Drukke eerste dag bij Gastvrij Rotterdam
Vakbeurzen – Het was druk op de eerste beursdag van Gastvrij Rotterdam. De beurs die groter is dan de vorige editie, kende op bepaalde momenten zelfs opstoppingen in de gangpaden, wat tamelijk uniek is voor de Rotterdamse horecabeurs. De drukte liet zien dat het enthousiasme in de horeca groot is, ondanks de wellicht wat sombere geluiden over de nabije toekomst van de horeca. Absoluut een onderwerp dat ook ter sprake kwam op de beurs.
We kennen de gespreksingrediënten van de laatste tijd: hoge energielasten, gebrek aan personeel en daardoor oplopende loonkosten, stijgende grondstofprijzen, gecombineerd met de angst dat de consument straks de hand op de knip gaat houden vanwege de financiële privésituatie. Ook de aflossing aan overheidssteun kwam met regelmaat in de gesprekken aan bod bij toeleveranciers en horecaondernemers. Maar wie de rij wachtende zag bij de start van Gastvrij Rotterdam en de drukte in de gangpaden bekeek, kreeg toch het idee dat de gespreksonderwerpen weliswaar reëel mogen zijn, maar dat het vertrouwen in de horeca ook groot is. Degenen die oplossingen zoeken voor de problemen van de toekomst, kunnen daarentegen goed terecht in Rotterdam Ahoy. Want tal van leveranciers laten daar praktische oplossingen zien. Oplossingen die passen in een horecabedrijf, waar de prijzen in de hand gehouden moeten worden en waar de noodzakelijke ‘handjes’ in de keuken ontbreken. Een aanbod aan producten en apparaten wat het werken in de professionele keuken efficiënter maakt en de menukaart toch verrassend houdt.
Pinsa
Een van de trends die op Gastvrij Rotterdam zichtbaar is en waarmee consumenten verrast kunnen worden is Pinsa. Op talloze stands werd opvallend genoeg Pinsa brood of Pinsa pizza aangeboden. Pinsa is Italiaans deeg wat langer rust voordat het wordt gebruikt als basis voor brood of pizza. Doordat het langer rust is het beter verteerbaar, zegt men. Bovendien bevat het deeg minder calorieën. Ook daardoor is het populair. Pinsa’s zijn knapperig gebakken en door hun vorm ogen ze ambachtelijk. Pinsa brood of pizza’s kunnen bovendien op allerlei manieren worden belegd. Daardoor is het eenvoudig om iets eigens met een Pinsa te creëren. Voor ondernemers is daarom een interessant product om op de menukaart te zetten; omdat het relatief eenvoudig is te bereiden in de keuken en er een goede marge op gemaakt kan worden, zonder dat het product prijzig op de menukaart moet verschijnen.
Toppings
Maar ook op het gebeid van toppings en dressings is er van alles te vinden op Gastvrij Rotterdam. In allerlei variaties zijn de toppings terug te vinden voor salades, friet en andere gerechten. Toppings zijn perfect om een eigen smaakversie van een standaardproduct te maken en ook een prima middel om de oplopende prijzen van basisproducten enigszins te camoufleren. Met de oplopende prijzen van een basisproduct als friet bijvoorbeeld, valt er haast niet te ontkomen om friet met een topping aan te bieden. Zou een basisfrietje met de huidige energie- en grondstoffenprijzen tussen de drie en drie-en-een-halve euro moeten kosten – wat voor de consument een veel te hoge prijs is – zou datzelfde friet met een topping aangeboden kunnen worden tussen de vijf en zes euro. Dat maakt het voor de consument toch een beetje dragelijker en ook de ondernemer zelf maakt dan iets meer marge. Aanbieders in dit segment met kant-en-klare oplossingen zijn onder meer Verstegen, Remia, Bieze Food Solutions, Pietercil Barends en Bresc, maar ook bedrijven als Mr. John, die met verschillende gekruide kipstukjes de toppings extra kunnen aankleden. Ook andere sausfabrikanten komen oplossingen zoals Van Wijngaarden met de Zaanse saus in een nieuwe fles, waarmee sneller toppings aangebracht kunnen worden.
Praktisch
Ook Bresc is met een nieuwe lijn gekomen voor BBQ & Grill-gerechten die op verschillende manieren zijn in te zetten. Juist dat laatste is van belang om te voorkomen dat potten te lang openstaan en moeten worden weggegooid omdat ze over de datum zijn. De lijn is ook een hulpmiddel in de keuken waar de aanwezigheid van een kok schaars is. Want voor veel horecabedrijven is een kok steeds moelijker te vinden. ‘Het combineren in dit geval van onze marinade op waterbasis, of een Glaze voor vleesgerechten voor de smaak en glans en een fruitige salsa voor de perfecte topping zorgt in die gevallen voor een praktische oplossing’, aldus culinair manager Jaap de Cock bij Bresc.
Qsta
Verder op de beurs een breed aanbod van culinaire bitterballen van Holtkamp tot topfrikandellen van Le Frique, vakwedstrijden en een zeer breed aanbod in allerlei wijnen en bieren. Voor de gastronomische horeca is er genoeg te zien, te ontdekken en te beleven in Rotterdam. Ook op het gebied van inkoop zijn er partijen die een oplossing kunnen zijn in de verkrijgbaarheid van bepaalde producten zoals het recent gestarte koelversplatform Qsta, dat zich presenteert. Dit online platform groeit snel en kan gezien worden als een aanvulling op de bestaande grossiers. Ook bestelplatform Thuisbezorgd is in Rotterdam aanwezig. Een bezoek aan de beurs is daarom zeker de moeite waard.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bidfood blijft tot en met 2028 Founding Partner van Gastvrij Rotterdam
Vakbeurzen - Horecagroothandel Bidfood blijft ook de komende drie jaar nauw verbonden aan Gastvrij Rotterdam. Het bedrijf heeft zijn partnership met de horecavakbeurs verlengd voor de edities tot en met 2028. Bidfood is al sinds de eerste editie in 2013 een vaste pijler onder het evenement.
Lees berichtBBB Maastricht viert 70 jaar met wereldrecord vlaai
Vakbeurzen - De 70e editie van horecavakbeurs BBB Maastricht trok van 6 tot en met 8 oktober duizenden bezoekers naar het MECC Maastricht. De jubileumeditie bracht traditie en innovatie samen in een recordeditie, aldus de organisatie.
Lees berichtRuim 20.000 horecaprofessionals bezoeken 12e editie Gastvrij Rotterdam
Vakbeurzen - De twaalfde editie van horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam heeft deze week 20.624 professionals uit de horeca- en foodservicebranche samengebracht in Rotterdam Ahoy. Met 534 exposanten en een breed programma van wedstrijden, proeverijen en themapaviljoens bevestigde de beurs opnieuw haar positie als toonaangevend platform voor innovatie, ontmoeting en inspiratie.
Lees berichtHOMiES en Gastvrij Rotterdam verlengen samenwerking
Samenwerking - HOMiES, het platform voor foodservice-innovatie, en horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam hebben hun samenwerking met een jaar verlengd. Na een succesvolle editie van het vernieuwde Start-Up Paviljoen, waar 32 jonge bedrijven zich presenteerden, is gezamenlijk besloten dat het initiatief ook in 2026 terugkeert.
Lees berichtDe Bungelaer wint Pastridor Sandwich Showdown op Gastvrij Rotterdam
Wedstrijd - Tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam is Hotel-Restaurant De Bungelaer uit Beers uitgeroepen tot winnaar van de Pastridor Sandwich Showdown 2025. Chef-kok Frank Willems en zijn 17-jarige stagiaire Maud van der Velden overtuigden de jury met hun creatie: het broodje Ssamyang chicken.
Lees berichtEerste beursdag Gastvrij Rotterdam ziet er veelbelovend uit
Vakbeurzen - Een uitverkocht huis en volle gangpaden in AHOY. Zo startte en eindigde de eerste dag van de driedaagse horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam. Ondanks de uitdagingen voor de horecasector was de sfeer op de 12e editie goed. Smaakvolle initiatieven en producten bij Start-up Spots en het Plant-Based Pavilion, maar ook bij het duurzaamheidspaviljoen Dit Smaakt Naar Meer!
Lees bericht
_480_320_90_s_c1.jpg)
_480_320_90_s_c1.jpg)
_480_320_90_s_c1.jpg)
_480_320_90_s_c1.jpg)
_480_320_90_s_c1.jpg)
_480_320_90_s_c1.jpg)
_480_320_90_s_c1.jpg)