. Daar waar de horeca dat vooral online (vooral via Facebook) doet, vindt men binnen catering vooral de uitstraling van het restaurant belangrijk en het promotiemateriaal. Juiste werksfeer Maar bij alles blijkt toch personeel de cruciale factor te zijn. Bedrijven moeten daarom inspelen op het behouden van goede mensen. Het creëren van een goede werksfeer met een juiste balans in werk en privé is daarvoor van essentieel belang. Door de respondenten wordt dit door 80 procent beaamd. Bron: @FoodClicks Onderzoek – 53 procent van de cateraars en horecabedrijven signaleert een kokstekort. Van deze groep is 23% ook(bewust) anders gaan koken. Dat meldt Group 7 dat onderzoek heeft gedaan onder horeca- en cateringbedrijven om duidelijkheid te krijgen wat deze bedrijven bezighoudt. Naast het kokstekort wordt ook gebrek aan tijd als belangrijk item genoemd door de bedrijven. In de praktijk blijken die in belangrijke mate ook met elkaar te maken te hebben. Want gebrek aan tijd wordt als belangrijkste beperking gezien voor succes. Dit is ongeacht het segment waarin men werkzaam is, namelijk 43%. Om het kokstekort op te vangen en tijd te winnen, gaan sommige bedrijven bewust anders koken. Leveranciers zouden hierop nog beter kunnen inspelen, door producten aan te bieden waarmee koks gemakkelijker mee uit de voeten kunnen. Verschillen Grotere verschillen tussen horecabedrijven en cateraars zitten in de uitdagingen die de bedrijven zien. Hoewel bij beide segmenten de uitdagingen financieel gedreven zijn, is er ook een verschil. De uitdagingen in horeca zijn vooral financieel, terwijl catering de uitdaging veel meer ziet in de veeleisende gast. Meer klanten Group 7, die het onderzoek uitvoerde onder het kokspanel, concludeerde ook nog een aantal andere zaken onder de cateraars en horecabedrijven. Respondenten gaven bijvoorbeeld aan dat het rendement verhoogd kan worden door actieve verkoop (37%) en efficiëntere inzet (29%) van personeel. Ook ziet men in het beperken van derving (28%) een kans om het rendement te verhogen. Belangrijke sleutel voor succes is ook het aantrekken van meer klanten. Hoe er meer klanten binnengehaald kunnen worden blijkt wel te verschillen tussen beide horecasegmenten. Daar waar de horeca dat vooral online (vooral via Facebook) doet, vindt men binnen catering vooral de uitstraling van het restaurant belangrijk en het promotiemateriaal. Juiste werksfeer Maar bij alles blijkt toch personeel de cruciale factor te zijn. Bedrijven moeten daarom inspelen op het behouden van goede mensen. Het creëren van een goede werksfeer met een juiste balans in werk en privé is daarvoor van essentieel belang. Door de respondenten wordt dit door 80 procent beaamd. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Eventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars

Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid