Nederland spendeert €7,2 miljard aan gezonde leefstijl
![](/images/made/uploads/Nutrition_XXL_en_De_Haan_799_1472_90.jpg)
Onderzoek – Nederlanders spendeerden het afgelopen jaar €7,2 miljard aan een gezonde leefstijl. Dat is €600 miljoen meer dan een jaar eerder. Aan voedings- en kruidensupplementen werd €1,6 miljard besteed.
Het meest besteden Nederlanders aan sportlidmaatschappen (28%), blijkt uit de tweede editie van de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders. Bijna twee op de drie Nederlanders sporten wekelijks (64%).
Markt stijgt
Nederlanders spendeerden het afgelopen jaar €7,2 miljard aan een gezonde leefstijl. Dat is een stijging van €600 miljoen ten opzichte van een jaar eerder. Nederlanders besteden veruit het meeste aan sport gerelateerde producten en diensten (€5 miljard). Deze categorie maakt 69% uit van de totale markt. Voedings- en kruidensupplementen staan op de tweede plek (23%) met een besteding van €1,6 miljard. Voeding (voedingsadvies, afslankprogramma’s en afslankmiddelen) zijn goed voor €300 miljoen. Dit geldt ook voor gezondheidsmonitoring (apparaten en apps). Deze categorieën hebben elk een aandeel van 4%.
Sportlidmaatschappen
Op product- en dienstniveau heeft het sportlidmaatschap het grootste aandeel (28%). Nederlanders gaven hier het afgelopen jaar ruim €2 miljard aan uit. Dat is €400 miljoen meer dan vorig jaar. Voedingssupplementen volgen met 19%.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
1,7 miljoen Nederlanders gebruiken sportsupplementen
Sportvoeding – Nederland telt 1,7 miljoen Nederlanders die gebruikmaken van sportsupplementen. De grootste groep gebruikers zijn de jongeren. De supplementen die het vaakst worden verkocht zijn eiwitten en creatine. Als merk is XXL Nutrition het meest populairs, blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.300 Nederlanders.
Lees berichtKlanttevredenheid dagattracties kent grote verschillen
Onderzoek – Er zijn grote verschillen tussen de klanttevredenheid van de grootste attractieparken, dierentuinen en aquaria van Nederland. Zo scoren Toverland en Hoenderdaell een hoge NPS en SEA LIFE en Dolfinarium een lage. Over het algemeen zijn bezoekers van attractieparken meer tevreden dan die van dierentuinen en aquaria. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van...
Lees berichtLeonidas uitblinker op waardestrategie ‘beste product’
Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Lees berichtNederlanders gebruiken vaker voedingssupplementen
Onderzoek - Het volgen van een gezonde levensstijl speelt een belangrijke rol in het leven van veel Nederlanders (88%). Ze proberen om gezonder te eten, voldoende te slapen en veel te bewegen, en maken daarnaast ook steeds vaker gebruik van ondersteunende middelen om gezond te blijven.
Lees bericht‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’
Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Lees berichtAttractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit
Onderzoek – Attractieparken scoren lager op bezoekersloyaliteit dan dierentuinen. De top acht qua loyaliteit telt zeven dierentuinen. De Efteling is het enige attractiepark binnen de top acht. Aquaria scoren het laagst op loyaliteit. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
Lees bericht