Nog veel misvattingen over plantaardige voeding
Onderzoek – Over plantaardig eten blijken nog veel misvattingen te zijn. Zo denken veel Nederlanders ten onrechte dat plantaardige alternatieven voor vlees, vis of zuivel altijd bewerkt zijn (29%), een plantaardig dieet moeilijk is (28%) en bovendien duurder dan een dieet met meer vlees (28%).
Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Upfield, ’s werelds grootste producent van plantaardige consumentenproducten (o.a. Blue Band & Becel). Uit het onderzoek blijkt verder dat mensen denken dat een plantaardig dieet leidt tot ijzertekort en dat het te weinig energie oplevert om goed te kunnen sporten. Daarnaast is er onduidelijk over verzadigde en onverzadigde vetten en kent bijna de helft (48%) het verschil ook niet. 1 op de 5 (21%) denkt dat je met verzadigde vetten in het dieet de cholesterol kunt verlagen, waardoor 39% overtuigd is dat roomboter veel gezondheidsvoordelen biedt voor het lichaam.
De misvattingen over plantaardige producten zorgen er voor dat de transitie van dierlijke voeding naar plantaardige voeding wellicht minder hard gaat dan gehoopt. Er is weliswaar een verschuiving naar meer plantaardige consumptie van eiwitten, maar soms lijkt het er op dat het aanbod groter is dan de vraag. Veerle Vrindts, CEO van ProVeg Nederland, een stichting die zich inzet voor de transitie naar een gezond, duurzaam en plantaardig voedselsysteem over de onderzoeksresultaten: “Dat er nog veel misverstanden bestaan over plantaardige alternatieven voor vlees, vis en zuivel is verontrustend. Want een wereldwijde verschuiving naar een eetpatroon met minder dierlijke producten is hard nodig als we de klimaatdoelen willen halen. Anno 2021 hoef je echt geen foodie met veel geld te zijn, uren in de keuken door te brengen of een groene bakfiets te hebben om te kiezen voor minder dieren op je bord. Het aanbod in de supermarkt is de afgelopen vijf jaar exponentieel gegroeid”.
Beter milieu
Hoewel 82% aangeeft het belangrijk te vinden om milieubewuste keuzes te maken als het gaat om het kopen van voedingsmiddelen, lijkt een gebrek aan kennis in de weg te staan van een duurzame aankoop. Meer dan de helft (56%) weet namelijk niet of margarine of roomboter minder impact heeft op het klimaat en ook niet om de eigen gezondheid. “Dit terwijl de impact tussen plantaardig en zuivel flink verschillend is”, aldus Marleen Koning, communicatiemanager bij Upfield. “In vergelijking met zuivelproducten resulteren onze margarines en spreads op plantaardige basis gemiddeld in een 70% kleinere koolstofvoetafdruk, tweederde minder landgebruik per jaar en de helft minder water."
Bron: Upfield/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Wissel ’ns Wat!’ volgt Nationale Week Zonder Vlees op
Campagne - Na acht succesvolle edities maakt de Nationale Week Zonder Vlees in 2026 plaats voor een nieuwe landelijke eetgedragsveranderingscampagne: Wissel ’ns Wat!. De initiatiefnemers zetten hiermee een volgende stap in het versnellen van de eiwittransitie in Nederland. Dat werd maandag bekendgemaakt.
Lees berichtBijna de helft van de Nederlanders eet dagelijks vlees of vis
Onderzoek - Bijna de helft van de Nederlanders (46%) eet vrijwel dagelijks vlees of vis. Dat blijkt uit de vijfde editie van de Markteffect Vleesvervangers Monitor, die onderzoekt hoe consumenten omgaan met het steeds grotere aanbod aan voedingsproducten en de groeiende aandacht voor gezondheid en duurzaamheid.
Lees berichtNieuw platform maakt voortgang eiwittransitie inzichtelijk
Platform - ProVeg Nederland lanceert het nieuwe platform Eiwitstand.nl, dat laat zien welke doelen Nederlandse organisaties hebben gesteld voor de overstap naar een meer plantaardig voedingspatroon en hoe ver zij daarin zijn. Het is voor het eerst dat de eiwittransitie zo uitgebreid en transparant in kaart is gebracht.
Lees berichtHands Off introduceert vier nieuwe plantaardige chocoladerepen
Introductie - Chocolademerk Hands Off breidt zijn assortiment uit met vier nieuwe plantaardige chocoladerepen met zachte vulling. Het merk speelt daarmee in op de groeiende vraag naar duurzame en plantaardige alternatieven.
Lees berichtAnuga breekt records in exposanten en bezoek
Vakbeurzen - De 2025-editie van Anuga heeft geschiedenis geschreven. Met meer dan 8.000 exposanten uit 110 landen en ruim 145.000 bezoekers uit 190 landen vestigde de vakbeurs voor de wereldwijde voedingsmiddelenindustrie nieuwe records. Daarmee groeide het bezoekersaantal met 3,6 procent ten opzichte van de vorige editie.
Lees berichtIKEA viert 40 jaar Zweedse balletjes met introductie falafelballetje
Formulenieuws -IKEA viert de 40ste verjaardag van haar iconische Zweedse balletje met een nieuwe variant: het falafelballetje. De snack, gemaakt van kikkererwten, courgette, ui en kruiden, wordt vanaf deze maand in de restaurants geserveerd met couscous, aioli en citroen.
Lees bericht