Scherpere regels kinderreclame van kracht


Regelgeving – Vanaf vandaag, 1 februari, is de aangescherpte Reclamecode voor Voedingsmiddelen van kracht gegaan. De aanscherping houdt in dat producenten geen kinderidolen meer gebruiken op hun voedselverpakkingen en Point of sale materiaal als hun producten niet voldoen aan bepaalde voedingskundige criteria. De zogenaamde ‘Licensed media characters’, zeg maar de populaire stripfiguren, gericht op kinderen tot 7 jaar mogen überhaupt niet meer worden toegepast. Bedrijven hebben uiterlijk 17 maanden de tijd om aanpassing op de verpakkingen door te voeren. De Reclamecode voor Voedingsmiddelen stelt strenge eisen aan de reclame gericht op kinderen. Zo is het gebruik van kinderidolen al jaren beperkt in reclame op TV, print, sport- evenementen, scholen, online, etc. Een bestaande uitzondering, waarbij deze idolen nog wel te zien waren op verpakkingen en Point of Sale (POS) materiaal, wordt met deze verandering van de reclamecode ingeperkt. Deze aanpassing geeft uitvoering aan o.a. de afspraak die is opgenomen in het Nationaal Preventieakkoord. Bron: FNLI/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Aantal Nederlandse foodbedrijven blijft groeien

Foodindustrie – Het aantal levensmiddelenbedrijven blijft groeien. Dit jaar komt het aantal foodbedrijven uit op 6.525 bedrijven, dat is een groei van 5,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De toename is vooral toe te schrijven aan een sterke stijging van het aantal (zeer) kleine bedrijven. Hieronder vallen de ondernemingen met minder dan 10 werknemers in dienst. Dit blijkt uit de FNLI Monitor Levensmiddelenindustrie...

Lees bericht

FNLI zoekt de ‘frontrunners’ van de foodsector

Verkiezing - Werkt u aan een vernieuwend initiatief of project met een grote maatschappelijke en economische impact? Maakt u, samen met uw collega’s, het verschil bij deze bijzondere ontwikkelingen? Dan is het FNLI op zoek naar u! Op 10 oktober reikt de FNLI voor het eerst de FNLI Award uit. Het gaat om een prijs voor personen of teams die...

Lees bericht

‘Overheid heeft regierol voor goed Klimaatakkoord’

Voedseldebat – Weg met wetten die circulaire voedselproductie belemmeren, die oproep klonk er bij Voedselpoort, het voedseldebat tussen politiek, bedrijfsleven en maatschappij, dat eerder deze week werd georganiseerd het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), LTO Nederland en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Tijdens het debat, waaraan Tweede Kamerleden, ondernemers en belangenorganisaties debatteerden over de toekomst van ons voedsel trok dit jaar...

Lees bericht

‘Nederlanders zijn ongemerkt gezonder gaan eten’

Foodindustrie – De foodsector is er wederom in geslaagd de samenstelling van de producten zodanig te veranderen dat Nederlanders – ongemerkt – gezonder zijn gaan eten. Elk jaar worden er in het kader van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling afspraken gemaakt over het verlagen van suiker, zout en verzadigd vet en sinds 2013 worden die elk jaar naar beneden bijgesteld. Een van de producten waar...

Lees bericht


Voedingssector gaat productieketen verduurzamen

Duurzaamheid - De Nederlandse voedingsmiddelensector gaat zich gezamenlijk inzetten voor een internationaal verantwoorde productieketen. Een brede coalitie heeft daarvoor vandaag het Convenant Voedingsmiddelen op het gebied van Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) ondertekend. Doel van het convenant is om door samenwerking in de hele keten risico’s op bijvoorbeeld mensenrechtenschendingen en milieuschade te beperken en zo te werken aan een...

Lees bericht

FWS gaat eind maart verhuizen

Verhuizing – De Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters en Sappen, kortweg FWS, gaat op 30 maart vanuit het centrum van de Hofstad verhuizen naar het kantoorpand 'De Haagsche Zwaan' in Den Haag. Het bureau gaat daar de etage delen met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en enkele van hun leden. De Haagsche Zwaan is een moderne werkomgeving, centraal gelegen en makkelijk te...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid