Leonidas uitblinker op waardestrategie ‘beste product’


Chocoladepresentatie van Leonidas

Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.

In de top tien valt het op dat foodretailers (1) die zich op een specifiek segment richten goed scoren. Zo richt Leonidas (3,57) zich bijvoorbeeld op chocolade, Ekoplaza (3,54) op biologische producten, Picnic (3,49) op online bezorging en HelloFresh (3,40) op maaltijdboxen. Ook veel slagerijen en poeliers staan in de top tien. Klanten beoordeelden retailers op zeven stellingen (vijfpuntsschaal) om deze waardestrategie te meten.

Supermarkten

Supermarkten blinken duidelijk niet uit op de waardestrategie ‘beste product’, die zich vooral richt op niche-markten. De lijst met tien slechtst scorende foodretailers telt negen supermarkten. DekaMarkt (2,86), Coop (2,88) en SPAR (2,88) scoren het laagst op deze waardestrategie.

Positioneringsmodel

Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces). Deze laatste vertaalt zich vaak naar een lage prijs voor de consument.

Zeven stellingen

In totaal zijn er zeven stellingen waarop wordt beoordeeld, in een vijfpuntschaal. Die stellingen zijn:

- Heeft de beste producten.

- Verbetert continu haar producten.

- Hecht waarde aan duurzaamheid.

- Is uniek.

- Is innovatief.

- Is grensverleggend.

- Overtreft mijn verwachtingen.

Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Ruud van Munster opvolger John van der Ent bij SPAR

Benoemd - SPAR Holding laat weten dat Ruud van Munster per 1 mei 2025 de nieuwe CEO zal worden. Hij volgt in die functie John van der Ent op, die die rol 7 jaar vervulde. Van der Ent geeft aan dat hij om persoonlijke redenen op 1 februari vertrekt, in goed overleg met de RvC.

Lees bericht







SPAR Nederland benoemt Tom Bussink als CFO

Benoeming – SPAR Nederland heeft de benoeming bekendgemaakt van Tom Bussink als CFO. Hij treedt per 1 februari 2025 in dienst. Bussink wil zijn brede ervaring in retail en foodservice inzetten om de groeiambities van SPAR vorm te geven.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid