Leonidas uitblinker op waardestrategie ‘beste product’
Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
In de top tien valt het op dat foodretailers (1) die zich op een specifiek segment richten goed scoren. Zo richt Leonidas (3,57) zich bijvoorbeeld op chocolade, Ekoplaza (3,54) op biologische producten, Picnic (3,49) op online bezorging en HelloFresh (3,40) op maaltijdboxen. Ook veel slagerijen en poeliers staan in de top tien. Klanten beoordeelden retailers op zeven stellingen (vijfpuntsschaal) om deze waardestrategie te meten.
Supermarkten
Supermarkten blinken duidelijk niet uit op de waardestrategie ‘beste product’, die zich vooral richt op niche-markten. De lijst met tien slechtst scorende foodretailers telt negen supermarkten. DekaMarkt (2,86), Coop (2,88) en SPAR (2,88) scoren het laagst op deze waardestrategie.
Positioneringsmodel
Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces). Deze laatste vertaalt zich vaak naar een lage prijs voor de consument.
Zeven stellingen
In totaal zijn er zeven stellingen waarop wordt beoordeeld, in een vijfpuntschaal. Die stellingen zijn:
- Heeft de beste producten.
- Verbetert continu haar producten.
- Hecht waarde aan duurzaamheid.
- Is uniek.
- Is innovatief.
- Is grensverleggend.
- Overtreft mijn verwachtingen.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
eazie heeft hoogste NPS-score fastfoodketens
Onderzoek – Eazie heeft met +75 de hoogste klanttevredenheid onder de grootste fastfoodketens in Nederland. Gemiddeld scoort een fastfoodketen een NPS van +30. Restaria heeft de laagste NPS (+1). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, onderzoek uitgevoerd door Multiscope onder bijna 7.200 Nederlanders.
Lees berichtPrijs maaltijdboxen gemiddeld 8,7% hoger dan in 2022
Analyse – Prijs van maaltijdboxen in 2024 gemiddeld 8,7% hoger dan in 2022. De gemiddelde prijs voor een maaltijdbox met 3 maaltijden voor 2 personen ligt nu op €48,41, wat neerkomt op €8,- per maaltijd, inclusief bezorging. Dat heeft Foodboxen.nl berekend.
Lees berichtSPAR lanceert landelijke SPAR FoodClub-campagne
Formulenieuws - SPAR lanceert haar nieuwe landelijke campagne waarin de SPAR FoodClub centraal staat. De SPAR FoodClub, biedt een uitgebreid assortiment aan verse producten, zoals belegde broodjes, tosti’s van The Tosti Club en pasta- en wokmaaltijden.
Lees berichtInternationale inkoopclub Jumbo breidt verder uit
Inkoop - Everest en Epic Partners, de inkooporganisaties waar Jumbo zich vorig jaar bij heeft aangesloten, heeft een nieuw lid: Aura Retail. Onder die vlag kopen de Franse retailers Intermarché, Auchan en Casino in. Daarmee wordt de inkoopmacht van Everest en Epic Partners aanzienlijk versterkt. Dit meldt vakmedium FoodPersonality.
Lees berichtTevredenheid over Nederlandse hotelketens licht gedaald
Onderzoek - De gemiddelde tevredenheid over Nederlandse hotelketens is het afgelopen jaar licht gedaald van +49 naar +47. De hoogste NPS (+84) had WestCord Hotels. Toch waren de meeste hotelgasten tevreden over hun hotel, want ruim zeven op de tien bezoekers hebben de intentie om terug te keren bij een hotelketen.
Lees berichtSPAR en Statiegeld Nederland lanceren Statieheld-pilot
Formulenieuws - SPAR en Statiegeld Nederland de starten op drie universiteiten, waar SPAR is gevestigd, een pilot met het inleveren van blikjes en flesjes voor statiegeld. De Statieheld-pilot start op de locaties Hogeschool Utrecht, TU Eindhoven en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor de pilot worden automaten ingezet, die gebruik maken van het RAAS-model (RVM As A System). De automaten bieden...
Lees bericht