YB maakt andere strategische keuze en sluit alle vestigingen


Wouter Staal, CEO van YB, maakt andere strategische keuze en sluit locaties en gaat zich richten op verkoop van producten en wil verder als franchiseorganisatie

Formulenieuws - YB maakt strategische shift en gaat zich volledig richten op de distributie van plantaardige producten en wil zich met winkels verder ontwikkelen als franchiseorganisatie. Volgens oprichter en eigenaar Wouter Staal kan hij op die manier meer impact maken.

Het bedrijven van horeca is nooit een doel op zich geweest, laat Staal weten, maar was een middel om te laten zien dat lekker eten en goed doen voor de wereld hand in hand samen kunnen gaan. Met de nieuwe strategische koersverandering vergroot YB volgens Staal de handprint en verkleint hij de footprint van YB. Momenteel heeft YB nog zo'n tien locaties, veelal bij drukke winkel gebieden.

Meer impact

De Barns (voorheen Yoghurt Barns) in Nederland hebben eind april hun deuren gesloten. Deels was dat noodzakelijk als gevolg van de coronaperiode. Volgens Staal waren de passantenstromen in de winkelgebieden niet meer van pre-corona en werd er nadien ook minder uitgegeven. “Daarnaast is door inflatie de kostenstructuur flink toegenomen en zijn de horecalocaties verlieslatend geworden,” zo laat Staal in een toelichting weten. De Barns waren een prachtig uithangbord. Als B Corp-onderneming wil YB impact maken. Staal: “Wij willen laten zien dat je in foodservice impact kunt maken met lekker plantaardig eten. Wat het is om klimaat positief te ondernemen en zo meer te geven dan te nemen. Om continuïteit te borgen, onze missie uit te kunnen blijven dragen en zo maximale impact realiseren hebben we de verlieslatende Barns besloten te sluiten,” aldus de CEO van YB. 

Toekomst

De coöperatie YB  gaat verder als franchiseorganisatie en wil met het plantaardige productaanbod uitbreiden in binnen- & buitenland. Het gaat dan om de verkoop van patisserie, bake-off en zuivelvervangers aan de foodservice markt, zoals het momenteel al wordt gedaan aan grossiers, cateraars en andere zakelijke afnemers.

Bron: YB/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



REWE Duitsland opent eerste plantaardige supermarkt

Buitenland – Het gaat om een experiment, maar de REWE Group heeft onlangs in Berlijn een volledig plantaardige supermarkt geopend. De retailorganisatie wil  met de pilot 'Rewe voll pflanzlich' laten zien hoe gevarieerd en hoe groot het plantaardig aanbod is.

Lees bericht

Eventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars

Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.

Lees bericht



Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht

Jumbo Supermarkten stopt met de vers vleespromoties

Supermarkten - Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Het gaat om de vers vleespromoties , niet die van vleeswaren.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid