Europees Parlement verwerpt 'plantaardige zuivelcensuur'


Regelgeving - Het Europees Parlement heeft amendement 171 ingetrokken, waardoor zuivelbenamingen in combinatie met de term plantaardig op verpakkingen niet worden verboden. Een petitie van ProVeg International om deze ‘censuur van plantaardige zuivel’ tegen te gaan werd door bijna een half miljoen consumenten ondertekend.

ProVeg, een organisatie die zich inzet voor plantaardige voeding, werd in het verzet tegen het wetsvoorstel bijgestaan door andere ngo's, waaronder Greenpeace en WWF en plantaardige bedrijven zoals Upfield, Oatly en Alpro. Ook de Europese consumentenorganisatie BEUC sprak zich uit tegen het plan. Veerle Vrindts, directeur ProVeg Nederland, noemt het een overwinning van het gezond verstand. “Niemand raakt in de war of misleid door termen als ‘plantaardig alternatief voor zuivel’.”

Als amendement wel was aangenomen dan had dat kunnen leiden dat een rechthoekig melkpak of een blokje plantaardige margarine niet  was toegestaan, omdat die vormen te veel lijken op die van dierlijke zuivel. Ook productafbeeldingen van plantaardig voedsel zouden zijn verboden, zoals een afbeelding van een melkachtige golf op een pakje havermelk, omdat daarmee zuivelproducten zou imiteren. Maar ook allergeeninformatie zoals ‘bevat geen melk’ zou zijn verboden omdat het verwijst naar melk.

Het voorstel werd ingediend door de Franse socialistische Europarlementariër Eric Andrieu en afgelopen oktober aanvankelijk goedgekeurd door het Europees Parlement. Omdat het plan veel kritiek kreeg, was het uiteindelijk Andrieu zelf die het plan introk. Vooral producenten van plantaardige producten zoals Upfield, Oatly en Alpro hebben zich de afgelopen periode fel verzet tegen het amendement.

Bron: ProVeg/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Van der Valk en Alpro samen aan de slag met plantaardige zuivel

Duurzaamheid - Van der Valk Hotels en Alpro Nederland slaan de handen ineen om de gasten van 67 hotels in Nederland, België en Duitsland te stimuleren vaker voor vaker voor plantaardige voeding te kiezen. Voortaan biedt de hotelketen bij de ontbijtbuffetten en bij hun koffiespecialiteiten plantaardige drinks en alternatieven voor eetzuivel.

Lees bericht


Nederlanders eten de meeste vleesvervangers van alle Europeanen

Analyse – Nederlanders zijn koploper als het gaat om het eten van vleesvervangers en bovendien geven zij ook nog eens het meeste geld uit aan diverse plantaardige varianten. Want niet alleen wordt gekeken naar vleesvarianten, ook de verkoop van plantaardige kaas is in Nederland in twee jaar tijd gegroeid met 400% .

Lees bericht




Upfield sluit zich aan bij de Global Shea Alliance

Duurzaamheid – Upfield, producent van plantaardige margarines, spreads en kazen treedt toe tot de Global Shea Alliance (GSA). De producent heeft zich daarnaast geregistreerd als GSA-duurzaamheidspartner en zet zich zodoende in voor het bevorderen van de duurzame ontwikkeling van de shea-sector.

Lees bericht

Alpro zoekt Europese steun in verzet tegen ‘plantaardige beperkingen’

Oproep – In maart bespreken de Raad, het Europese Parlement en de Europese Commissie een mogelijk verbod in Europa op het gebruik van bepaalde uitdrukkingen om plantaardige alternatieven voor zuivel te benoemen zoals “alternatief voor yoghurt”, “bevat geen melk” of termen als “romig”. Dit verbod staat beter bekend als “amendement 171”.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid