'Meer flexibelere kantoorbezetting lukt met verleiden'


44% van de hybride werkende kenniswerkers is te verleiden om op een andere dag naar kantoor te komen dan ze nu doen

Onderzoek – 44% van de hybride werkende kenniswerkers is te verleiden om op een andere dag naar kantoor te komen dan ze nu doen. Daarmee kunnen piekmomenten op kantoor worden voorkomen. De piekdagen op kantoor zijn nu maandag, dinsdag en donderdag terwijl woensdag en vrijdag het minst populair zijn. Medewerkers zijn vooral goed te verleiden met een gratis lunch of diner op kantoor, of activiteiten met collega’s en werk gerelateerde trainingen, blijkt uit onderzoek van bureau Ruigrok, dat is uitgevoerd in opdracht van Sodexo.

Gevraagd naar de werkdagen waarop hybride werkende kenniswerkers meestal op kantoor zijn, laat volgens een toelichting op het onderzoek een zogenaamde ‘kamelenbult’ zien. Die bult in aanwezigheid  vormt zich omdat medewerkers vooral op maandag en dinsdag werken en op donderdag.  Op andere andere dagen is de bezetting duidelijk minder en is thuiswerken populairder. De antwoorden die werden gegeven:

- Maandag (47%)

- Dinsdag (56%)

- Woensdag (40%)

- Donderdag (51%)

- Vrijdag (28%)

- In het weekend (2%)

- Mijn kantoordagen wisselen per week (9%)

Verschillen

Maar er zijn wel verschillen bij bedrijven onderling. Bij grote bedrijven (500 of meer werknemers) is opvallende genoeg de vrijdag vaker impopulair om op kantoor te gaan werken. Slechts 20% van deze groep werkt op vrijdag op kantoor, terwijl bij kleine bedrijven (1 - 49 werknemers) 38% dat doet en bij middelgrote bedrijven (50 – 499 werknemers) 32%, aldus de onderzoeksgegevens.

Gevraagd naar wat de werkgever die dag zou kunnen aanbieden waardoor de hybride werkende kenniswerker op die andere dag dan de huidige dag op kantoor zouden gaan werken, geeft de volgende resultaten:

- Een gratis lunch of diner (22%)

- Een activiteit met collega’s (21%)

- Een werk gerelateerde training (20%)

- Een evenement, bijvoorbeeld met een spreker (11%)

- Cadeautjes (zoals een cadeaubon of drinkbeker) (9%)

- Een borrel (9%)

- Een niet-werk gerelateerde training (9%)

- Iets lekkers (bijvoorbeeld taart, koeken of borrelhapjes (8%)

- Een (gegarandeerde) parkeerplaats (6%)

- Nog iets anders, namelijk (4%)

Men noemt dan onder andere: een rustige werkplek, oppas voor kinderen, oppas voor de hond, verhoging reiskosten naar kantoor. Opvallend verder is dat kenniswerkers die hybride werken bij kleine bedrijven minder vaak (35%) aangeven dat zij te verleiden zijn om op een ander dag op kantoor te komen werken dan deze groep kenniswerkers bij middelgrote (48%) of grote (47%) bedrijven.

Handvatten

Thomas Jespers, Hoofd productontwikkeling & innovatie bij Sodexo over de uitkomsten: “Werkgevers zijn op zoek naar een betere spreiding over de week van het aantal mensen dat naar kantoor komt. Deze inzichten geven daar handvatten voor. Sowieso is het van belang door onderzoek te weten wat de wensen van jouw werknemers zijn. Voor onze opdrachtgevers werken wij dan ook met de mensgerichte Vital Spaces aanpak waarin deze visie centraal staat.”

Top 3 redenen om op kantoor te werken

Uit het onderzoek komt ook de top 3 naar voren van redenen om op kantoor te werken (i.p.v. thuis)

1. Face-to-face overleg of samenwerking met collega’s (50%)

2. (Spontaan) contact met collega’s (48%)

3. Duidelijke scheiding tussen werk en privé (28%)

Op deze derde plek staan met vrijwel dezelfde percentages ook: mijn werkgever verplicht mij om (een aantal dagen) op kantoor te werken (26%), sociale bijeenkomsten met collega’s (zoals borrels of lunchwandeling) (23%) en het geeft structuur aan een werkdag (23%).

Bron: Sodexo/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht

Leo catering lanceert lifestyle visie met Mind&Health

Catering - Leo catering start met lifestyle visie, waarbij het streven naar een integraal gezonde levensstijl centraal staat. Leo catering is van mening dat het als cateraar meer kan bijdragen aan vitaliteit dan alleen met voeding en heeft daarvoor een partnership gesloten met Mind&Health.  

Lees bericht


FHC Formulebeheer viert landelijke meewerkdag

Formulenieuws - FHC Formulebeheer, de franchisegever van de cafetariaformules Family, Foodmaster en het scholencateringconcept VITAL, heeft haar landelijke meewerkdag gehouden. Vanuit het hoofdkantoor, van inkoop tot marketing, hebben alle medewerkers van FHC Formulebeheer zich een dag lang ingezet bij diverse vestigingen door heel het land.

Lees bericht

Sodexo zet koffiekopjes in gemaakt van koffieafval

Catering – Coffee Based en Sodexo introduceren een innovatieve herbruikbare koffiebeker gemaakt uit koffieafval. De circulaire koffiebeker is gemaakt met Nederlandse koffievliesjes, die vrijkomen bij het branden van koffiebonen én volledig gemaakt van plantaardige materialen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid