Vitam en Fooditis gaan strijd aan tegen CO2 in catering


BrightGreen berekent de CO2-impact van de gebruikte ingrediënten

Verduurzamen – Facilitaire horecadienstverlener Vitam en foodservice-expert Fooditis werken samen om het eten in de Vitam-restaurants verder te verduurzamen. Met de CO2-Impact Tool, BrightGreen, wordt per ingrediënt het CO2-verbruik berekend en getoond op een dashboard zodat gekeken kan worden waar verdere verbetering mogelijk is.

De methode helpt Vitam om de CO2-impact van gemiddeld tienduizenden gasten per dag terug te dringen. Ook geeft de tool inzicht in de voedingswaarden en de eiwitverdeling. Door aan te sturen op een groter aandeel plantaardig eiwit wordt de eiwittransitie aantoonbaar versneld. Ook dat draagt volgens beide partijen bij aan een CO2-vriendelijker assortiment.

De CO2-Impact Tool van Fooditis geeft cateraars, restaurants en chef-koks inzicht in hun CO2-impact. BrightGreen berekent de CO2-impact van de gebruikte ingrediënten. Vitam is een van de eerste cateraars die met de tool gaat werken. De cateraar krijgt hierdoor beter inzicht in de milieubelasting en de eiwitverdeling van het ingekochte assortiment. Wordt er meer lokaal, plantaardig en seizoensgebonden ingekocht, dan daalt de CO2-impact. Het dashboard laat dat zien. Maar de informatie kan ook ingezet worden voor de gasten. Met de informatie uit de tool helpt Vitam haar gasten beter bij het maken van duurzame keuzes en krijgen opdrachtgevers meer uitleg over overwegingen in het proces. Jørgen Vestjens, COO van Vitam, is blij met de ontwikkeling: “Wij willen onze gasten verleiden tot een gezonde levensstijl met lekker eten en drinken. Met respect voor mens, dier en milieu. Daar hoort ook bij dat we kritisch zijn op onze eigen impact.”

Overname

De Impact Tool is oorspronkelijk ontwikkeld door GiantLeaps. Fooditis neemt de tool per 1 juni 2022 over. Vitam maakt al sinds 2019 gebruik van de tool en is naast initiatiefnemer van de tool ook betrokken als investeerder. Managing director Jan van Hoof: “Inzicht in de CO2-voetafdruk van ingrediënten, recepturen en menu’s is de eerste stap naar klimaatvriendelijk ondernemen. Het laat zien waar de reductiemogelijkheden zijn en welke veranderingen de grootste impact hebben. Zo helpen wij cateraars, restaurants en zorginstellingen om een productportfolio op te stellen waarmee zij hun duurzame ambities kunnen waarmaken.”

Bron: Vitam/ @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Aviko gaat met ketenpartners frietketen verduurzamen

Verduurzamen - Aviko gaat samen met een aantal partners werken aan het verder verduurzamen van de waardeketen van aardappelfriet. Samen met Derks Akkerbouw, AB Texel, Dasko Koel- en Vriestransport en Hutten Catering willen deze vijf partijen zich gezamenlijk inzetten om de CO2-uitstoot binnen de keten - van teler tot tafel - tegen 2030 net zero te krijgen.

Lees bericht


Paardekooper presenteert tweede Duurzaamheidsverslag

Verpakkingen - Als aanjager van duurzaamheid binnen de verpakkingsindustrie zet Koninklijke Paardekooper Group in op een duurzamere toekomst. Het familiebedrijf presenteert daarom de tweede editie van het Duurzaamheidsverslag, waarin de organisatie aangeeft niet alleen de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie te verminderen, maar ook die van hun klanten en partners.

Lees bericht

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht


Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid