FSIN ziet foodservicemarkt in 2022 met €5,8 miljard groeien
Analyse - De omzet van de foodservicebedrijven is in 2022 gestegen met ruim 40%, naar een omzet van €19,1 miljard. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het jaarlijkse FSIN Brunchcongres tijdens de Horecava.
Ondanks nog geldende coronamaatregelen in het eerste kwartaal van 2022, zag de foodsector de omzet in 2022 herstellen naar bijna het niveau van voor de crisis. Foodretailers, zoals supermarkten en speciaalzaken, noteerden een groei van €2,5 miljard in 2022. Consumenten keerden in 2022 massaal terug naar de horeca, nadat de laatste coronabeperkingen waren opgeheven. Ze hadden in coronatijd vooral het gevoel van ‘er even uit zijn’ gemist. De omzet van de Nederlandse foodservicesector is echter nog niet helemaal terug op het niveau van vóór de coronacrisis. De index kwam in 2022 uit op 97 en ligt daarmee dus nog 3% onder het niveau van 2019, hoewel er flinke prijsstijgingen waren in 2022, aldus het FSIN.
Geen jubeljaar
Voor ondernemers in horeca, catering en fastservice was het daardoor nog geen jubeljaar te noemen. “Hoewel de omzetten snel herstelden, kampte de sector met een groot personeelstekort. Veel zaken moesten zelfs één of meerdere dagen per week hun deuren sluiten. De totaalomzet van de sector had dus nog zeker 5% tot 10% hoger kunnen uitvallen”, volgens Inga Blokker, directeur van het FSIN.
De totale uitgaven aan eten en drinken kwamen in 2022 uit op €66,3 miljard. Ongeveer 29% kwam voor rekening van Foodservice (horeca, catering en gemak), de rest werd verkocht door retailkanalen zoals supermarkten, speciaalzaken en nieuwe retailvormen zoals delivery en gemakswinkels. Supermarkten noteerden in het eet- en drinkassortiment een groei van ruim 5%, waar speciaalzaken een daling te verwerken kregen van 1,6%.
Herstel
Voor 2023 verwacht het FSIN dat de omzet van de buitenshuissector zich weer volledig gaat herstellen en uitkomt op ongeveer €20,4 miljard. De gas- en energieprijzen, die veel invloed hebben op de portemonnee en dus het besteedbaar inkomen van de Nederlanders, blijven een onzeker factor. Los van de economische ontwikkelingen zorgt het gedrag van de Nederlanders ervoor dat de consumentenwaarden op groen staan wat betreft bestedingen aan buitenshuis eten en drinken. “Nederlanders - en zeker de jongere generaties - eten en drinken steeds vaker buiten deur. Dat hoeven geen uitgebreide diners te zijn. Een hapje buiten de deur eten of een koffie op het station worden net zo goed als genietmomenten buiten de deur ervaren. Die genietmomenten worden steeds belangijker, zeker voor de jonge generatie die met veel tijdsdruk te maken hebben. Eten en drinken helpt hen om even te ontsnappen aan de gejaagdheid van onze samenleving”, aldus Blokker.
Bron: FSIN/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Sligro en De Buik gaan in de Randstad samenwerken
Samenwerking – Platform De Buik en Sligro slaan de handen ineen. Vanaf september gaan de groothandel uit Veghel en het culinaire platform samenwerken. Doel is om gezamenlijk de lokale foodcultuur verder vooruit te helpen middels verkiezingen en content.
Lees berichtInschrijving geopend voor NK De Lekkerste 2025
Vakwedstrijden – Er kan weer ingeschreven worden voor NK De Lekkerste 202. Het jaarlijkse evenement voor de fast casual branche vindt zoals altijd plaats tijdens de Horecava in RAI Amsterdam, van maandag 13 tot en met donderdag 16 januari 2025.
Lees berichtPannenkoekenrestaurants doen het goed
Analyse - Pannenkoekenrestaurants in Nederland doen het goed . Door een efficiënte bedrijfsvoering, aantrekkelijke prijsstelling en gunstige locaties, weten zij blijvend mensen te trekken. Bovendien lijken personeelstekorten in deze branche niet aan de orde te zijn. Dat meldt ABN Amro in een analyse van de leisuremarkt.
Lees berichtDineren met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw
Horecaconcept – Amsterdam is een nieuw culinair concept rijker met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw. Deze unieke dinershow combineert culinaire hoogstandjes met een verfijnde 3D-cinema. Na shows in onder andere Parijs, Londen en New York, is Amsterdam de volgende locatie waar mensen de show kunnen gaan zien.
Lees berichtING Research: ‘Hand op de knip in horeca is tijdelijk’
Analyse – Ondanks dat de Nederlandse economie fors groeit, was de consument voorzichtig met het uitgeven van geld. Voor een deel is dat volgens ING Research te verklaren door de hoge inflatieperceptie bij de consument, maar ook het slechte weer speelde een rol. Vooral voor de horeca. De ontwikkelingen zijn in ieder geval tijdelijk. Over de tweede helft van het jaar...
Lees berichtVerkoop vleesvervangers cateraars en horeca verdubbeld
Analyse - Plantaardige zuivel en vleesvervangers zijn in de afgelopen twee jaar fors gegroeid binnen foodservice. De totale verkoop van vleesvervangers aan catering en horeca is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld, zo laat ProVeg Nederland weten op basis van cijfers van Foodstep. Met name zuivel werd minder verkocht.
Lees bericht