Op foodtruckfestivals op hygiënegebied nog veel te verbeteren, stelt NVWA


Geschillenregeling - Het aantal evenementen waar eten en drinken een belangrijk rol speelt neemt hand over hand toe. Logisch, food is immers beleving. Maar hoe serieus nemen de aanbieders hun vak en leven zij de bestaande regels rondom de verkoop van eten en drinken nauwgezet na? @FoodClicks vroeg het de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). “In het algemeen is kennis wel een probleem.” Oedipus International Beer Festival, Japies Hof, Lepeltje Lepeltje en nog tal van andere foodfestivals. De kalender puilt uit, ook na de zomer. De reden? Food is hot. De diversiteit aan verschillende charmante foodtrucks spreekt tot de verbeelding. Genieten van wafels, een vers bereid sateetje, hamburger of smoothie. De keuze is groot. Bovendien is het aspect ‘samen’ belangrijk. Met het gezin, met vrienden of familie rondscharrelen op een festival, genieten van muziek en theater en ondertussen een hapje en drankje. Voor jezelf of delen, sharen. Het gebeurt, het is in. De trend van eten en drinken op festivals, al dan niet verkocht vanuit een foodtruck, is ook bij de NVWA bekend. “We inspecteren niet elk evenement. Daar maakt de NVWA keuzes in, waarbij ze kijkt naar de risico’s en omvang”, zegt Paul Trienekens van de toezichthouder. Hoeveel boetes en waarschuwingen men dit jaar al heeft uitgedeeld aan aanbieders van eten en drinken op festivals én of dit groeit, weet hij niet. Wat Trienekens wel laat doorschemeren is dat er geregeld iets mis is. Onder de maat De digitale steekthermometer, die in de hygiënecode voor de horeca beschreven staat, is vaak niet aanwezig. Ook de handenwasgelegenheid en middelen voor het reinigen en desinfecteren van apparatuur, is volgens de NVWA-woordvoerder geregeld onder de maat. “Verder is de afwijkende temperaturen, zowel warm als koud, een aandachtspunt. Koel- en warmhoudvoorzieningen zitten dikwijls zonder stroom op een festival. Stroomuitval komt namelijk met regelmaat voor. Vaak zijn ondernemers hierop niet voorbereid en hebben geen alternatieven. Bovendien is dit geen onderwerp van gesprek bij de ondernemers in aanloop naar een evenement, terwijl dat wel goed zou zijn.” Datzelfde geldt voor het transport. “De producten worden soms ongekoeld van de thuislocatie naar het evenement vervoerd. Ook komt het voor dat producten niet worden terug gekoeld binnen de vereiste tijd en temperatuur, zoals voorgeschreven in de regelgeving hygiënecode voor de horeca”, aldus Trienekes. Beschikbaarheid Het spreekt ook voor zich dat de NVWA vooral op die punten de accenten legt bij de controles. “Als je kijkt naar de mogelijkheid van reinigen en dus de beschikbaarheid van warm water, dan is dat op evenementen vaak niet beschikbaar. Men kan werken met jerrycans, maar ook dan is de doorstroming en hygiëne weer belangrijk. Warm water zullen ze dan zelf moeten maken. En afwassen, waar en hoe doet men dat?”, zegt de NVWA-woordvoerder. Hij pleit ervoor dat de ondernemers investeren in kennis. “In het algemeen is kennis een probleem bij ondernemers, zeker omdat iedereen dit soort activiteiten kan en mag starten in Nederland. Als een ondernemer ook een vaste locatie heeft waar hij het hele jaar bedrijfsmatig actief is, is over het algemeen de kennis iets beter dan wanneer men sporadisch en alleen aan evenementencatering doet.” Het toenemende aantal aanbieders van eten en drinken op evenementen en festivals is overigens voor de NVWA geen reden om het beleid aan te passen. Trienekens: “De veranderingen van trends en de vergroting van het aanbod komt terug in de selectie van de evenementen die door de NVWA worden bezocht.” Bron: @FoodClicks Meer hierover in de @FoodClicks uitgave van juni/juli 2016

Geschillenregeling - Het aantal evenementen waar eten en drinken een belangrijk rol speelt neemt hand over hand toe. Logisch, food is immers beleving. Maar hoe serieus nemen de aanbieders hun vak en leven zij de bestaande regels rondom de verkoop van eten en drinken nauwgezet na? @FoodClicks vroeg het de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). “In het algemeen is kennis wel een probleem.” Oedipus International Beer Festival, Japies Hof, Lepeltje Lepeltje en nog tal van andere foodfestivals. De kalender puilt uit, ook na de zomer. De reden? Food is hot. De diversiteit aan verschillende charmante foodtrucks spreekt tot de verbeelding. Genieten van wafels, een vers bereid sateetje, hamburger of smoothie. De keuze is groot. Bovendien is het aspect ‘samen’ belangrijk. Met het gezin, met vrienden of familie rondscharrelen op een festival, genieten van muziek en theater en ondertussen een hapje en drankje. Voor jezelf of delen, sharen. Het gebeurt, het is in. De trend van eten en drinken op festivals, al dan niet verkocht vanuit een foodtruck, is ook bij de NVWA bekend. “We inspecteren niet elk evenement. Daar maakt de NVWA keuzes in, waarbij ze kijkt naar de risico’s en omvang”, zegt Paul Trienekens van de toezichthouder. Hoeveel boetes en waarschuwingen men dit jaar al heeft uitgedeeld aan aanbieders van eten en drinken op festivals én of dit groeit, weet hij niet. Wat Trienekens wel laat doorschemeren is dat er geregeld iets mis is. Onder de maat De digitale steekthermometer, die in de hygiënecode voor de horeca beschreven staat, is vaak niet aanwezig. Ook de handenwasgelegenheid en middelen voor het reinigen en desinfecteren van apparatuur, is volgens de NVWA-woordvoerder geregeld onder de maat. “Verder is de afwijkende temperaturen, zowel warm als koud, een aandachtspunt. Koel- en warmhoudvoorzieningen zitten dikwijls zonder stroom op een festival. Stroomuitval komt namelijk met regelmaat voor. Vaak zijn ondernemers hierop niet voorbereid en hebben geen alternatieven. Bovendien is dit geen onderwerp van gesprek bij de ondernemers in aanloop naar een evenement, terwijl dat wel goed zou zijn.” Datzelfde geldt voor het transport. “De producten worden soms ongekoeld van de thuislocatie naar het evenement vervoerd. Ook komt het voor dat producten niet worden terug gekoeld binnen de vereiste tijd en temperatuur, zoals voorgeschreven in de regelgeving hygiënecode voor de horeca”, aldus Trienekes. Beschikbaarheid Het spreekt ook voor zich dat de NVWA vooral op die punten de accenten legt bij de controles. “Als je kijkt naar de mogelijkheid van reinigen en dus de beschikbaarheid van warm water, dan is dat op evenementen vaak niet beschikbaar. Men kan werken met jerrycans, maar ook dan is de doorstroming en hygiëne weer belangrijk. Warm water zullen ze dan zelf moeten maken. En afwassen, waar en hoe doet men dat?”, zegt de NVWA-woordvoerder. Hij pleit ervoor dat de ondernemers investeren in kennis. “In het algemeen is kennis een probleem bij ondernemers, zeker omdat iedereen dit soort activiteiten kan en mag starten in Nederland. Als een ondernemer ook een vaste locatie heeft waar hij het hele jaar bedrijfsmatig actief is, is over het algemeen de kennis iets beter dan wanneer men sporadisch en alleen aan evenementencatering doet.” Het toenemende aantal aanbieders van eten en drinken op evenementen en festivals is overigens voor de NVWA geen reden om het beleid aan te passen. Trienekens: “De veranderingen van trends en de vergroting van het aanbod komt terug in de selectie van de evenementen die door de NVWA worden bezocht.” Bron: @FoodClicks Meer hierover in de @FoodClicks uitgave van juni/juli 2016

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid