Stijgende prijzen rem op herstel retailsector


Stijgende prijzen leggen druk op retailbestedingen

Analyse – Een volumegroei van 1 procent voor de retailsector in 2022 verwacht ABN AMRO. Een belangrijke oorzaak van die matige groei zijn de stijgende prijzen, ook die van de boodschappen. Als andere reden voor de matige groei ziet de bank de verschuivingen in bestedingen naar diensten als reizen en horeca zodra alle beperkende maatregelen zijn opgeheven.

En dat laatste is natuurlijk mooi nieuws voor de horeca, maar een hoge inflatie is minder goed nieuws. Ook niet voor de horeca. In januari was de inflatie 6,4 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2021. De stijgende energieprijzen zijn de hoofdoorzaak van deze inflatie. De prijsdruk vanuit voedingsmiddelen en industriële goederen, waaronder retailproducten als kleding en elektronica, neemt echter ook verder toe door onder andere toeleveringsproblemen en grondstoftekorten, analyseert de bank. Toch nog toe merkte de consument dat niet omdat de stijgende kosten werden opgevangen in de keten, maar dat is nu niet meer het geval en merkt de consument dat ook. En dat wordt niet gecompenseerd door stijgende lonen. Tegenover een stijging in consumentprijzen met 3,5 procent staat namelijk een toename van de cao-lonen met 2,2 procent in 2022.

De inflatie heeft gevolgen voor de koopkracht van consumenten. Zo heeft het NIBUD onlangs berekend dat een gemiddeld huishouden er 40 euro per maand op achteruit gaat in 2022.

Veel onzekerheden

Voorlopig blijft het peilen van de stemming ook nog even onduidelijk binnen retail, want hoewel op 15 januari de niet-essentiële winkels weer open mochten, kampen veel bedrijven nog met veel onzekerheden. Zo hebben veel bedrijven te maken met personeelstekorten en gaan ze ondanks steunmaatregelen als de NWO en de TVL vaak gebukt onder hoge schulden. De genoemde hoge energiekosten en afnemende koopkracht komen hier nog eens bovenop.

Prognoses

Voor de gehele sector verwacht ABN AMRO in 2022 een matige volumegroei van één procent. Tegelijkertijd is er sprake van grote verschillen tussen sectoren. Zo hebben retailers in voedingsmiddelen - zoals supermarkten en voedingsspeciaalzaken - een goed jaar gehad, terwijl retailers in non-food in zwaar weer verkeerden. Hoewel hun volumes niet zo fors groeiden als in 2020, konden supermarkten de groei wel vasthouden (+0,1 procent) en wisten voedingsspeciaalzaken (+1,8 procent) deze zelfs te vergroten. Voor beide segmenten geldt dat zij in 2022 echter rekening moeten houden met krimp (-1 procent).

Gevolgen

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de retailsector en het consumentengedrag. ABN AMRO voorziet dat een deel van de consumenten blijvend minder winkelbezoek zal afleggen, gerichter en meer lokaal gaat winkelen en aankopen blijft verleggen naar het onlinekanaal. De bank verwacht daarom voor de onlineretail - zowel pure webwinkels als traditionele retailers met een onlinepropositie - een volumegroei van 10 procent in 2022.

Bron: ABN AMRO/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Al 45 Jumbo-locaties gestopt met tabaksverkoop

Supermarkt -  Jumbo bouwt de tabaksverkoop bij de servicebalies in de supermarkten langzaam verder af. Inmiddels zijn er zo’n 45 servicepunten zonder tabak, waarvan zo’n 25 verkooppunten bij franchisers. Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak verkopen. Daarna moeten alle vestigingen vanwege een wettelijk verbod zijn gestopt.

Lees bericht


Vakcentrum: tabaksban supers in strijd met Europese Dienstenrichtlijn

Tabak - Het Vakcentrum heeft in een brief aan staatsecretaris van Ooijen van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) nogmaals bezwaar gemaakt tegen het voorgenomen verbod op verkoop van tabak in supermarkten. Het Vakcentrum verwijst daarbij naar het advies van de Raad van State waarin naar die Europese Dienstenrichtlijn verwezen wordt.

Lees bericht

Jumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties

Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.

Lees bericht

ABN AMRO: ‘grootste crises voor foodsector lijkt voorbij’

Analyse – Een lichte stijging van het volume van zo’n 0,5 procent in 2024, maar met oplopende personeelskosten, grondstoffen en energie, zorgen gezamenlijk voor verdere druk op de marges in de foodsector. Toch lijkt daarmee de grootste crises voorbij, aldus een analyse van ABN AMRO. De bank heeft de verwachting dat het in de foodsector in de tweede helft van 2024 allemaal wat...

Lees bericht


BOER&NLekker en platform Lokalist bundelen krachten

Samenwerken - Het korte ketenconcept BOER&NLekker, een initiatief van boerencoöperatie Agrifirm, en bestel- en transportplatform voor lokaal eten Lokalist bundelen hun krachten, met een nieuwe focus op de zakelijke markt. Beide partijen willen met de samenwerking een ‘one-stop shop’ inrichten voor retail, catering en horeca voor directe inkoop bij lokale duurzame boeren.

Lees bericht

Marc Jansen nieuwe algemeen directeur bij CBL

Benoeming - Bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) heeft per 1 januari 2024 een directeurswissel plaatsgevonden. Marc Jansen heeft de functie van algemeen directeur René Roorda overgenomen. Roorda blijft op zijn huidige dossiers actief als directeur bij het CBL.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid