Europees Parlement verwerpt 'plantaardige zuivelcensuur'


Regelgeving - Het Europees Parlement heeft amendement 171 ingetrokken, waardoor zuivelbenamingen in combinatie met de term plantaardig op verpakkingen niet worden verboden. Een petitie van ProVeg International om deze ‘censuur van plantaardige zuivel’ tegen te gaan werd door bijna een half miljoen consumenten ondertekend.

ProVeg, een organisatie die zich inzet voor plantaardige voeding, werd in het verzet tegen het wetsvoorstel bijgestaan door andere ngo's, waaronder Greenpeace en WWF en plantaardige bedrijven zoals Upfield, Oatly en Alpro. Ook de Europese consumentenorganisatie BEUC sprak zich uit tegen het plan. Veerle Vrindts, directeur ProVeg Nederland, noemt het een overwinning van het gezond verstand. “Niemand raakt in de war of misleid door termen als ‘plantaardig alternatief voor zuivel’.”

Als amendement wel was aangenomen dan had dat kunnen leiden dat een rechthoekig melkpak of een blokje plantaardige margarine niet  was toegestaan, omdat die vormen te veel lijken op die van dierlijke zuivel. Ook productafbeeldingen van plantaardig voedsel zouden zijn verboden, zoals een afbeelding van een melkachtige golf op een pakje havermelk, omdat daarmee zuivelproducten zou imiteren. Maar ook allergeeninformatie zoals ‘bevat geen melk’ zou zijn verboden omdat het verwijst naar melk.

Het voorstel werd ingediend door de Franse socialistische Europarlementariër Eric Andrieu en afgelopen oktober aanvankelijk goedgekeurd door het Europees Parlement. Omdat het plan veel kritiek kreeg, was het uiteindelijk Andrieu zelf die het plan introk. Vooral producenten van plantaardige producten zoals Upfield, Oatly en Alpro hebben zich de afgelopen periode fel verzet tegen het amendement.

Bron: ProVeg/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Oatly lanceert Oatgurt in Nederland

Introductie – Oatly, producent van haverdrank, lanceert de Oatgurt, een plantaardig alternatief voor yoghurt. Net als klassieke yoghurt, bevat Oatly’s Oatgurt miljoenen levende bacteriën, vitaminen en mineralen die zorgen voor een typische zure smaak.

Lees bericht


Eerste gezamenlijke meting eiwittransitie supermarkten

Supermarkten - In Nederland is 39,7% van de eiwitten die we kopen in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Dit blijkt uit de eerste gezamenlijke Eiweet-meting van de supermarkten Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus, in samenwerking met de Green Protein Alliance en ProVeg Nederland.

Lees bericht

Blue Band lanceert als eerste in Nederland een papieren kuip

Introductie - Als eerste in Nederland lanceert Blue Band een kuip die gemaakt is van papier. De innovatieve kuip is vrij van plastic, 100% recyclebaar en mag gewoon bij het papierafval weggegooid worden. Naast de nieuwe verpakking, introduceert Blue Band eveneens een vernieuwd ontwerp dat duidelijk de zes natuurlijke ingrediënten van Roombeter visualiseert.

Lees bericht

Dunkin’ lanceert ‘smartfridge koffie en donuts station’

Shopconcept – Koffie- en donutconcept Dunkin’ presenteert samen met Selecta, Alpro en Monin ‘De World of Dunkin’, een volgens het bedrijf ‘slimme verkoopoplossing met koffie, ijsdranken, Dunkin’ donuts, merchandise en andere producten’. De eerste units zijn reeds ontwikkeld en de primeur is voor Hotel Gorinchem van Van der Valk International, de belangrijkste belanghebbende in Dunkin’.

Lees bericht


‘Helft van Europese vleeseters mindert vleesconsumptie’

Plantaardig - Ruim de helft van de Europese vleeseters is actief bezig hun vleesconsumptie te verminderen. Dit is 5% meer dan vorig jaar. Dit blijkt uit het Europees gefinancierde Smart Protein onderzoek uitgevoerd door ProVeg International in samenwerking met de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit Gent.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid