FSIN ziet foodservicemarkt in 2022 met €5,8 miljard groeien


Een hapje buiten de deur eten of een koffie op het station worden net zo goed als genietmomenten buiten de deur ervaren

Analyse  - De omzet van de foodservicebedrijven is in 2022 gestegen met ruim 40%, naar een omzet van €19,1 miljard. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het jaarlijkse FSIN Brunchcongres tijdens de Horecava.

Ondanks nog geldende coronamaatregelen in het eerste kwartaal van 2022, zag de foodsector de omzet in 2022 herstellen naar bijna het niveau van voor de crisis. Foodretailers, zoals supermarkten en speciaalzaken, noteerden een groei van €2,5 miljard in 2022. Consumenten keerden in 2022 massaal terug naar de horeca, nadat de laatste coronabeperkingen waren opgeheven. Ze hadden in coronatijd vooral het gevoel van ‘er even uit zijn’ gemist. De omzet van de Nederlandse foodservicesector is echter nog niet helemaal terug op het niveau van vóór de coronacrisis. De index kwam in 2022 uit op 97 en ligt daarmee dus nog 3% onder het niveau van 2019, hoewel er flinke prijsstijgingen waren in 2022, aldus het FSIN.

Geen jubeljaar

Voor ondernemers in horeca, catering en fastservice was het daardoor nog geen jubeljaar te noemen. “Hoewel de omzetten snel herstelden, kampte de sector met een groot personeelstekort. Veel zaken moesten zelfs één of meerdere dagen per week hun deuren sluiten. De totaalomzet van de sector had dus nog zeker 5% tot 10% hoger kunnen uitvallen”, volgens Inga Blokker, directeur van het FSIN.

De totale uitgaven aan eten en drinken kwamen in 2022 uit op €66,3 miljard. Ongeveer 29% kwam voor rekening van Foodservice (horeca, catering en gemak), de rest werd verkocht door retailkanalen zoals supermarkten, speciaalzaken en nieuwe retailvormen zoals delivery en gemakswinkels. Supermarkten noteerden in het eet- en drinkassortiment een groei van ruim 5%, waar speciaalzaken een daling te verwerken kregen van 1,6%.

Herstel

Voor 2023 verwacht het FSIN dat de omzet van de buitenshuissector zich weer volledig gaat herstellen en uitkomt op ongeveer €20,4 miljard. De gas- en energieprijzen, die veel invloed hebben op de portemonnee en dus het besteedbaar inkomen van de Nederlanders, blijven een onzeker factor. Los van de economische ontwikkelingen zorgt het gedrag van de Nederlanders ervoor dat de consumentenwaarden op groen staan wat betreft bestedingen aan buitenshuis eten en drinken. “Nederlanders - en zeker de jongere generaties - eten en drinken steeds vaker buiten deur. Dat hoeven geen uitgebreide diners te zijn. Een hapje buiten de deur eten of een koffie op het station worden net zo goed als genietmomenten buiten de deur ervaren. Die genietmomenten worden steeds belangijker, zeker voor de jonge generatie die met veel tijdsdruk te maken hebben. Eten en drinken helpt hen om even te ontsnappen aan de gejaagdheid van onze samenleving”, aldus Blokker.

Bron: FSIN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws







Casual dining concept Vegitalian heeft internationale groeiambitie

Horecaconcept - De prijswinnende horecaondernemers achter het plantaardige casual dining concept Vegitalian gaan intensief samenwerken met een groep impact-investeerders om de stevige internationale groeiambities waar te maken. De komende jaren investeert V-SQUARE in de opening van tientallen vestigingen binnen en buiten Nederland van de restaurant-, catering- en bezorgketen. Begin april heropent het eerste restaurant aan de Schoutenstraat in Utrecht.

Lees bericht

Instock wil meer voedsel redden en gaat verhuizen

Voedselverspilling -  Instock heeft inmiddels meer dan 2 miljoen kg aan eten gered van verspilling. Dit jaar verwacht Instock meer dan een miljoen kilo te redden. Om de grotere hoeveelheden met eten te kunnen ontvangen verhuist Instock in april met hun Food Rescue Center naar Diemen naar een grotere locatie.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid