Vegetarische bezorgmaaltijden worden steeds populairder
Bezorgmaaltijden – Er worden steeds vaker vegetarische gerechten besteld. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van afgelopen twee jaren waarin de Week Zonder Vlees plaatsvond, bekeek het bedrijf het aantal vegetarische bestellingen rondom de campagneweek en ook welke vegetarische bezorgmaaltijden in Nederland favoriet zijn.
Deliveroo verwacht een piek tijdens Nationale Week Zonder Vlees, maar ook daarna zal nog vaker voor vega worden gekozen dan daarvoor. De groei in vegetarische maaltijden in ons land is wat dat betreft duidelijk aan een opmars bezig. Dat is ook te zien in de cijfers van Deliveroo, want in 2019 werden er in de week vóór de Week Zonder Vlees 99,5% meer vegetarische gerechten besteld dan in diezelfde week in 2018.
Vega piek
Dat de nationale campagneweek zijn vruchten afwerpt, is voor Deliveroo een feit. Het bedrijf ziet in een duidelijke piek in het aantal vegetarische bestellingen. In 2018 werden er in de Week Zonder Vlees 18% meer vegetarische gerechten besteld dan de week ervoor. In 2019 is dit percentage meer dan verdubbeld naar 37%. Het totale aantal vegetarische bestellingen in de Week Zonder Vlees onderging in 2019 zelfs een ruime verdubbeling (132%) ten opzichte van het jaar daarvoor, aldus de verkenning van Deliveroo. Ook in de week erna werkt het effect nog door en bestellen we meer vegetarische bezorgmaaltijden dan voor de campagneweek.
Vega favorieten
De Nederlandse top 10 van meest bestelde vegetarische maaltijden bij Deliveroo:
Royal Melt - Bright Kitchen | Vegan Burger Brothers - Amsterdam
Roti Vega Kip - De Kade – Rotterdam
Freddy's Nacho's - Vegetarisch - Freddy Fryday - Amsterdam
Pizza margherita - A Ora Pizza - Den Haag
Ultimate Mushroom Special - Jack Bean - Rotterdam
Matchacado Toast - Matcha Mafia - Amsterdam
Green Gyros (V) - Meat&Greek - Amsterdam
Margherita (V) -Very Italian Pizza IV - Breda
Biryani - 55 Bombay Street – Rotterdam
Kumpir-klassieker - King Kumpir – Utrecht
Bron: Deliveroo/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Horeca gedwongen tot accepteren lagere marge’
Onderzoek - Driekwart van de horecaondernemers kan de gestegen inkoopkosten en energieprijzen niet doorberekenen aan klanten. Ze voelen zich gedwongen een lagere marge te accepteren. Dat blijkt uit onderzoek van GROUP7 in opdracht van Foodservice Instituut Nederland (FSIN).
Lees berichtNationale Week Zonder Vlees-campagne krijgt Europees vervolg
Campagne – De Nationale Week Zonder Vlees, het initiatief dat Nederland al vijf jaar inspireert minder vlees te eten, krijgt vanaf 2023 een Europees tintje. Dankzij het Europese subsidieprogramma ‘Horizon Action Grant’ kan de campagne uitgebreid worden naar het buitenland. Het eerste land is België, waar de week in oktober 2023 wordt gehouden. Daarna volgen andere Europese landen.
Lees berichtDeliveroo stopt activiteiten op de Nederlandse markt
Bezorgdienst - Deliveroo heeft woensdag bekend gemaakt dat het de activiteiten in Nederland gaat beëindigen. De aankondiging om met de Nederlandse activiteiten te stoppen werd al op 10 augustus gemeld, alleen wilde het bezorgbedrijf toen nog alle opties bekijken. Dat proces heeft nu geleid om alle operationele Nederlandse activiteiten op 30 november 2022 te beëindigen.
Lees berichtDeliveroo gaat wellicht vertrekken uit Nederland
Bezorgdienst - Deliveroo heeft woensdag bekend gemaakt dat het voorbereidingen treft om Nederland te verlaten. Het bezorgbedrijf wil zich concentreren op de markten waar het een sterkere marktpositie heeft.
Lees berichtGroei bezorgformules dé ontwikkeling in food van 2021
Foodservice – De explosieve groei van bezorgformules voor boodschappen en maaltijden is dé ontwikkeling van 2021 in de Nederlandse foodmarkt. Dat laat de FSIN Food500 2022 zien. Het Food Service Instituut Nederland (FSIN) publiceert dit overzicht van de vijfhonderd foodbedrijven met de hoogste omzetten dit jaar voor het eerst sinds de coronapandemie.
Lees berichtSPAR wil verdubbeling aantal verkooppunten in Nederland
Formulenieuws - SPAR heeft de ambitie om binnen drie jaar het aantal verkooppunten in Nederland meer dan te verdubbelen van 455 naar 1000. Dat maakt CEO John van der Ent van SPAR Nederland bekend in het jubileumjaar van de gemaksformule.
Lees bericht