Leonidas uitblinker op waardestrategie ‘beste product’


Chocoladepresentatie van Leonidas

Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.

In de top tien valt het op dat foodretailers (1) die zich op een specifiek segment richten goed scoren. Zo richt Leonidas (3,57) zich bijvoorbeeld op chocolade, Ekoplaza (3,54) op biologische producten, Picnic (3,49) op online bezorging en HelloFresh (3,40) op maaltijdboxen. Ook veel slagerijen en poeliers staan in de top tien. Klanten beoordeelden retailers op zeven stellingen (vijfpuntsschaal) om deze waardestrategie te meten.

Supermarkten

Supermarkten blinken duidelijk niet uit op de waardestrategie ‘beste product’, die zich vooral richt op niche-markten. De lijst met tien slechtst scorende foodretailers telt negen supermarkten. DekaMarkt (2,86), Coop (2,88) en SPAR (2,88) scoren het laagst op deze waardestrategie.

Positioneringsmodel

Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces). Deze laatste vertaalt zich vaak naar een lage prijs voor de consument.

Zeven stellingen

In totaal zijn er zeven stellingen waarop wordt beoordeeld, in een vijfpuntschaal. Die stellingen zijn:

- Heeft de beste producten.

- Verbetert continu haar producten.

- Hecht waarde aan duurzaamheid.

- Is uniek.

- Is innovatief.

- Is grensverleggend.

- Overtreft mijn verwachtingen.

Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

SPAR versterkt positie in petrol met samenwerking met Quiosk

Formulenieuws - SPAR Nederland breidt haar aanwezigheid in het petrolkanaal verder uit via een strategische samenwerking met Quiosk, een specialist in outdoor vendingmachines op onbemande tanklocaties. Sinds begin september is SPAR officieel leverancier van Quiosk, dat met ruim 300 locaties consumenten 24/7 een relevant assortiment biedt.

Lees bericht


Restaurantketens trekken 7,3 miljoen bezoekers

Onderzoek - Nederlandse restaurantketens blijven een vaste waarde in het eetgedrag van consumenten. In totaal bezochten het afgelopen jaar 7,3 miljoen Nederlanders een restaurantketen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een onderzoek van Multiscope onder ruim 3.500 respondenten.

Lees bericht

Veel nieuws maar te weinig bezoek op franchisebeurs

Vakbeurzen – Vrijdag 3 en zaterdag 4 oktober werd in de Evenementenhal in Gorinchem de Nationale Franchise Beurs gehouden. Verschillende formules uit de food- en nonfoodsector presenteerden zich aan potentiële franchiseondernemers. Althans dat was de bedoeling, maar het bezoek aan de beurs viel tegen. Het feit dat er door een splitsing in de organisatie nu twee franchisebeurzen worden gehouden heeft aan de...

Lees bericht

The Tosti Club en Deense Noahs slaan handen ineen

Formulenieuws - The Tosti Club zet met een pilot een belangrijke stap in zijn internationale groei door een colab met het Deense food-tech bedrijf Noahs in Kopenhagen. Ook een tweede pilot in Ierland staat op de planning. Tegelijkertijd breidt het merk zijn franchiseformule en SPAR shop-in-shop locaties uit en ontwikkelt het een diepvriesassortiment dat via tankstations en leisure-locaties wordt verkocht.

Lees bericht



SPAR wint award voor beste gemakswinkel 2025-2026

Formulenieuws - SPAR is door consumenten verkozen tot winnaar in de nieuwe categorie gemakswinkels van de verkiezing ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland 2025-2026. In deze categorie namen onder andere SPAR, AH to go en Kiosk het tegen elkaar op. De uitslag is gebaseerd op ruim 295.000 consumentenbeoordelingen over prijs, assortiment, service en gemak.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid