Catermaat biedt met Cater-app oplossing voor scholen


Catermaat is een coöperatie. Op de foto de ondernemers van Catermaat met v.l.n.r. Onno Wempe, Carly Verberkt, Wilma de Reus, Sjaak Ham

Catering - Terwijl de basisscholen op 11 mei weer deels open mogen, zijn de middelbare scholen zich druk aan het beraden op anderhalvemeteronderwijs. Want ook voor die scholen springt straks het signaal weer op groen. Onderdeel van deze voorbereidingen is de verstrekking van eten en drinken aan leerlingen. Maar hoe zorg je voor een veilige catering en voorkom je ook dat leerlingen op pad gaan naar een supermarkt? Cateraar Catermaat bedacht met de Cater-app de oplossing.

Het idee voor de Cater-app werd door Wilma de Reus van Catermaat eigenlijk al een jaar eerder bedacht. Een app waarmee leerlingen hun bestellingen kunnen doen en tevens kunnen afrekenen. En een app waar bestellingen op een gewenst tijdstip en locatie binnen de school kunnen worden afgeleverd. Een app die dat mogelijk maakt vormt een prima alternatief voor de huidige cateringmethode op scholen. Het idee voor deze app was aanvankelijk ontwikkeld voor een tender, maar belandde op de plank. Na de persconferentie van minister-president Mark Rutte, waarin hij sprak over de anderhalvemetersamenleving, werd het idee weer hoogst actueel. Want hoe ga je leerlingen op een middelbare school voorzien van eten en drinken met inachtneming van de regels?

Belevingswereld

De Reus is van mening dat scholen zich al van hun meest flexibele en creatieve kant hebben laten zien door over te schakelen naar online lesgeven en dat het nu aan de cateraars is een oplossing te bedenken voor een cateringconcept dat aansluit bij de gewenste anderhalvemeterschool, de belevingswereld van leerlingen en de doelstellingen van de gezonde schoolkantine. Die oplossing lag feitelijk klaar en het idee van een bestel-app werd dan ook direct nieuw leven ingeblazen.

Veilig

De Reus: “Leerlingen kunnen het volledige cateringaanbod via de app veilig online bestellen. Dit voorkomt groepsvorming en wachtrijen, en beperkt het aantal contactmomenten tussen leerlingen, en tussen leerlingen en cateringmedewerkers. In een tijd waarin we afstand moeten houden, is de Cater-app de veilige vervanging voor het halen van een broodje bij de balie, of drankje uit de automaat, tijdens drukke pauzes.” Het assortiment waaruit leerlingen kunnen kiezen bestaat uit broodjes, wraps, tosti’s, panini's, salades, fruit en zuivel, maar ook de koude dranken en tussendoortjes uit de automaten zijn allemaal op afstand te bestellen en te betalen.

School bepaalt

De komende tijd wil De Reus in overleg met de scholen kijken waar de voorkeur naar uitgaat als het gaat om bezorgen of afhalen. De Reus: “De scholen zijn zich nu aan het voorbereiden op een herstart van de lessen binnen een anderhalvemeterschool en bekijken elk individueel hoe dat het beste georganiseerd kan worden. Wij spelen met de app op deze nieuwe situatie in. Want het is niet aan ons hoe de school dat wil organiseren, wij zijn de faciliterende dienstverlener als het gaat om eten en drinken. Afhankelijk van de wensen van de school brengen we de bestellingen langs of kan er gekozen worden om de bestellingen af te halen. Via de Cater-app vragen we bestellers om hun naam en klas, de gewenste afhaaltijd, of bezorgtijd en -locatie, op te geven. Een leerling of docent pikt de bestelling voor de hele (of halve) klas bij de cateringbalie op. Of wij bezorgen de bestelling(en) op de opgegeven locatie op school, bijvoorbeeld in het klaslokaal of in de personeelsruimte, zodat iedereen op zijn plek kan blijven.”

Geen overlast

Voor welke methode de school kiest, is Wilma de Reus om het even. Als het maar past binnen de organisatie van de school om de leerlingen binnen de school te houden. Want dat is een belangrijke regel die het kabinet voorstaat; voorkom onnodige contactbewegingen van personen, omdat juist die contactmomenten reden zijn voor verdere verspreiding van het coronavirus. En door leerlingen binnenschools te houden, ontstaat er ook geen overlast bij locaties, zoals supermarkten en benzinestations.”

Positief advies

De app is niet alleen een eigentijds bestelmiddel dat bekend is bij leerlingen, maar omdat 96% van de leerlingen een smartphone heeft ook nog eens eenvoudig in te passen in de gewoonten van leerlingen. Bovendien is de app een hulpmiddel om leerlingen te motiveren tot een gezonder voedingspatroon. De Reus: “Omdat leerlingen in alle rust kunnen kiezen en zich niet opgejaagd voelen voor een balie, zullen zij bewuster hun productkeuze maken. Dat zal vaker iets gezonds zijn in plaats van de snelle makkelijke hap. Daarbij geeft deze bestel-app leerlingen vriendelijke duwtjes in de goede richting, door gezondere productgroepen en betere keuzes als eerste te tonen. Bovendien zetten we deze gezondere producten opvallender neer door ze groter te tonen en te voorzien van een foto. Een eenvoudige, doeltreffende wijze volgens ons en voedingsgedragspecialisten, want die hebben positief advies uitgebracht over deze app.”

Betalen met IDEAL

Wilma de Reus is best een beetje trots op haar app. “Het feit dat de app in zo’n korte tijd is ontwikkeld en we het ook voor elkaar hebben gekregen dat onze bank meewerkt aan een eenvoudige betaalmethodiek, is best een prestatie. Normaal is een IDEAL-betaling niet lonend voor cateringproducten. Het percentage voor afdracht is gewoonweg te hoog voor producten van enkele euro’s. Maar we hebben het toch voor elkaar gekregen. Volgens ons is de app de ideale oplossing voor de anderhalvemetersamenleving binnen scholen, maar ik zie ook mogelijkheden daarbuiten. Vakantieparken en dierentuinen bijvoorbeeld, want die lopen tegen exact dezelfde problemen aan.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Level up lanceert schoolcateringconcept ‘Super Market’

Catering - Super Market is een nieuwe kantineconcept van Level up – advies & catering dat speciaal is ontwikkeld voor voortgezet onderwijsscholen. Het cateringconcept is een knipoog naar de supermarkt, volgens de cateraar, omdat deze een grote aantrekkingskracht heeft op jongeren. Om die aantrekkingskracht te versterken is Super Market ook nog eens in comic-stijl vormgegeven, omdat dat jongeren aanspreekt.

Lees bericht



‘Comeback’ INTERNORGA 2021 in nieuwe opzet

Beurzen – Na de Keulse zoetwarenbeurs ISM laat ook de INTERNORGA weten volgend voorjaar terug te keren. De internationale vakbeurs voor de foodservice- en horecamarkt heeft als thema ‘Laten we doorgaan’ gekozen voor haar comeback in een volledig nieuwe opzet. Dit jaar kon de vakbeurs niet doorgaan als gevolg van de coronamaatregelen.

Lees bericht



‘Ondanks min 2 miljard euro omzet in Q2 kan 2020 nog wat worden’

Analyse – In tweede kwartaal bedroeg de totale omzetdaling in de foodsevicesector ruim 2 miljard euro. Dat betekent dat slechts de helft van de normale bestedingen in horeca, catering en gemak hebben plaatsgevonden. Maar lichtpuntje is dat mocht de omzet in het tweede en derde kwartaal op hetzelfde niveau uitkomen als in 2019 dan komt de totale omzet van alle sectoren uit op 80%...

Lees bericht

Problemen Maison van den Boer nog niet voorbij

Catering – De problemen voor cateraar Maison van den Boer zijn nog niet voorbij. Volgens een bericht in het Brabants Dagblad vandaag werken  45 schuldeisers niet mee aan een reddingsplan, waardoor een faillissement van het bedrijf alsnog dreigt.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid