Van gastheer naar politieagent
Commentaar - Nederlanders volgen over het algemeen de richtlijnen zoals die door het kabinet worden aangegeven. Ook de horecaondernemers zijn dagelijks druk bezig om deze regels te faciliteren voor de gast. Strepen op de vloer, schermen voor het personeel en infoformulieren waarop de huisregels staan vermeld.
De huisregels verwijzen in de regel naar de RIVM-richtlijnen. In de kern staat daar al aangegeven wat de 1,5 meter economie gaat betekenen. Dat voor de horeca de invulling daarvan heel lastig is, werd van de week al gemeld door voorzitter Robert Willemsen van KHN. Op basis van financiële en economische berekeningen noemde hij het nakomen van de 1,5 meter-richtlijnen voor zo’n 40.000 horecabedrijven zelfs niet haalbaar.
Toch zal ook de horeca zich op de een of andere manier moeten instellen op een invulling, waar de met een fraai woord, ‘social distancing’ toch invulling krijgt. De horecamensen die zijn ingesteld op gastvrijheid en mensen een fijn en prettig gevoel geven, krijgen daarmee de rol van politieagent. Zij moeten toezien op naleving van de regels en hun gasten aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid, maar ook op de gevolgen voor een ander.
Dat die rol niet eenvoudig is, mag duidelijk zijn. Myrian Ermes schreef een blog over de gevolgen van de 1,5 meter samenleving en de consequenties voor de horeca. Zij adviseert bedrijven hoe daarmee om te gaan. In de blog alle aandacht voor wat nog wel kan en wat mogelijk niet. Handige tips om de gezelligheid toch terug te laten keren en er tevens voor te zorgen dat de financiële terugval in omzet niet te groot wordt. Van het verkleinen van het assortiment tot het herinrichten van de keuken om ook daar te voldoen aan de richtlijnen.
Wat niet stond aangeven was de veranderende rol van eigenaar en medewerkers. Niemand voelt de behoefte om politieagent te spelen in een horecalocatie, maar toch zal het straks moeten. En niet tijdelijk, maar de komende jaren. Gasten willen zich namelijk ook veilig voelen binnen een horecabedrijf en daar passen nu eenmaal de komende tijd beschermende maatregelen bij. Helaas!
Steffen van Beek
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees berichtSteeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd
Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.
Lees berichtRestaurant Hemel & Aarde krijgt er een wijnbar bij
Horeca - Restaurant Hemel & Aarde in Utrecht krijgt er een bijdehand jong zusje bij. Half mei opent het team direct naast het restaurant een wijnbar.
Lees berichtSfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten
Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.
Lees bericht