Nog veel misvattingen over plantaardige voeding


Onderzoek – Over plantaardig eten blijken nog veel misvattingen te zijn. Zo denken veel Nederlanders ten onrechte dat plantaardige alternatieven voor vlees, vis of zuivel altijd bewerkt zijn (29%), een plantaardig dieet moeilijk is (28%) en bovendien duurder dan een dieet met meer vlees (28%).

Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Upfield, ’s werelds grootste producent van plantaardige consumentenproducten (o.a. Blue Band & Becel). Uit het onderzoek blijkt verder dat mensen denken dat een plantaardig dieet leidt tot ijzertekort en dat het te weinig energie oplevert om goed te kunnen sporten. Daarnaast is er onduidelijk over verzadigde en onverzadigde vetten en kent bijna de helft (48%) het verschil ook niet. 1 op de 5 (21%) denkt dat je met verzadigde vetten in het dieet de cholesterol kunt verlagen, waardoor 39% overtuigd is dat roomboter veel gezondheidsvoordelen biedt voor het lichaam.

De misvattingen over plantaardige producten zorgen er voor dat de transitie van dierlijke voeding naar plantaardige voeding wellicht minder hard gaat dan gehoopt. Er is weliswaar een verschuiving naar meer plantaardige consumptie van eiwitten, maar soms lijkt het er op dat het aanbod groter is dan de vraag. Veerle Vrindts, CEO van ProVeg Nederland, een stichting die zich inzet voor de transitie naar een gezond, duurzaam en plantaardig voedselsysteem over de onderzoeksresultaten: “Dat er nog veel misverstanden bestaan over plantaardige alternatieven voor vlees, vis en zuivel is verontrustend. Want een wereldwijde verschuiving naar een eetpatroon met minder dierlijke producten is hard nodig als we de klimaatdoelen willen halen. Anno 2021 hoef je echt geen foodie met veel geld te zijn, uren in de keuken door te brengen of een groene bakfiets te hebben om te kiezen voor minder dieren op je bord. Het aanbod in de supermarkt is de afgelopen vijf jaar exponentieel gegroeid”.

Beter milieu

Hoewel 82% aangeeft het belangrijk te vinden om milieubewuste keuzes te maken als het gaat om het kopen van voedingsmiddelen, lijkt een gebrek aan kennis in de weg te staan van een duurzame aankoop. Meer dan de helft (56%) weet namelijk niet of margarine of roomboter minder impact heeft op het klimaat en ook niet om de eigen gezondheid. “Dit terwijl de impact tussen plantaardig en zuivel flink verschillend is”, aldus Marleen Koning, communicatiemanager bij Upfield. “In vergelijking met zuivelproducten resulteren onze margarines en spreads op plantaardige basis gemiddeld in een 70% kleinere koolstofvoetafdruk, tweederde minder landgebruik per jaar en de helft minder water."

Bron: Upfield/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Wissel ’ns Wat!’ volgt Nationale Week Zonder Vlees op

Campagne - Na acht succesvolle edities maakt de Nationale Week Zonder Vlees in 2026 plaats voor een nieuwe landelijke eetgedragsveranderingscampagne: Wissel ’ns Wat!. De initiatiefnemers zetten hiermee een volgende stap in het versnellen van de eiwittransitie in Nederland. Dat werd maandag bekendgemaakt.

Lees bericht


Bijna de helft van de Nederlanders eet dagelijks vlees of vis

Onderzoek - Bijna de helft van de Nederlanders (46%) eet vrijwel dagelijks vlees of vis. Dat blijkt uit de vijfde editie van de Markteffect Vleesvervangers Monitor, die onderzoekt hoe consumenten omgaan met het steeds grotere aanbod aan voedingsproducten en de groeiende aandacht voor gezondheid en duurzaamheid.

Lees bericht

Nieuw platform maakt voortgang eiwittransitie inzichtelijk

Platform - ProVeg Nederland lanceert het nieuwe platform Eiwitstand.nl, dat laat zien welke doelen Nederlandse organisaties hebben gesteld voor de overstap naar een meer plantaardig voedingspatroon en hoe ver zij daarin zijn. Het is voor het eerst dat de eiwittransitie zo uitgebreid en transparant in kaart is gebracht.

Lees bericht



Anuga breekt records in exposanten en bezoek

Vakbeurzen - De 2025-editie van Anuga heeft geschiedenis geschreven. Met meer dan 8.000 exposanten uit 110 landen en ruim 145.000 bezoekers uit 190 landen vestigde de vakbeurs voor de wereldwijde voedingsmiddelenindustrie nieuwe records. Daarmee groeide het bezoekersaantal met 3,6 procent ten opzichte van de vorige editie.

Lees bericht




© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid