Mijn Melk: ultraverse melk en room, direct van de koe


Yvonne Oostdam verwerkt sinds twee jaar de melk van haar 130 koeien met de Orbiter

Zuivel - Albert Heijn en Picnic werken er mee, maar ook zelfstandige ondernemers en kleine foodserviceketens. Mijn Melk komt direct van de boerderij, zonder tussenstop van een grote melkfabriek. De melk van de koe wordt namelijk direct op de boerderij verwerkt en verpakt in een mini-zuivelfabriek op het erf. Mijn Melk is daardoor niet alleen ultravers, het vertelt ook daadwerkelijk het verhaal van de koe en de boer.

De familie Oostdam in Bodegraven is een van de vier Mijn Melk-makers die werken met de Lely Orbiter van Lely Industries in Maassluis, een toonaangevend bedrijf op het gebied van innovaties voor de agrarische sector. De vier deelnemende boeren produceren dagelijks verse melk, yoghurt en room met de Lely Orbiter, de mini-zuivelfabriek. De inzet van de Orbiter betekent een aanzienlijke verkorting van de keten, waardoor de melkproducten niet alleen de verwerkingsdatum krijgen, maar ook de datum waarop de koe is gemolken. Consumenten zien op die manier op een heel transparante manier de hele verwerkingsgeschiedenis van het product. De melkverwerking gebeurd geheel automatisch en in een gesloten systeem, van het melken tot aan de fles, met behoud van kwaliteit en smaak. Yvonne Oostdam verwerkt sinds twee jaar de melk van haar 130 koeien met de Orbiter. Op jaarbasis betekent dat een melkproductie van zo’n 1,3 miljoen liter. Een aanzienlijk deel daarvan gaat naar Mijn Melk, wat overblijft naar de traditionele zuivelfabriek. Oostdam: “Omdat wij weten hoe groot de bestellingen zijn die we binnen krijgen, kunnen we gericht werken. We houden op een batch misschien zes flessen over en die gaan dan naar de Voedselbank. Daar wachten mensen zelfs op het aanleveren van de melk als ze weten dat die eraan komt.”

Onderscheidend

De melk gaat binnen 24 uur na het melken de fles in. Daardoor komt het product ultravers bij de consument aan. Dit in tegenstelling tot fabrieksmelk dat soms dagen onderweg is omdat de melk van verschillende boeren  wordt verzameld bij de melkfabriek en dan ook nog eens verwerkt en gedistribueerd moet worden voordat het de consument bereikt. Dat de melk van Mijn Melk vers is proef je, ook omdat de melk iets vetter is dan fabrieksmelk. Oostdam: “De smaak is absoluut onderscheidend. Dat maakt het voor consumenten ook makkelijker kiezen, want niet alleen is de melk nu verser, het heeft ook nog eens een betere smaak. Doordat de melk niet wordt afgeroomd kan het vetpercentage varieren tussen de 4,30 en 4,80 procent vet. Dat ligt iets hoger dan bij fabrieksmelk. Mijn Melk varieert licht in vetpercentage omdat het bij de koeien van nature varieert als gevolg van rantsoen gedurende de seizoenen.”

Smaak

De melk van Mijn Melk wordt alleen gepasteuriseerd en gehomogeniseerd. Pasteuriseren bij 72 graden zorgt ervoor dat er geen schadelijke bacteriën in de melk zitten en homogeniseren zorgt ervoor dat er geen vetlaag bovenop de melk komt te liggen. Dat de smaak door de consument zeer wordt gewaardeerd blijkt uit de verkoopcijfers bij Picnic, waar Mijn Melk onder eigen label wordt verkocht. Aanvankelijk had de online-supermarkt verwacht dat het merendeel van de vraag uit zou gaan naar halfvolle melk. Oostdam: “En dat klopte in eerste instantie ook, want twee derde van de vraag ging toen uit naar halfvolle melk. Nu is dat echter omgekeerd: twee derde van de vraag gaat nu uit naar volle melk, geheel tegen de verwachting van de retail in. Voor mij het bewijs dat smaak wint.”

Verhaal vertellen

Oostdam wil ook graag vertellen over de boerderij en de koeien. “We willen mensen graag laten zien wat we doen op de boerderij en vertellen hoe onze melk geproduceerd wordt.” Zo kunnen de koeien in de stal gaan en staan waar ze maar willen en melden zij zich wanneer ze gemolken willen worden bij de melkrobot. Ook ’s zomers als de koeien in de wei lopen. Als het nog te vroeg is voor het melken, worden de koeien weer losgelaten bij de melkrobot, anders zoekt de automaat de spenen van de uiers automatisch op. Per koe wordt bijgehouden wat de melkproductie is en wat de voedingswaarden zijn. Vroeger kwamen mensen vaker op een boerderij dan nu. Er was altijd wel iemand in de familie-, vrienden- of kennissenkring die op een boerderij woonde of werkte en vaak werd dan zelf op de boerderij de dagverse melk gehaald. Tegenwoordig is de connectie tussen boer en burger aan het verdwijnen. Hierdoor weten veel mensen niet waar hun eten vandaan komt en welke stappen het product heeft afgelegd om in de supermarkt te komen. De missie van Mijn Melk is om daarin verandering te brengen. Voor de familie Oostdam was het daarom een logische stap om zich aan te sluiten bij Mijn Melk en zo verse melk te leveren direct van de boerderij. “Doordat we de melk zelf verwerken, van koe tot fles, weten we precies waar de melk naartoe gaat. Zo halen we onze melk uit de anonimiteit. Het mooiste zou zijn als we het verhaal van Mijn Melk ook via een van de foodservicebedrijven zouden kunnen vertellen. Want juist dáár kunnen bedrijven het onderscheid laten zien en proeven.”

Familie Oostdam wint Ondernemersprijs Midden-Holland

Onderscheiding - Melkveebedrijf Oostdam is onlangs uitgeroepen tot de winnaar van de Ondernemersprijs Midden-Holland. Volgens de jury gaan duurzaamheid, innovatie en liefde voor het dier bij het bedrijf hand in hand. De familie Oostdam, bestaande uit Yvonne, Jorden en twee meewerkende zonen, laat volgens de jury zien dat de agrarische sector in Nederland op een hoog niveau staat en dat er voor de sector binnen Nederland een mooie toekomst mogelijk is. “Alles valt of staat en begint bij de koeien. Wij zijn koeiofielen”, aldus Jorden Oostdam.

Meer informatie:

‘Mijn Melk’

Website: www.mijnmelk.nl

(Dit artikel is eerder geplaatst in @FoodClicks februari 2022. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Ultra verse melk direct van de koe in de fles
Flessen worden voorzien van verwerkingsdatum en THT-datum

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Vernieuwde opzet jaarlijkse prijzen Vriesvers Platform

Verkiezingen - Jumbo Foodmarkt Koornneef Westland Naaldwijk en Albert Heijn Pollemans Etten-Leur zijn de winnaars van de verkiezing ‘VriesVers Winkel van het Jaar 2023’. Beste A-merk werd Lamb Weston Grill Fries en beste VriesVers Product van het Jaar Huismerk werd Albert Hein Edamame Bonen. Het product Wochi Mochi Vanilla Strawberry van Bieze Food won de innovatieprijs.

Lees bericht


Albert Heijn introduceert ‘traybake-maaltijden’

Introductie - Albert Heijn heeft deze week de grootste en de eerste Albert Heijn XL heropend, die in Arnhem. De locatie heeft niet alleen een Bakery Café, zoals die eerder werd geopend bij de AH XL ‘Gelderlandplein’ in Amsterdam-Buitenveldert, maar de vestiging heeft ook tray-bakemaaltijden, meldt Foodpersonality.

Lees bericht

Brandt & Levie worstmakers trekt Anne-Wies Bouritius aan

Benoeming – Per 1 september is Anne-Wies Bouritius gestart als nieuwe marketinglead bij Brandt & Levie worstmakers. Brandt & Levie haalde eerder dit jaar groeikapitaal op om te kunnen investeren in het team, distributie en productontwikkeling en zo een nog grotere bijdrage te leveren aan de voedseltransitie. Bovendien wil het bedrijf Europees groeien.

Lees bericht

Albert Heijn lanceert eigen plantaardige lijn Terra

Introductie - In 2025 wil Albert Heijn dat 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn en in 2030 60%. Nu is dat percentage 44%. Daarom introduceert Albert Heijn AH Terra, een nieuwe eigen-merklijn van zo’n 200 plantaardige producten, waarvan 58 nieuwe en dat worden er steeds meer.

Lees bericht


Eerste zuivel met twee sterren Beter Leven Keurmerk

Zuivel – Kees Schutte uit Agelo ontvangt als eerste veehouder het twee sterren Beter Leven keurmerk voor zuivel van de Dierenbescherming. Dit geeft aan dat bij de productie van zuivelproducten van zijn boerderij de integrale duurzaamheid is geborgd. Daarbij wordt gekeken naar dierenwelzijn, biodiversiteit en natuur. De volle melk is verkrijgbaar bij Jumbo onder de Direct van de Boerderij-zuivellijn. 

Lees bericht

Verlies Picnic bijna verdubbeld door investeringen

Bezorging – Onlinesupermarkt Picnic heeft vorig jaar zijn verlies bijna verdubbeld. Het verlies van is vorig jaar gestegen van €114,7 mln naar €208,7 mln. Dat is vooral het gevolg van investeringen in de toekomstige groei van het bedrijf, zegt directeur Michiel Muller.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid