Nog veel misvattingen over plantaardige voeding


Onderzoek – Over plantaardig eten blijken nog veel misvattingen te zijn. Zo denken veel Nederlanders ten onrechte dat plantaardige alternatieven voor vlees, vis of zuivel altijd bewerkt zijn (29%), een plantaardig dieet moeilijk is (28%) en bovendien duurder dan een dieet met meer vlees (28%).

Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Upfield, ’s werelds grootste producent van plantaardige consumentenproducten (o.a. Blue Band & Becel). Uit het onderzoek blijkt verder dat mensen denken dat een plantaardig dieet leidt tot ijzertekort en dat het te weinig energie oplevert om goed te kunnen sporten. Daarnaast is er onduidelijk over verzadigde en onverzadigde vetten en kent bijna de helft (48%) het verschil ook niet. 1 op de 5 (21%) denkt dat je met verzadigde vetten in het dieet de cholesterol kunt verlagen, waardoor 39% overtuigd is dat roomboter veel gezondheidsvoordelen biedt voor het lichaam.

De misvattingen over plantaardige producten zorgen er voor dat de transitie van dierlijke voeding naar plantaardige voeding wellicht minder hard gaat dan gehoopt. Er is weliswaar een verschuiving naar meer plantaardige consumptie van eiwitten, maar soms lijkt het er op dat het aanbod groter is dan de vraag. Veerle Vrindts, CEO van ProVeg Nederland, een stichting die zich inzet voor de transitie naar een gezond, duurzaam en plantaardig voedselsysteem over de onderzoeksresultaten: “Dat er nog veel misverstanden bestaan over plantaardige alternatieven voor vlees, vis en zuivel is verontrustend. Want een wereldwijde verschuiving naar een eetpatroon met minder dierlijke producten is hard nodig als we de klimaatdoelen willen halen. Anno 2021 hoef je echt geen foodie met veel geld te zijn, uren in de keuken door te brengen of een groene bakfiets te hebben om te kiezen voor minder dieren op je bord. Het aanbod in de supermarkt is de afgelopen vijf jaar exponentieel gegroeid”.

Beter milieu

Hoewel 82% aangeeft het belangrijk te vinden om milieubewuste keuzes te maken als het gaat om het kopen van voedingsmiddelen, lijkt een gebrek aan kennis in de weg te staan van een duurzame aankoop. Meer dan de helft (56%) weet namelijk niet of margarine of roomboter minder impact heeft op het klimaat en ook niet om de eigen gezondheid. “Dit terwijl de impact tussen plantaardig en zuivel flink verschillend is”, aldus Marleen Koning, communicatiemanager bij Upfield. “In vergelijking met zuivelproducten resulteren onze margarines en spreads op plantaardige basis gemiddeld in een 70% kleinere koolstofvoetafdruk, tweederde minder landgebruik per jaar en de helft minder water."

Bron: Upfield/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht


Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht


Jumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties

Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.

Lees bericht

Duurzame inkoop realiseer je stap voor stap

Bijeenkomst - Hoe kom je tot een meer duurzame inkoop en hoe overtuig je de eigen organisatie van het belang van een inkoop met minder milieu-impact. Die vragen stonden centraal bij een bijeenkomst maandag van Greendish en BrightGreen in het Beatrixgebouw in Utrecht. Als een ding duidelijk werd tijdens de bijeenkomt, was het wel dat grote stappen niet per definitie...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid