‘Horeca gedwongen tot accepteren lagere marge’


Veel horecaondernemers kunnen de hogere inkoop- en energieprijzen niet doorberekenen aan de gasten

Onderzoek - Driekwart van de horecaondernemers kan de gestegen inkoopkosten en energieprijzen niet doorberekenen aan klanten. Ze voelen zich gedwongen een lagere marge te accepteren. Dat blijkt uit onderzoek van GROUP7 in opdracht van Foodservice Instituut Nederland (FSIN).

Het adviesbureau GROUP7 ondervroeg 315 beslissers in horeca, catering en fastservice over prijsstijgingen, bedrijfsvoering en personeel. De uitkomsten geven een beeld van de grote uitdagingen waar de sector voor staat.

Gemiddeld zijn de inkoopkosten in de horeca met 16% gestegen. Ook de lonen en de energiekosten stijgen. Toch is de prijsstijging op de menukaarten ‘maar’ ongeveer 10%. De gast wordt dus een beetje ontzien.

Gasten blijven komen

De grote meerderheid van de beslissers ziet geen belangrijke effecten van de prijsstijgingen op het gedrag van gasten. Ongeveer 30% ziet het aantal gasten afnemen en de bestedingen teruglopen door de prijsverhogingen en de economische situatie.

Accepteren of aanpakken?

Ongeveer de helft van de sector accepteert de lagere marge. De andere helft neemt maatregelen. Ze gooien minder voedsel weg, kiezen voor goedkopere ingrediënten of werken aan slimmere menu engineering. Daarbij wordt bepaald op basis van omzetgegevens en inkoopprijzen welke gerechten je op je kaart zet en welke prijs je daarvoor in rekening brengt. Martin van Dam, directeur van GROUP7: “Er zijn heel veel verschillende manieren om toch nog rendabel te kunnen draaien. Vegetarische of veganistische gerechten zijn bijvoorbeeld goedkoper in de inkoop. Ook om die reden komen we die nu meer tegen op menukaarten. We zien ook dat het belang van promoties, scherpe kortingen, is toegenomen bij het inkopen.”

Personeelstekort

Het personeelstekort in de sector is ook nog lang niet opgelost. Bijna 50% verwacht het personeelsprobleem in de komende maanden niet te kunnen oplossen. Door het gebrek aan personeel gaat de service omlaag. Bij meer dan 50% van de respondenten moeten de gasten langer wachten.​ Gasten lijken dat – gezien de toegenomen negatieve reviews over personeelsgebrek – nog erger te vinden dan prijsstijgingen.

Om het tekort op te vangen heeft men vooral kortere openingstijden toegepast (36%). Ook ziet GROUP7 dat ondernemers en managers zelf veel meer uren zijn gaan maken om de gaten in de roosters te dichten.

Omzetderving

Minder personeel en kortere openingstijden lijden in veel gevallen tot een lagere omzet. Zo’n 60% van de ondervraagden ervaart omzetderving. Gemiddeld schatten ze in dat de omzet 12% hoger had kunnen zijn, als er meer personeel geweest zou zijn.

GROUP7

GROUP7, Bureau voor Food-commerce, is een adviesbureau dat zich uitsluitend richt op b2b food en foodservice. Onderzoek, digitale marketing en e-commerce zijn de speerpunten van het bureau, dat is gevestigd in Woerden en Turnhout. Voor onderzoek gebruikt GROUP7 haar eigen onderzoekspanel Professional Community met ongeveer 13.000 leden. Het onderzoek voor Foodservice Instituut Nederland (FSIN) werd uitgevoerd in november ‘22.

Bron: GROUP 7/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Het Land van Vitam geeft de eerste oogst

Catering - In het voorjaar ging het Land van Vitam van start en inmiddels is de eerste oogst een feit. Het idee voor het Land van Vitam kwam in stand door Vitam en Schevichoven Groeit! en omvat een samenwerking tussen vier partijen. Het initiatief omvat regeneratieve landbouw, waarbij een bijdrage wordt aan bodemherstel en biodiversiteit, aan de CO2-reductie, koolstofvastlegging...

Lees bericht




Sligro en De Buik gaan in de Randstad samenwerken

Samenwerking – Platform De Buik en Sligro slaan de handen ineen. Vanaf september gaan de groothandel uit Veghel en het culinaire platform samenwerken. Doel is om gezamenlijk de lokale foodcultuur verder vooruit te helpen middels verkiezingen en content.

Lees bericht


GoodLife start programma ‘Meer Smaak, Minder Vlees’

Actie – GoodLife Foods wil samen met haar foodservicepartners stappen zetten in duurzamere maaltijden en duurzamer uit eten gaan. Het bedrijf heeft daarvoor het programma 'Meer Smaak, Minder Vlees' ontwikkeld, een nieuw initiatief om de impact van maaltijden en uit eten gaan te verkleinen.

Lees bericht

Pannenkoekenrestaurants doen het goed

Analyse - Pannenkoekenrestaurants in Nederland doen het goed . Door een efficiënte bedrijfsvoering, aantrekkelijke prijsstelling en gunstige locaties, weten zij blijvend mensen te trekken. Bovendien lijken personeelstekorten in deze branche niet aan de orde te zijn. Dat meldt ABN Amro in een analyse van de leisuremarkt.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid