Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%
Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK.
Lees berichtDiepvriesproducten Dirk voortaan via Leen Menken & Lelieveld
Samenwerking - Na een intensieve periode van voorbereiding komen sinds deze week de diepvriesproducten, voor alle locaties van supermarktketen Dirk van den Broek, bij Leen Menken en Lelieveld vandaan.
Lees berichtCBS: Inflatie daalt naar 2,8% in februari door voeding
Analyse - Consumentengoederen en -diensten waren in februari 2,8 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het CBS. In januari was de inflatie 3,2%.
Lees berichtWhole Foods Market gaat in VS kleinere winkels openen
Buitenland – Whole Foods Market opent nog dit jaar een nieuw, kleiner winkelformat. De nieuwe winkelformule is ontworpen om klanten in stedelijke buurten een snelle, gemakkelijke winkelervaring te bieden met de producten van Whole Food Market zo laat het bedrijf weten. Daarnaast moeten de kleinere locaties met de naam Whole Foods Market Daily Shop een bijdrage leveren aan een sneller expansie van de supermarktketen.
Lees berichtEerste Nederlandse Circle K opent bij station Bijleveld
Tankstation – Circle K, de formule van de Canadese retailer Alimentation Couche-Tard Inc., opent de eerste locatie op het tankstation van Bijleveld, langs de A12 bij Harmelen. Deze nu nog in de TotalEnergies-uitstraling staande shop wordt de komende tijd binnen een week verbouwd en is dan eind maart toegankelijk als Circle K voor de reiziger. Na Bijleveld volgen voor 1 mei 2024 de TotalEnergies-tankstations Schiphol en Reeuwijk.
Lees berichtLeev wil vaart maken met verduurzaming
Verduurzamen - Het biologische merk Leev heeft zichzelf ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen gesteld. Het merk dat voedzame alternatieven voor ontbijt, lunch en tussendoortjes levert, is sinds begin dit jaar klimaatneutraal in haar eigen operatie. Leev streeft nu naar 35% reductie in haar zogenaamde Scope 3 emissies in 2030. Tevens is het bezig met het behalen van het B Corp certificaat.
Lees berichtColruyt start met ombouw Match- en Smatch-winkels in België
Buitenland - De Colruyt Group start met de integratie en transformatie van het merendeel van de over te nemen Match en Smatch-winkels nadat De Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) daar een vervroegde toestemming voor gaf. Concreet houdt dit in dat vandaag voor 49 van de 57 winkels het startschot wordt gegeven voor hun ombouw.
Lees berichtNationale Week Zonder Vlees & Zuivel start zevende editie
Actie – De zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is maandag van start gegaan. Bedoeling van de actieweek is mensen laten zien hoe eenvoudig het is om zonder vlees en zuivel te leven en wat de impact daarvan is op het klimaat. Deze editie is er extra aandacht voor Gen Z en Gen Alpha. Zij worden uitgedaagd om met hun ouders mee te doen.
Lees berichtUnilever benoemt Heiko Schipper tot president Nutrition
Benoeming - Heiko Schipper wordt de nieuwe ‘president nutrition’ bij Unilever. Hij is daarmee de opvolger van Hanneke Faber, die enkele maanden geleden bij Unilever opstapte om bij Logitech aan de slag te gaan.
Lees berichtNSO Retail en Spotlight lanceren nieuwe beurs: SPOT ON RETAIL
Vakbeurzen - NSO Retail en Spotlight Events slaan de handen in één en lanceren een nieuw vakbeurs voor de non-food retail: SPOT ON RETAIL. Een beurs waar exposanten, brancheverenigingen, vakmedia, winkelformules, zoals Bruna, Blz./Libris, Readshop, CIGO, Giftclub, Primera en Tabac & Gifts en retailondernemers samenkomen om elkaar te ontmoeten, kennis te delen, inspiratie op te doen en producten in te kopen. De eerste editie is op 15-16-17 september 2024 in...
Lees bericht