Aantal shoarma- en kebabzaken sinds 2012 met 15% gegroeid
Analyse - Het aantal shoarma- en kebabzaken stijgt fors. Sinds 2012 zijn deze cafetaria-achtige eethuizen in aantal met ruim vijftien procent gegroeid. Nederland telt nu meer dan 2.100 locaties waar de dürüm-döner, pita shoarma, falafel, turkse pizza of kapsalon de belangrijkste gerechten op de menukaart zijn. Dat blijkt uit cijfers van het Rotterdamse bedrijf Datlinq.
De stijging van het aantal shoarma – en kebabzaken wordt deels verklaard doordat er veel leegstaande winkelpanden zijn opgevuld. Qua groei is ‘de rek’ er nu echter ‘wel een beetje uit’. In 2019 ziet Datlinq ook landelijk een stabilisatie van het aanbod. Mede doordat ook de snackbar en cafetaria inspelen op de vraag van de Nederlandse consument en het aanbod heeft aangepast. Het Nederlandse kebablandschap bestaat – op enkele kleine ketens na – overigens vooral uit losse filialen. Toch vind je wel veel dezelfde namen terug op de gevels, zoals Sphinx, Piramide, Istanbul of Cleopatra.
Shoarma-dichtheid
Van alle provincies steeg het aantal kebabzaken het sterkst in Zuid-Holland. Het aantal vestigingen nam daar sinds 2012 met ruim 80 locaties toe. Zuid-Holland heeft samen met Brabant en Limburg ook de hoogste shoarma-dichtheid van Nederland. Relatief hebben die provincies de meeste zaken per honderdduizend inwoners. Van de tien grootste gemeenten tellen Rotterdam, Amsterdam en Den Haag meer dan 100 zaken.
Geschiedenis
De eerste shoarma-en kebabzaken openden in Nederland begin jaren 70. En nadat Kadir Nurman in Berlijn het eerste broodje döner verkocht, waaide min of meer datzelfde aanbod ook over naar de grote steden in Nederlandse. Vanuit Meppel en later op de Amsterdamse Rozengracht werd het broodje shoarma doorontwikkeld naar varkensvlees met knoflooksaus voor de Nederlandse markt door Cohen Shawarma. 15 jaar later beleefde de shoarma een echte doorbraak in Rotterdam met de verkoophit “Kapsalon” van El Aviva. Daarna ging het helemaal hard. De kapsalon werd vervolgens doorontwikkeld tot de haute-friture snackbar. Het Frites Atelier en Par Hasard zijn daar voorbeelden van. Cohen Shawarma heeft onlangs zijn deuren gesloten en omgedoopt naar Ben Cohen Tel Aviv Streetfood.
Friet
Door het ontstaan van de kapsalon is het aanbod en de verkoop van friet in de shoarma-en kebabzaken flink gestegen. Opvallend is dat in de Nederlandse snackbar en cafetaria’s nog vaak koelverse friet wordt gebruikt, in de shoarma- en kebabzaken is dit net als bij de internationale fastfoodketens meestal diepvries friet. Waarschijnlijk smaakt de kapsalon dan toch het best met de constante kwaliteit van een diepvries frietje.
Bron: Datlinq/@FoodClicks
Analyse - Het aantal shoarma- en kebabzaken stijgt fors. Sinds 2012 zijn deze cafetaria-achtige eethuizen in aantal met ruim vijftien procent gegroeid. Nederland telt nu meer dan 2.100 locaties waar de dürüm-döner, pita shoarma, falafel, turkse pizza of kapsalon de belangrijkste gerechten op de menukaart zijn. Dat blijkt uit cijfers van het Rotterdamse bedrijf Datlinq.
De stijging van het aantal shoarma – en kebabzaken wordt deels verklaard doordat er veel leegstaande winkelpanden zijn opgevuld. Qua groei is ‘de rek’ er nu echter ‘wel een beetje uit’. In 2019 ziet Datlinq ook landelijk een stabilisatie van het aanbod. Mede doordat ook de snackbar en cafetaria inspelen op de vraag van de Nederlandse consument en het aanbod heeft aangepast. Het Nederlandse kebablandschap bestaat – op enkele kleine ketens na – overigens vooral uit losse filialen. Toch vind je wel veel dezelfde namen terug op de gevels, zoals Sphinx, Piramide, Istanbul of Cleopatra.
Shoarma-dichtheid
Van alle provincies steeg het aantal kebabzaken het sterkst in Zuid-Holland. Het aantal vestigingen nam daar sinds 2012 met ruim 80 locaties toe. Zuid-Holland heeft samen met Brabant en Limburg ook de hoogste shoarma-dichtheid van Nederland. Relatief hebben die provincies de meeste zaken per honderdduizend inwoners. Van de tien grootste gemeenten tellen Rotterdam, Amsterdam en Den Haag meer dan 100 zaken.
Geschiedenis
De eerste shoarma-en kebabzaken openden in Nederland begin jaren 70. En nadat Kadir Nurman in Berlijn het eerste broodje döner verkocht, waaide min of meer datzelfde aanbod ook over naar de grote steden in Nederlandse. Vanuit Meppel en later op de Amsterdamse Rozengracht werd het broodje shoarma doorontwikkeld naar varkensvlees met knoflooksaus voor de Nederlandse markt door Cohen Shawarma. 15 jaar later beleefde de shoarma een echte doorbraak in Rotterdam met de verkoophit “Kapsalon” van El Aviva. Daarna ging het helemaal hard. De kapsalon werd vervolgens doorontwikkeld tot de haute-friture snackbar. Het Frites Atelier en Par Hasard zijn daar voorbeelden van. Cohen Shawarma heeft onlangs zijn deuren gesloten en omgedoopt naar Ben Cohen Tel Aviv Streetfood.
Friet
Door het ontstaan van de kapsalon is het aanbod en de verkoop van friet in de shoarma-en kebabzaken flink gestegen. Opvallend is dat in de Nederlandse snackbar en cafetaria’s nog vaak koelverse friet wordt gebruikt, in de shoarma- en kebabzaken is dit net als bij de internationale fastfoodketens meestal diepvries friet. Waarschijnlijk smaakt de kapsalon dan toch het best met de constante kwaliteit van een diepvries frietje.
Bron: Datlinq/@FoodClicks
Analyse – De horeca is deze zomer minder hard gestegen dan in de zomer van vorig jaar. Anders ligt dat bij thuisbezorging. Dat blijft maar doorstijgen. De afgelopen 4 weken wederom met 20 procent (van 6,5% van de avondmaaltijden thuis naar 7,9%).
Analyse – De groei in horeca zet deze zomer door, terwijl thuisbezorging lijkt te stabiliseren. Die twee conclusies zijn te trekken uit het meest recente Visit Report van Datlinq.
Analyse - Hoewel de effecten van de versoepelingen in de horeca op 28 april zich in P5 nog niet volledig laten zien, zijn al wel de eerste signalen zichtbaar. Helemaal met het mooie weer van de afgelopen dagen gaat de volgende periode er nog beter uitzien, maar P5 was al een opsteker, zij het dat er nog wel veel werk aan...
Analyse - Het aantal bezoeken aan de horeca blijft dalen. Ook bij fastservice, of de fastfoodbedrijven, die het relatief goed doen met een daling van ‘maar’ 34% van het aantal bezoeken ten opzichte van vorig jaar. Daar staat tegenover het aandeel van thuisbezorgde maaltijden. Dat is gegroeid met bijna 50%.
Analyse – In februari van dit jaar hebben de Nederlanders minder vaak een bezoek gebracht aan de horeca voor afhalen van bestellingen en takeaway-producten. Met gemiddeld vier miljoen bezoeken per week lag het aantal bezoeken onder het laagste punt van 2020.
Overname – Roamler neemt het Rotterdamse bedrijf Datlinq over, een bedrijf gespecialiseerd in foodservice- en foodretail-data. De bedrijven gaan in de nieuwe combinatie de krachten op het gebied van dataverzameling, het creëren van inzichten en crowd-based activaties in winkels bundelen. Merken hebben door het samengaan straks voor de eerste keer de mogelijkheid om volledig te automatiseren en realtime inzicht te...