Veel inspiratie bij 12e HAS Food Experience


Studenten van de HAS presenteren hun projecten / Foto bij: @FoodClicks

Onderwijs – Jaarlijks organiseert de HAS Hogeschool in Den Bosch de HAS Food Experience. Tijdens de 12e editie, die dinsdag 4 februari werd gehouden, presenteerden meer dan 230 aanstormende foodprofessionals talloze oplossingen voor duurzaamheid en gezondheid in de levensmiddelensector, veelal op basis van nieuwe technologieën.

Voorafgaand aan de presentatie voor familieleden en geïnteresseerden vindt de bekendmaking van de FoodManShip Awards plaats. De awards worden toegekend aan de projecten waar vakmanschap, creativiteit en ondernemerschap tot uitzonderlijke uiting komen. Dit jaar werd ook een speciale ‘Buitencategorie’ award uitgereikt voor een idee waarvan de impact op de maatschappij volgens de jury groot is. Winnaar van deze buitencategorie werd het project Redhotintercrop – agroforestry chilli. De studenten Dirk Beerendonk, Irene Boelen, Carlo Frenquellucci, Faye Hartman en Vincit Nkouka deden voor kruidenspecialist Verstegen onderzoek naar de haalbaarheid van chilipepers uit voedselbossen als alternatief voor inkoop op de wereldmarkt.

TuttiFoodi

Vernieuwend was zeker ook het project TuttiFoodi van Lisa Rotteveel. Door een speciale droogtechnologie bij lage temperatuur in te zetten op een mengsel van fruit en vezels werd een droge stof ontwikkeld die uitstekend dienst kan doen als basis van diverse smoothies. Omdat de verwerking van het fruit op locatie kan plaatsvinden, in dit geval Kenia, wordt niet alleen fors op transportkosten bespaard, maar ook op voedselverspilling. Bij vervoer van fruit moeten veel producten, niet alleen tijdens het oogsten, maar ook gedurende het transport en bij verwerking worden weggegooid vanwege bederf. Als droge stof is dat niet geval, bovendien zorgt de verwerking ter plekke ook voor meer arbeid en inkomsten.

Zon in je box

Ook veel afstudeerprojecten waren gericht op gezonder maken van maaltijden en lunches voor kinderen. ‘Zon in je box’ was zo’n project waarbij een gezonde lunch kant-en-klaar voor kinderen is samengesteld, die als bezorgbox bij basisscholen kan worden aangeleverd. Zeg maar de schoolmelk van vroeger in een nieuw jasje gestoken. De inhoud van de lunchbox is gebaseerd op de Richtlijnen van het Voedingscentrum en de Schijf van Vijf.

Taste Sensations

Opvallend aan de projecten van de HAS Experience is dat het stuk voor stuk realistische initiatieven zijn. Of het nu gaat om het Fanvino-project om mensen te laten genieten van kwaliteitswijnen bij festivals met een wijntapsysteem, of Taste Sensations dat kiemgroenten taugé producten levert aan foodservicebedrijven en consumenten om extra smaak te geven aan bepaalde producten, het zijn producten of concepten met een duidelijke gebruikswaarde. Niet voor niets zoeken bedrijven als Verstegen Spices & Sauces en maaltijdenbedrijf Henri de inbreng en creativiteit van de studenten op om zelf bij de les te blijven.

Betaalde toegang

Geen minpuntjes? Helaas wel. Jammer was dat er voor deze 12e editie is gekozen voor een betaald toegangsbeleid. Veertig euro voor veel inspiratie en creativiteit mag dan niet veel lijken, de studenten verdienen een podium dat zo breed mogelijk moet zijn en niet gehinderd wordt door een entreeprijs. Ik ben benieuwd of deze stap van de HAS blijvend is.

Bron: @FoodClicks

Verstegen liet uitzoeken of chilipepers uit Voedselbossen een alternatief is voor inkoop op de wereldmarkt
Lisa Rotteveel van TuttiFoodi
Henri liet onderzoeken hoe je premium soepen beter kunt positioneren
Een gezonde maaltijd die door de brievenbus kan
Kiemgroente en taugé als extra smaakmakers
'Zon in je box', gezonde lunch voor schoolgaande kinderen
Aandacht voor het volledig verwaarden van dieren, vraagt ook interesse van de consument voor orgaanvlees

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Kruidenbedrijf Verstegen realiseert fors lagere CO2

Verduurzaming  - Verstegen Spices en Sauces is volop bezig met het verminderen van de CO2-uitstoot. Z heeft het Rotterdamse kruidenbedrijf een gewichtsreductie doorgevoerd in de glazen strooien en gebruikt het bedrijf voortaan rPET (gerecycled PET) in de verpakkingen van het professionele assortiment.

Lees bericht




Mark Schraauwen volgt Michel Driessen op als CEO bij Verstegen

Benoeming - CEO Michel Driessen heeft de dagelijkse leiding van Verstegen Spices & Sauces per 1 juni overgedragen aan CCO Mark Schraauwen. Mark zal de functie van CEO gaan bekleden. Michel Driessen blijft eigenaar van Verstegen en neemt zitting in de Raad van Advies van het Rotterdamse familiebedrijf.

Lees bericht


Belgische editie van ‘Nederlandse Week Zonder Vlees’ van start

Actie - Stichting Nationale Week Zonder Vlees van Isabel Boerdam start  maandag de eerste ‘Week Zonder Vlees-campagne’ in België.  België is het eerste land waar de in Nederland campagne naartoe gaat als onderdeel van haar Europese uitrol. Gesteund door de Europese Unie gaat de Week Zonder Vlees de komende jaren naar Denemarken (2024), Duitsland (2024), Spanje (2025) en Oostenrijk (2026). De ambitie is om...

Lees bericht

Terug naar de ‘flavor’ op Food Inspiration Days Outdoor

Foodevent - Proeven, ruiken, koken, vergelijken, het kan allemaal op het eerste Food Inspiration Days Outdoor-event in Ede. Het vroegere eendaagse Unplugged heeft plaats gemaakt voor een tweedaags buitenspektakel op het terrein van kaasboerderij Remeker waar op zoek wordt gegaan naar de kern van elk product, of dat nu de kwaliteit, de boer, de teler of de smaak van het...

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid