Hutten doet succesvolle pilot met hybride melk
Catering – Om de uitstoot van CO2 te verminderen, is het kijken op welke onderdelen in het proces of bij welke producten er bespaard kan worden. Zo startte Hutten een pilot bij een aantal espressobars waarbij gebruik werd gemaakt van ‘hybride melk’. Dat is melk die voor de helft uit koemelk bestaat en voor de andere helft uit haverdrink. En wat blijkt? Gasten vinden het lekker.
De pilot loopt nog, maar de eerste resultaten zijn zo veelbelovend, dat verdere uitrol wordt overwogen. Uit de pilot blijkt dat vier van de vijf gasten kiest voor de hybride melk in hun koffie. Het mengen van de twee varianten is feitelijk een hele eenvoudige manier om plantaardig consumeren te stimuleren en gelijktijdig minder dierlijke eiwitten te gebruiken. Melk die voor 50% uit haverdrink bestaat, verlaagt immers de CO2-uitstoot en heeft een minder grote impact op het milieu.
Het invoeren van een hybride melk is helemaal in lijn met het food & beverage-beleid van Hutten. De cateraar uit Veghel wil in 2024 van alle eiwitten die het inzet 60% plantaardig laten zijn. Haverdrink bevat plantaardige eiwitten, gemaakt uit haver. De CO2-uitstoot van een liter haverdrink is een derde van de CO2-uitstoot van een liter koemelk, omgerekend is dat ongeveer 660 gram in plaats van 2 kilo. Met alle liters die de barista’s gebruiken bespaart de cateraar dus veel CO2-uitstoot. Uiteindelijk streeft het bedrijf er naar om op deze manier 50% dierlijke eiwitten minder te gebruiken in de espressobars.
Uitrol
Hutten wilde geen concessie doen aan de kwaliteit van de cappuccino’s en latte macchiato’s, die de barista’s maken voor de gasten. Daarom moest de hybride melk net zo lekker smaken en schuimen als de gewone melk die voor de koffievarianten wordt gebruikt. En dat is gelukt, blijkt uit de pilot, want van de gasten die de hybride melk gebruiken, geeft 77% aan dat de smaak minstens of bijna net zo lekker is als normaal. Eenzelfde percentage vindt de structuur minstens of bijna net zoals normaal en bijna 90% vindt de uitstraling bijna net zo lekker als normaal. Als gasten de keus krijgen voor welke melk ze kiezen, geeft 90% zelfs de voorkeur aan voor de hybridevariant te kiezen. Reden voor Hutten om de hybride melk binnenkort uit te zetten in meerdere restaurants.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Grote bedrijfscateraars gaan voor 60% over op plant-based
Catering - ISS, Leo Catering en Sodexo committeren zich aan de doelstelling van Wakker Dier om dierlijke producten voor een groot deel te vervangen door plant-based. Daarmee hebben alle grotere bedrijfscateraars gehoor gegeven aan de wens van Wakker Dier.
Lees bericht‘Mooie resultaten nieuwe bestelzuilen en snackmuren Arena’
Voetbalstadion - De Johan Cruijf Arena test sinds dit jaar een snackmuur en bestelzuilen voor biertjes. Doel is de doorloop snelheid van eten en drinken rondom de wedstrijd versnellen. Onlangs deelde het Amsterdamse voetbalstation zelf de verkoopcijfers.
Lees berichtOvername Albron en Hutten succesvol afgerond
Overname - Albron laat weten succesvol de overname van Hutten, branchegenoot in de catering- en hospitalitysector, te hebben afgerond. Volgens de foodservice-organisatie Albron kan het met deze strategische overname haar positie als marktleider uitbreiden, haar dienstenaanbod verder verbreden en meer maatschappelijke impact maken.
Lees berichtKLM gaat eigen cateringbedrijf onder de loep nemen
Catering - KLM gaat de eigen cateringactiviteiten onder de loep nemen en mogelijk afslanken. De beslissing maakt onderdeel uit van een stevig pakket aan maatregelen om de financiële en operationele prestaties van het luchtvaartbedrijf structureel te verbeteren. KLM behaalde in het derde kwartaal van dit jaar met 396 miljoen euro een lagere winst dan een jaar eerder.
Lees berichtISS wint ‘Beste out of home formule in At Work’
Verkiezing - ISS Facility Services is verkozen tot winnaar van “Beste out of home formule in At Work”. De prijs is voor de negende keer uitgereikt aan een cateraar door onderzoeksbureau YouGov.
Lees berichtGerechten met voedingswaarde op de Food Fashion Show
Event – Het aanbieden van smakelijke voeding dat voedzaam is en niet alleen maar vult, is beschikbaar. Door het aanbieden er van is ook het eetgedrag te veranderen. Dat liet de Healthy Food Coalition vorige week zien tijdens de eerste Food Fashion Show in Utrecht.
Lees bericht