Trema-bijeenkomst over de gevoeligheden bij inclusiviteit
Bijeenkomst - Inclusie gaat over het stap voor stap verschuiven van machtsculturen en het begrijpen van elkaars perspectieven. Dat was een conclusie van de Trema Foodnetwerk-bijeenkomst ‘Inclusiviteit en diversiteit’, die afgelopen donderdag in Utrecht werd gehouden. Tijdens de dag werden vraagstukken, uitdagingen en gevoeligheden rondom dit complexe en af en toe ongemakkelijke thema besproken. Met name het gebruik van stereotyperingen werd flink bediscussieerd.
(Door Fons Blomhert)
De bijeenkomst, deze keer bij Central Park in Utrecht op uitnodiging van Compass Group, werd afgetrapt door strateeg en opinieleider Nadine Ridder. Ze nam de groep in een uitgebreide presentatie mee om de kaders rondom inclusiviteit, diversiteit en gelijkwaardigheid te schetsen. Volgens onderzoek is het voor organisaties met een inclusieve cultuur:
- 2x meer aannemelijk dat zij financiële doelen behalen
- 3x meer aannemelijk dat zij goed presteren
- 6x meer aannemelijk dat zij innovatief en agile zijn
Verder legde ze uit hoe de wortels van ‘the oppression tree’ die liggen in het patriarchaat, het kolonisme, het kapitalisme en white supremacy duidelijk maken hoe diep de verankering in onze maatschappij is. Afsluitend gaf Ridder een aantal heldere tips voor authentieke en inclusieve marketing communicatie:
1. Durf moeilijke keuzes te maken
2. Spreek niet voor mensen over wie het gaat, maar werk met ze samen
3. Wees kwetsbaar en transparant
4. Gebruik humor en lichtheid indien mogelijk en gepast
5. Wees consistent
6. Practice what you preach
7. Draag bij aan meer gelijkwaardigheid
8. Ben je bewust van cultural appropriation
The Colour kitchen
Daarna was het woord aan Bartel Geleijnse van The Colour Kitchen. Een open verhaal hoe ze bij The Colour Kitchen anders kijken, denken en doen door mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt te helpen aan een re-integratietraject en een baan. The Colour Kitchen is dé autoriteit op het gebied van duurzame inclusiviteit voor iedereen. Het bedrijf heeft een bewezen succesmethodiek voor het begeleiden, ontwikkelen en opleiden van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hiermee hebben zij de afgelopen jaren honderden mensen geholpen en begeleid naar een betaalde baan.
Geleijnse gebruikte de metafoor ‘niet willen zoeken naar het schaap met 5 poten, maar het schaap met 3 poten leren hoe hij zijn sterkere derde poot moet gebruiken als kracht’. Oftewel: de goede eigenschappen in een persoon naar boven halen en hem of haar deze leren te gebruiken.
Op deze manier vertalen ze het ‘gat in de maatschappij’ naar een ‘gat in de markt’. Ze zetten mensen die anders een uitkering zouden krijgen in om personeelstekorten op te vangen en creëren bovendien extra banen voor meer persoonlijke service. Zo leveren ze manier dubbele toegevoegde waarde voor alle betrokken partijen. Dat is pas impact maken.
Manifestatie van de hartswens
Na de lunch was het woord aan Joep Langen, oprichter van Koeckebackers en de betekenisbrouwerij. De sessie van Joep was gericht op persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers en hoe zij hun hartswens kunnen manifesteren. Hij gebruikte daarvoor het persoonlijke kompas, waarin je jouw talenten, ambities en wensen kunt vertalen in of naar betekenisvol werk.
Bron: Trema/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Koekjes van Koeckenbackers in de StationsHuiskamer van NS
Samenwerking – De StationsHuiskamer van NS Retail gaat een jaar lang de koecken van Koeckebackers verkopen. De aftrap van de samenwerking is vrijdag van start gegaan op station Driebergen-Zeist. Reizigers kregen daar een gratis koek aangeboden.
Lees berichtGrote bedrijfscateraars gaan voor 60% over op plant-based
Catering - ISS, Leo Catering en Sodexo committeren zich aan de doelstelling van Wakker Dier om dierlijke producten voor een groot deel te vervangen door plant-based. Daarmee hebben alle grotere bedrijfscateraars gehoor gegeven aan de wens van Wakker Dier.
Lees berichtMet Compass verdwijnen ook de AH to go’s bij hogeschool Saxion
Schoolcatering –Compass Group wordt per 1 januari volgend jaar de nieuwe cateraar van hogeschool Saxion op de locaties Enschede, Deventer en Apeldoorn. Hierdoor sluiten ook de twee aanwezige AH to go’s op de locaties Enschede en Deventer, die door de vorige cateraar Appèl werden geëxploiteerd. De locaties worden nu omgebouwd naar SPAR University.
Lees berichtBikl introduceert kant-en-klaar inmaakzoetzuur
Introductie - Bikl, maker van verse ingemaakte groente, heeft een nieuw product geïntroduceerd: no waste inmaak zoetzuur. Met dit product kunnen horecakeukens eenvoudig hun (rest) groente inmaken.
Lees berichtCompass en InstockMarket schalen samenwerking op
Voedselverspilling – Compass Group, 's werelds grootste food- en servicebedrijf met de labels Eurest, ESFM, Famous Flavours, Maison van den Boer en Xandrion, wil meer werk maken van duurzaamheid en schaalt hiervoor de samenwerking met InstockMarket op.
Lees berichtCompass opent Club Nomad in Rotterdam Building
Horecaconcept – Compass Group en Ballast Nedam Development hebben een overeenkomst gesloten voor de bouw van Club Nomad in Rotterdam Building. Het nieuwe Food & Beverage concept gaat in juni open en moet een verbindend horecaconcept worden voor ‘nomadische werker’, de student en de ‘local’.
Lees bericht