Nationale Petrol Dag; exclusief feestje met topsprekers


Petrol – De Nationale Petrol Dag had iets weg van een exclusief feestje; drie onbetwiste topsprekers, maar weinig tankshophouders als toehoorders. Het merendeel van het bezoek bleek datum en inhoud ook niet scherp op het netvlies te hebben. Met klinkende namen als Robert Kranenborg, Annemarie van Gaal en Tom Coronel had de organisatie een ambitieus programma neergezet. Zeker Kranenborg en Van Gaal stelden niet teleur. Kranenborg had het weliswaar over zijn verleden als chefkok, maar voor de goede luisteraar had hij een duidelijke boodschap aan de petrolsector. ‘Ga voor het beste, maak het verschil in kwaliteit en zorg dat je iets brengt dat uniek is en presenteer dat in een omgeving die in alles gastvrijheid uitstraalt.’ Toponderneemster Van Gaal was praktischer in haar verhaal. Aan de hand van voorbeelden wilde zij laten zien dat in de huidige tijd er anders gedacht moet worden. Het gaat er niet om wat je de markt wilt aanbieden, je moet bieden wat de markt vraagt. Haal de klanten binnen en vraag wat zij willen hebben. Stel je kwetsbaar op en geef vertrouwen aan de mensen die het weten. En met die laatste groep bedoelde zij niet de adviseurs, maar juist de mensen in de directe omgeving van het tankstation. De mensen met de ogen en de oren in de markt. ‘Nodig ze uit en laat hen nu eens vertellen wat ze willen’. Andere verdienmodellen Deze tijd vraagt ook om andere verdienmodellen, volgens Van Gaal. Als investeerder in jonge bedrijven zoekt zij altijd naar andere wegen dan de bestaande. Bij een bedrijf in tassen liet zij, tijdens een gezellige aangeklede dag met eten en drinken, de inkopers aan de hand van het product bepalen wat de inkoopwaarde van de tas mocht zijn. Tassen die hoger in inkoopwaarde werden ingeschat dan feitelijk noodzakelijk werden in productie genomen. De tassen die tegen normale marges te laag in inkoopwaarde werden geschat verdwenen uit het assortiment. Deze sessies bespaarde het bedrijf duizenden euro’s omdat de tassen in de opruiming niet meer onder de kostprijs hoefden te worden verkocht. Werk samen met concurrentie  “Kijk ook naar mogelijkheden om samen te werken. Ook al zijn het uw concurrenten,’ zo hield Van Gaal haar toehoorders voor. ‘Wie goed zoekt en nadenkt, vindt altijd een gemeenschappelijk doel’. In haar voorbeeld waren het drie computerzaken in een gemeente die allemaal nieuwe computers verkochten. Eéntje dreigde het loodje te leggen. ‘Mooi zou je denken, een concurrent weg. Maar een gezamenlijk gesprek leverde op dat de andere twee met voorraden onverkoopbare computers bleven zitten, omdat hun klanten alleen de nieuwste modellen wilde hebben. De restanten gingen naar Afrika. Door de restanten voortaan via het bijna failliete bedrijf voortaan te verkopen, had iedereen voordeel. Er was dus wel een gemeenschappelijk doel. De twee winkels konden zich concentreren op de klanten die het nieuwste van het nieuwste wilden hebben en zij kregen een hogere prijs voor hun restanten en de andere zaak kon overleven dankzij de verkoop van oudere modellen computer waarvoor ook een publiek was.’ Inspiratie De petroldag verder was vooral bestemd om gesprekken aan te gaan met collega-ondernemers en de deelnemende fabrikanten aan de dag. Die probeerden op hun beurt de ondernemers nog wel te inspireren met nieuwe producten en concepten, hoewel de invulling daarvan beduidend minder was dan voorgaande edities. Blijkbaar komt er toch ‘sleet’ op de Nationale Petrol Dag en is er in dat opzicht reële vrees voor een volgende editie. Ook omdat vrijwel elk jaar dezelfde ondernemers zich aanmelden. En laten dat nu net de ondernemers zijn die het minst gemotiveerd hoeven te worden. Verheugend des te meer is het dan te kunnen constateren dat die toch in veel gevallen hun inspiratie vonden in Gilze. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid