Compass start wereldwijde campagne tegen voedselverspilling


De app van Too Good To Go waarmee Compass Group samenwerkt en waarmee voedselverspilling wordt tegengegaan

Catering - Compass Group, wereldwijd marktleider in food- en supportservices, gaat internationaal campagne voeren tegen voedselverspilling. Het bedrijf doet dit ter gelegenheid  van de zevende Stop Food Waste Day, een internationale dag in de strijd tegen voedselverspilling.

Voedselverspilling draagt ieder jaar bij aan 8 tot 10 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. In combinatie met de wereldwijde voedselinflatie en de druk op de kosten van levensonderhoud, maakt dat de strijd tegen voedselverspilling belangrijker dan ooit, aldus Compass Group.

Ter gelegenheid van de Stop Food Waste Day gaat Compass Group wereldwijde campagne voeren om mensen bewust te maken van de ecologische en sociale voordelen van het verminderen van voedselverspilling. Compass Group brengt opdrachtgevers, leveranciers, partners en collega’s uit 40 landen samen en hoopt hierin het voortouw te nemen in de wereldwijde beweging tegen voedselverspilling. Compass Group heeft vorig jaar het eigen voedselafval in 28 landen met 28% verminderd en ligt daarmee op koers om de doelstelling om in 2030 het voedselafval gehalveerd te hebben, te halen.

Initiatieven in Nederland

Compass Group Nederland heeft al lange tijd een samenwerking met Too Good To Go. In 2022 is het aantal locaties waar we een ‘verrassingspakket' aanbieden verdubbeld ten opzichte van 2021. Met 119 locaties heeft het bedrijf in 2022 18.807 maaltijden en 28.807 kilo voedsel gered van de vuilnisbak met een CO2 -equivalent van 47.017 kilo. Daarnaast werkt de cateraar op 49 locaties samen met Winnow. De voedselmonitors monitoren het afval op locatie en brengen in kaart wat en hoeveel er weggegooid wordt in de keuken. In 2022 werden hierdoor 32.117 maaltijden bespaard. Dit staat gelijk aan 55.200 kilo CO2-equivalent. Verder geeft Compass Group samen met InstockMarket producten die niet aan de eisen van de verkoop voldoen een tweede kans  in de horeca. Inmiddels werkt Instock met 85 verschillende boeren, telers en producenten. De producten worden aangeboden bij het Food Rescue Center, waar ze gecontroleerd worden op kwaliteit. De volgende dag liggen de producten  in de professionele keukens van 24 Compass-locaties in Nederland. Op die manier is in 2022 19.049 kilo voedsel gered.

De Clique

Compass Group werkt verder samen met partner De Clique in de omgeving van Utrecht, Amersfoort, Woerden, Gouda, Den Haag en Rotterdam. De Clique haalt organische grondstoffen, zoals koffiedik, snijresten en andere voedselresten CO2-neutraal op en gebruikt deze als grondstof voor nieuwe (voedsel) producten. Hiermee is in 2022 4.996 kilo CO2-equivalent bespaard.

Bron: Compass Group/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


Nu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen

Voedselverspilling  – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.

Lees bericht

Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht

Leo catering lanceert lifestyle visie met Mind&Health

Catering - Leo catering start met lifestyle visie, waarbij het streven naar een integraal gezonde levensstijl centraal staat. Leo catering is van mening dat het als cateraar meer kan bijdragen aan vitaliteit dan alleen met voeding en heeft daarvoor een partnership gesloten met Mind&Health.  

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid