Leonidas uitblinker op waardestrategie ‘beste product’

Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
In de top tien valt het op dat foodretailers (1) die zich op een specifiek segment richten goed scoren. Zo richt Leonidas (3,57) zich bijvoorbeeld op chocolade, Ekoplaza (3,54) op biologische producten, Picnic (3,49) op online bezorging en HelloFresh (3,40) op maaltijdboxen. Ook veel slagerijen en poeliers staan in de top tien. Klanten beoordeelden retailers op zeven stellingen (vijfpuntsschaal) om deze waardestrategie te meten.
Supermarkten
Supermarkten blinken duidelijk niet uit op de waardestrategie ‘beste product’, die zich vooral richt op niche-markten. De lijst met tien slechtst scorende foodretailers telt negen supermarkten. DekaMarkt (2,86), Coop (2,88) en SPAR (2,88) scoren het laagst op deze waardestrategie.
Positioneringsmodel
Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces). Deze laatste vertaalt zich vaak naar een lage prijs voor de consument.
Zeven stellingen
In totaal zijn er zeven stellingen waarop wordt beoordeeld, in een vijfpuntschaal. Die stellingen zijn:
- Heeft de beste producten.
- Verbetert continu haar producten.
- Hecht waarde aan duurzaamheid.
- Is uniek.
- Is innovatief.
- Is grensverleggend.
- Overtreft mijn verwachtingen.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Goedkopere producten uit Duitsland bij Picnic verkrijgbaar
Websuper – Ruim twee jaar nadat online supermarkt Picnic meldde dat veel producten in Duitsland aanzienlijk goedkoper zijn dan in Nederland, start het bedrijf een nieuwe campagne. In de bestelapp zijn vanaf deze week ongeveer vijftig populaire producten verkrijgbaar die goedkoper in Duitsland zijn ingekocht.
Lees berichtBagels van Bagels & Beans in het schap bij Ekoplaza
Formulenieuws – Sinds begin mei zijn de biologische afbakbagels van Bagels & Beans verkrijgbaar bij alle negentig Nederlandse vestigingen van Ekoplaza. De bagels zijn te herkennen aan het bekende Bagels & Beans-logo op de verpakking. Daarmee krijgt het foodserviceproduct een podium binnen retail.
Lees berichtTien jaar The Tosti Club: van lokale tostiheld tot nationale smaakmaker
Formulenieuws - Op 12 april 2025 bestaat The Tosti Club precies tien jaar. Niet toevallig valt dat samen met De Dag van de Tosti. Een initiatief van oprichter Jacco Heijkoop, die bij de lancering in 2015 bewust koos voor de Amerikaanse National Grilled Cheese Day als hét moment om zijn tostiliefde met Nederland te delen. Mede dankzij de samenwerking met kaasmerk Beemster...
Lees berichtEerste ‘Gewoon Coop’ opent in Achtmaal
Formulenieuws - In Achtmaal is de eerste Gewoon Coop geopend. Het gaat om de voormalige Coop Compact van Christ-Jan en Kara van Bedaf. Het is de eerste Gewoon Coop onder de vlag van Boon Food Group. In de komende maanden heropenen er meerdere winkels als Gewoon Coop die worden beleverd door Boon Food Group.
Lees berichtSPAR introduceert private brand Bakkershart
Formulenieuws – SPAR start met een nieuw private label voor brood- en banketproducten genaamd Bakkershart. Het eigen merk biedt brood- en banketproducten van hoge kwaliteit tegen een scherpe prijs. De producten worden gefaseerd geïntroduceerd, als eerste de houdbare broodproducten, zoals rozijnenbollen en lang lekker brood.
Lees berichtPicnic neemt voortaan ook pakketjes van PostNL mee
Bezorging - Online supermarkt Picnic neemt vanaf donderdag ook retourpakketjes van PostNL mee. Klanten kunnen als hun boodschappen aan huis bezorgd worden de pakketjes gratis meegeven aan de bezorger van Picnic.
Lees bericht