‘Nederlander in meerderheid flexitariër of eet helemaal geen vlees’
Onderzoek - Onderzoek wijst uit dat het aantal Europeanen dat minder vlees eet fors toeneemt. Bijna de helft zou de vleesconsumptie minderen. Nederland telt de meeste flexitariër van alle onderzochte landen. Samen met de vegetariërs en veganisten vormt de groep zelfs een meerderheid.
Het onderzoek naar de Europese consumentenmarkt voor plantaardige producten, dat ProVeg woensdag publiceert, laat in alle opzichten een duidelijke verschuiving zien naar plantaardig eten in heel Europa.
Minder vlees
Het onderzoek werd uitgevoerd onder 7.500 mensen in 10 Europese landen. Bijna de helft van de ondervraagden (46%) geeft aan dat zij hun vleesconsumptie in het afgelopen jaar hebben verminderd. Een groep die groeiende is volgens het rapport, want iets minder dan 40% is van plan in de komende zes maanden ook de consumptie van vlees te verminderen.
Nederland koploper
Nederland neemt een duidelijk koppositie in als het gaat om het zoeken naar alternatieven voor vlees of dierlijke eiwitten. Van alle onderzochte landen heeft Nederland ook het hoogste percentage zelfverklaarde flexitariërs, namelijk 42%. In andere landen ligt dat percentage rond de 30%. Daarnaast volgt 7% van de Nederlanders een vegetarisch (5%) of veganistisch dieet (2%). Alleen Duitsland (9%) en het Verenigd Koninkrijk (9%) deden het wat dat betreft beter en hebben een hoger percentage vega´s.
Plantaardige melk
Hoewel vleesproducten en zuivel nog volop worden geconsumeerd in Nederland, geeft één op de drie Nederlanders (32%) toch aan ten minste één keer per week plantaardige melk te drinken. 9% geeft zelfs aan dagelijks of meerdere keren per dag plantaardige melk te consumeren. Ook plantaardig vlees (31% minstens één keer per week), en plantaardige yoghurt (27% minstens één keer per week) staat met regelmaat op het menu in Nederland.
Wensenlijstje
Nederlanders hebben ook een wensenlijstje als het gaat om plantaardige producten. Zo zou meer dan 30% van de ondervraagden graag meer plantaardige burgers en schnitzels terug zien in de schappen van de supermarkten. Ook plantaardige alternatieven voor kaas zijn gevraagsd, zowel in plakvorm als geraspt. Als basis voor plantaardige producten heeft volgens het onderzoek de Nederlander een voorkeur voor rijst.
Bron: ProVeg/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Private Labelbeurs PLMA vult negen RAI-hallen met food
Vakbeurzen - Ruim 2.950 exposanten uit 70 landen gaan op 28 en 29 mei de beurshallen vullen van de RAI in Amsterdam. Negen hallen van het Amsterdam Convention Centre worden in beslag genomen door de foodbedrijven. De PLMA is daarmee de grootste foodvakbeurs in Nederland.
Lees berichtEerste gezamenlijke meting eiwittransitie supermarkten
Supermarkten - In Nederland is 39,7% van de eiwitten die we kopen in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Dit blijkt uit de eerste gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus, in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland.
Lees berichtRoyal Swinkels introduceert biologisch gebrouwen FreeBrew
Introductie - Royal Swinkels introduceert een caloriearme craft soda op basis van mout. FreeBrew is gemaakt van biologische ingrediënten en mouten van gerst, haver, tarwe en spelt. De alcoholvrije dorstlesser doorloopt hetzelfde brouwproces als bier, zonder dat er alcohol wordt gevormd, en komt in de smaken bloedsinaasappel, citroen en framboos.
Lees berichtPlant-based burger bij Duitse Burger King goedkoper dan vleesvariant
Formulenieuws – Een op de vijf verkochte burgers bij Burger King Duitsland is al plant-based, maar nu gaat de fastfoodketen bij onze oosterburen de prijs van de burgers ook nog eens lager maken dan de vleesvariant. Doel van de prijsverlaging is de plantaardige variant voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar maken.
Lees berichtCafetariaformule Kwalitaria ziet vega aandeel groeien
Formulenieuws – De vraag naar vegetarisch groeit nog steeds, merkt ook Kwalitaria. En daarmee groeit ook het aanbod van de cafetariaformule. De ruim 135 vestigingen hebben een steeds uitgebreider vega assortiment met onder andere burgers, snacks en friet specials.
Lees berichtNieuw bij Captain Food de plantaardige gehaktbal
Introductie – De plantaardige gehaktbal is te gebruiken voor het bekende broodjes bal, als onderdeel van een maaltijd, direct eetbaar vanuit de jus of als een berehap met pindasaus. De nieuwe vleesloze bal van Captain Food smaakt als half-om-half gehakt en is vrijwel overal voor inzetbaar.
Lees bericht