Cafetariaomzet groeit in februari met 2,4%
![](/images/made/uploads/putten4_(Medium)_1080_720_90.jpg)
Cafetaria – De omzetten in de cafetariasector zijn in januari en februari dit jaar enigszins toegenomen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar, met 2,8% in totaal. In de maand februari nam de omzet met 2,4% toe in vergelijking met dezelfde maand in 2023.
Dat blijkt uit de maandelijkse rapportage van alle transacties van het horecaplatform van NTF, die Rien de Koning van More2Market analyseert voor @FoodClicks, op basis van het online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume voor een constante groep van cafetaria’s. De analyse is gebaseerd op de verkopen van januari 2021 tot en met februari 2024.
De toename van de cafetariaomzetten in januari en februari dit jaar in vergelijking met 2023 stonden in schril contrast met de stijging die werd gerealiseerd over de zelfde periode van 2022 ten opzichte van 2023. In die periode namen de omzetten namelijk met 14,2% hoger toe. In grafiek 1 is die omzetontwikkeling terug te zien.
Kassaverkopen
De groei in 2023 was uitsluitend toe te wijzen aan kassaverkopen en niet aan online. Online was met 0 procent volledig stabiel in januari en februari 2023. In 2024 is dit precies omgekeerd. De kassaverkopen zijn februari zelfs iets lager met -0,6% en cumulatief op 0,3%. Daar waar online er nu voor zorgt dat de omzet toeneemt, door een plus online van 9,1% over januari en februari, met zelfs 10,3% in februari.
De mix in producten blijft hierbinnen grotendeels stabiel. Oftewel online worden grotendeels dezelfde producten verkocht als via de kassa en counter. Online natuurlijk wel minder dranken en ijs, en overall zien we een daling van snacks en een plus in het belang van friet waar het aandeel binnen snacks van frikandel, kroket en burger dalen. Een deel van de reden van deze verandering van het belang van producten ligt in de prijsontwikkeling.
Friet duurder
De prijs van een gemiddeld frietje normaal is gestegen met 14% van € 3,61 naar € 4,12, terwijl voor de frikandel de prijsplus +5,3% is van € 2,40 naar € 2,52. Overigens geeft dit de ontwikkeling weer van de kassaprijzen in totaal Nederland. Deze ontwikkelingen zijn duidelijk anders voor online en per provincie of per type cafetaria.
De komende maanden blijven More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.
Bron: More2Market/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bakker Bart test ijsconcept met Heldro IJs
Formulenieuws - Bakker Bart start een pilot in samenwerking met Heldro IJs. De test vindt plaats op een viertal locaties, te weten Nijmegen (Broerstraat), Venlo (Lomstraat), Winschoten en Dordrecht, De franchisers in gaan de franchisenemers met vers Heldro IJs aan de slag. Gekozen is voor een landelijke spreiding, omdat Bakker Bart wil kijken of het ijs een kansrijke aanvulling is...
Lees berichtFSIN: ‘Foodbedrijven worstelen met hun verdienmodel’
Analyse – “Bedrijven in food worstelen met hun verdienmodel. Krimpende marges, personeelstekorten en schaalproblemen baren grote zorgen. Het maakt ondernemen in de foodbranche een steeds ingewikkelder puzzel. Elk stukje moet op z’n plaats vallen, anders valt er een gapend gat in het verdienmodel”. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) ter gelegenheid van het verschijnen van de FSIN Food500 2024, een...
Lees berichtCafetaria-omzetgroei tot en met mei op +1,7%
Analyse - De eerste 5 maanden van 2024 liggen vrijwel op hetzelfde niveau als de omzet van 2023. Deze omzet is vooral te danken aan de online omzet die tot en met mei is gestegen met 8,8%.
Lees berichtPrijsontwikkeling cafetaria’s in 2024 stabiel
Analyse - Na 2 jaar van substantiële prijsstijgingen is het beeld over de eerste maanden van 2024 nu veel constanter. De prijsstijgingen zoals uit het verleden doen zich nu niet meer zo sterk voor.
Lees berichtUnilever zet merken Magnum en Ben & Jerry’s in de etalage
IJsdivisie - Unilever wil de ijsjesafdeling, waar de merken Magnum en Ben & Jerry's onder vallen, van de hand doen. Het levensmiddelenbedrijf is van mening dat de ijsdivisie met een andere eigenaar beter in staat is om te groeien.
Lees berichtCafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024
Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...
Lees bericht