Hutten doet succesvolle pilot met hybride melk


Catering – Om de uitstoot van CO2 te verminderen, is het kijken op welke onderdelen in het proces of bij welke producten er bespaard kan worden. Zo startte Hutten een pilot bij een aantal espressobars waarbij gebruik werd gemaakt van ‘hybride melk’. Dat is melk die voor de helft uit koemelk bestaat en voor de andere helft uit haverdrink. En wat blijkt? Gasten vinden het lekker.

De pilot loopt nog, maar de eerste resultaten zijn zo veelbelovend, dat verdere uitrol wordt overwogen. Uit de pilot blijkt dat vier van de vijf gasten kiest voor de hybride melk in hun koffie. Het mengen van de twee varianten is feitelijk een hele eenvoudige manier om plantaardig consumeren te stimuleren en gelijktijdig minder dierlijke eiwitten te gebruiken. Melk die voor 50% uit haverdrink bestaat, verlaagt immers de CO2-uitstoot en heeft een minder grote impact op het milieu.

Het invoeren van een hybride melk is helemaal in lijn met het food & beverage-beleid van Hutten. De cateraar uit Veghel wil in 2024 van alle eiwitten die het inzet 60% plantaardig laten zijn. Haverdrink bevat plantaardige eiwitten, gemaakt uit haver. De CO2-uitstoot van een liter haverdrink is een derde van de CO2-uitstoot van een liter koemelk, omgerekend is dat ongeveer 660 gram in plaats van 2 kilo. Met alle liters die de barista’s gebruiken bespaart de cateraar dus veel CO2-uitstoot. Uiteindelijk streeft het bedrijf er naar om op deze manier 50% dierlijke eiwitten minder te gebruiken in de espressobars.

Uitrol

Hutten wilde geen concessie doen aan de kwaliteit van de cappuccino’s en latte macchiato’s, die de barista’s maken voor de gasten. Daarom moest de hybride melk net zo lekker smaken en schuimen als de gewone melk die voor de koffievarianten wordt gebruikt. En dat is gelukt, blijkt uit de pilot, want van de gasten die de hybride melk gebruiken, geeft 77% aan dat de smaak minstens of bijna net zo lekker is als normaal. Eenzelfde percentage vindt de structuur minstens of bijna net zoals normaal en bijna 90% vindt de uitstraling bijna net zo lekker als normaal. Als gasten de keus krijgen voor welke melk ze kiezen, geeft 90% zelfs de voorkeur aan voor de hybridevariant te kiezen. Reden voor Hutten om de hybride melk binnenkort uit te zetten in meerdere restaurants.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Hutten winnaar in ‘categorie catering’ in MT500

Verkiezing - In de categorie Catering, schoonmaak, beveiliging en diverse zakelijke dienstverlening van de MT500 staat Hutten dit jaar op de eerste plek. Overall is het horeca- en cateringbedrijf terug te vinden op de elfde plaats. ‘Een fantastisch bericht voor onze organisatie en de branche’, aldus algemeen directeur Drees Peter van den Bosch van Hutten.

Lees bericht


Compass neemt familiebedrijf Maison van den Boer over

Overname – Internationaal cateringbedrijf  Compass Group meldt donderdag dat het een overeenkomst heeft voor overname van Koninklijke van den Boer Groep. Maison van den Boer is een toonaangevende Nederlandse cateraar in het Sport & Leisure segment. Compass Group versterkt hiermee haar positie als één van de grootste cateraars in Nederland.

Lees bericht

Gedetineerden kunnen bij Sodexo ook zelf koken

Catering – Sodexo gaat het eten en drinken verzorgen op vijf DJI-locaties in Noord Nederland. Het gaat om de Dienst Justitiële Inrichtingen in Almelo, Leeuwarden, Veenhuizen, Zwolle en ter Apel. Gedetineerden krijgen onder andere de mogelijkheid om zelf te koken met verse producten.

Lees bericht

Vitam en Fooditis gaan strijd aan tegen CO2 in catering

Verduurzamen – Facilitaire horecadienstverlener Vitam en foodservice-expert Fooditis werken samen om het eten in de Vitam-restaurants verder te verduurzamen. Met de CO2-Impact Tool, BrightGreen, wordt per ingrediënt het CO2-verbruik berekend en getoond op een dashboard zodat gekeken kan worden waar verdere verbetering mogelijk is.

Lees bericht



Vakbeurs euvend & coffeena 2022 gaat niet door

Vakbeurzen - De Internationale Vakbeurs voor Vending & Office Coffee Service die gepland staat voor 27 tot en met 29 oktober, euvend & coffeena 2022, gaat dit jaar niet door. De reden is dat de organisatie niet een volwaardige afspiegeling van de markt voor vending en koffie kan presenteren.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid