‘Horecamedewerkers voelen zich gewaardeerd en veilig’


Onderzoek - Bijna negen op de tien (86 procent) horecamedewerkers voelt zich gewaardeerd op de werkvloer. Ook voelen mensen zich veilig. Zo geeft bijna negen op de tien (87 procent) van de horecamedewerkers dat zij zich nooit onveilig voelen op de werkvloer. De hotels, restaurants en cafés worden dus gezien als een veilige werkplek door de werknemers. 

Dit blijkt uit een recent onderzoek van Quinyx, aanbieder van een softwareoplossing voor personeelsplanning. Uit het onderzoek kwamen opmerkelijk veel positieve antwoorden van horecamedewerkers naar voren. Het onderzoek is in maart 2023 uitgevoerd onder 400 horecamedewerkers en maakt onderdeel uit van een groter onderzoek waarvoor 9.600 frontiliniemedewerkers ondervraagd in retail, horeca en logistiek.

Horecapersoneel blijkt over het algemeen tevreden te zijn over veel zaken. Zo geeft een grote meerderheid (81 procent) van het horecapersoneel aan niet te hebben overwogen om dit jaar te wisselen van werkgever of om hun baan op te zeggen. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de werknemers tevreden zijn over hun werkgevers.

Waardering uitspreken

Het uitspreken van waardering naar de werknemers toe, is voor horecamedewerkers de belangrijkste factor die ervoor zorgt dat hun betrokkenheid en inzet op het werk vergroot wordt (57 procent). Opvallend is dat het uitspreken van de waardering meer invloed heeft op het vergroten van de betrokkenheid van het personeel dan het verhogen van salaris (54 procent). Daarnaast is het interessant dat uit het onderzoek is gebleken dat juist het grootste deel horecamedewerkers (86 procent) aangeeft zich gewaardeerd te voelen.

Verschillen

Wel zijn er verschillen te zien onder de leeftijdsgroepen. Zo geeft bijna iedereen uit de leeftijdscategorie van 25 tot 34 jaar (93 procent) aan dat zij zich gewaardeerd voelen. Binnen de leeftijdsgroep 35 tot 44 jaar geeft 86 procent aan zich gewaardeerd te voelen, iets daaronder is de leeftijdscategorie 45 tot 54 jaar (82 procent). Van alle horecamedewerkers van 18 tot 24 jaar oud voelt 67 procent zich gewaardeerd. De leeftijdsgroep die zich het minst gewaardeerd voelt is de 54 plus groep (60 procent). “Ondanks de veelal negatieve berichtgeving rond de horeca over onder andere personeelstekorten en de nasleep van corona, is het mooi dat wij met de resultaten van dit onderzoek een positief tegengeluid kunnen geven,” aldus Erik Fjellborg, CEO en founder van Quinyx.

Bron: Quinyx/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid