Nederland spendeert €7,2 miljard aan gezonde leefstijl


Presentatie van supplementen van Nutrition XXL bij De Haan Donkersloot / Foto bij: DHMO

Onderzoek – Nederlanders spendeerden het afgelopen jaar €7,2 miljard aan een gezonde leefstijl. Dat is €600 miljoen meer dan een jaar eerder. Aan voedings- en kruidensupplementen werd €1,6 miljard besteed.

Het meest besteden Nederlanders aan sportlidmaatschappen (28%), blijkt uit de tweede editie van de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders. Bijna twee op de drie Nederlanders sporten wekelijks (64%).

Markt stijgt

Nederlanders spendeerden het afgelopen jaar €7,2 miljard aan een gezonde leefstijl. Dat is een stijging van €600 miljoen ten opzichte van een jaar eerder. Nederlanders besteden veruit het meeste aan sport gerelateerde producten en diensten (€5 miljard). Deze categorie maakt 69% uit van de totale markt. Voedings- en kruidensupplementen staan op de tweede plek (23%) met een besteding van €1,6 miljard. Voeding (voedingsadvies, afslankprogramma’s en afslankmiddelen) zijn goed voor €300 miljoen. Dit geldt ook voor gezondheidsmonitoring (apparaten en apps). Deze categorieën hebben elk een aandeel van 4%.

Sportlidmaatschappen

Op product- en dienstniveau heeft het sportlidmaatschap het grootste aandeel (28%). Nederlanders gaven hier het afgelopen jaar ruim €2 miljard aan uit. Dat is €400 miljoen meer dan vorig jaar. Voedingssupplementen volgen met 19%.

Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

40% Nederlanders luncht achter bureau

Onderzoek - Uit onderzoek van Multiscope in opdracht van maaltijdbox Green Chef blijkt dat ruim 40 procent van de Nederlanders achter zijn of haar bureau luncht bij drukte. Als mensen thuiswerken ligt dat percentage nog hoger, namelijk op 49 procent. Bovendien blijkt dat bijna de helft van de ondervraagde vrouwen ongezonder eet door stress.

Lees bericht


Gemiddelde NPS Nederlandse koffie- en lunchketens is +57

Onderzoek – De grootste koffie- en lunchketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +57. Coffeelovers krijgt de hoogste score (+88). Bezoekers van koffie- en lunchketens met een hoge NPS nuttigen hun bestelling vaker ter plaatse dan dat ze deze afhalen.

Lees bericht

Gemiddelde NPS Nederlandse restaurantketens is +72

Onderzoek - De grootste restaurantketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +72. Proeflokaal Bregje krijgt de hoogste score (+91). Het is opvallend dat drie van de vijf meest bezochte ketens een NPS krijgen die lager is dan gemiddeld. De 18- tot 34-jarigen geven gemiddeld een lagere score dan oudere bezoekers.

Lees bericht

‘Meer uitgeven bij een hotel betekent hogere NPS-score’

Onderzoek - De grootste hotelketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +49. Bilderberg (+77) krijgt de hoogste score. Er bestaat een positief verband tussen de uitgaven van klanten bij een hotelketen en de NPS. Hogere uitgaven gaan samen met een hogere NPS en andersom. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.

Lees bericht


Nederlanders besteden €2,2 miljard bij restaurantketens

Onderzoek - De grootste Nederlandse restaurantketens trokken het afgelopen jaar 6,8 miljoen bezoekers. Zij besteedden gemiddeld €115 tijdens hun bezoek en gaven gezamenlijk in totaal €2,2 miljard uit bij deze ketens. Nederlanders van 18 tot 34 jaar gaven aanzienlijk minder uit (€97) dan 50-plussers (€131). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.

Lees bericht

Nederlanders besteden €1,6 miljard aan supplementen

Onderzoek - Ruim vier op de tien Nederlanders gebruikten het afgelopen jaar voedingssupplementen (41%). Vergeleken met 2022 is dat €200 miljoen meer. Ook de sport- en eiwitproducten zijn een duidelijk groeiproduct binnen de voedingssupplementen. Dit blijkt uit de tweede editie van de Healthy Lifestyle Monitor.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid